روز ایرانشناسی بهانهای برای محاسبه نفس مقامات رسمی و دولتی باشد
به گزارش گروه فرهنگ خبرگزاری آنا، بنیاد ایرانشناسی با هدف گسترش مطالعات در حوزههای گوناگون ایرانشناسی، تلاش علمی خود را به معرفی ایران و جلوههای تاریخی- تمدنی این سرزمین، در قالب سلسله همایشهای بینالمللی مجازی با نهادهای ایرانشناسی و ایرانشناسان داخلی و خارجی، معطوف داشته است.
به همین منظور این بنیاد بر آن شده است تا نقش فرهنگ و تمدن ایران و اسلام و جایگاه تمدن ایرانی و تأثیر این تمدن بزرگ را- در قیاس با دیگر تمدنهای جهانی- تبیین نماید. از اینرو «همایش بینالمللی مجازی ایران و تمدنسازی جهانی- سلسله گفتگوهای جهانی ایرانشناسی در سده پانزدهم»، روز سهشنبه بیست و هشتم اردیبهشتماه 1400، در آستانه روز ملی ایرانشناسی، برگزار شد.
این همایش دارای هشت محور اصلی، بدین شرح بود:
* نقش فرهنگ ایرانی- اسلامی در تمدنسازی جهانی
* نقش زبان فارسی در تمدنسازی جهانی
* نقش جغرافیای ایران فرهنگی در تمدنسازی جهانی
* نقش ادیان، مذاهب و دیانت ایرانیان در تمدنسازی جهانی
* نقش مفاخر و مشاهیر ایرانی در تمدنسازی جهانی
* نقش هنر و معماری ایرانی در تمدنسازی جهانی
* نقش علوم و دانشمندان ایرانی در تمدنسازی جهانی
* نقش پیوندهای مشترک ایران و اسلام در تمدنسازی جهانی
قرائت متن پیام رئیس بنیاد ایرانشناسی
در ابتدای این همایش متن پیام آیتالله سیدمحمد خامنهای، رئیس بنیاد ایرانشناسی، توسط سیدعبدالمجید میردامادی، دبیر علمی همایش و مدیرکل همکاریهای علمی و بینالمللی بنیاد ایرانشناسی قرائت شد.
آیت الله سید محمد خامنهای با اشاره به این که معرفی و شناخت ایران برای ایرانیان به شناخت بهتر هویت فردی و ملی کمک میکند،این روند را یاریگر به روحیه استقلالطلبی و حس دشمن ستیزی و دارای بعد سیاسی دانست
رئیس بنیاد ایرانشناسی در ادامه پیام خود آورده است: دشمنان ایران با شناختی که از عظمت فرهنگی و تاریخی ایران داشتند و خطرات شخصیتهای علمی و فرهنگی ایران و منش ملی را برای مقابله و ستیز با نقشههای استثماری خود میدانستند، نهایت سعی خود را نمودند تا بخشهای مهم آن را پنهان کنند، یا با اشکال ناقص و بیمحتوا معرفی نمایند. آنها خوب میدانند که ملت ایران در طول تاریخ همیشه با بزرگترین قدرت زمان جنگیده و پیروز شده است.
آیتالله خامنهای همچنین عنوان کرد: قدیمیترین یافتههای علوم انسانی و طبیعی و ریاضی در هزارههای پیش از تمدنهای دیگرِ قدیم در ایران بوده و آثاری مانند کشفیات جیرفت و سیلک و شهر سوخته و مرکز ایران نشان میدهد که ایران پایهگذار تمدن شهری و تمدنسازی و ترویج دانش (دانشهای فلسفه، نجوم، ریاضیات، پزشکی و جراحی و مانند آن) بوده است.
در ادامه این پیام آمده است:ایران اولین امپراتوری در جهان را در دو هزار و پانصد سال پیش در دست داشته و تمدن را به ملل دیگر از جمله آتن در یونان قدیم آموخته است. ملت تاریخی ایران، تنها ملتی است که بطور ثابت هزاران سال در این سرزمین حضور داشته و مانند ملل دیگر از مهاجران سرزمینهای دیگر تشکیل نشده و اصالت دارد.
ویژگیهای مردم ایران از نگاه مورخان قدیم
رئیس بنیاد ایرانشناسی در پیام خود آورده است: مورخان قدیم مردم ایران را بزرگمنش و دارای عزت ملی و تاریخی و شجاع و دشمن شکن و حافظ استقلال و مروج اخلاق و نگهبان خانواده شمردهاند، که زن در آن احترام داشته و حریم و حجاب برای او نگه میداشته است.
وی در ادامه گفته است: ملت ایران، زودتر از ملل دیگر اسلام را با قلب و نه با زور پذیرفته و تمدن اسلامی را نشر داده و مواریث وحیانی اسلام را در قالب تشیع حفظ نموده است. پس از اسلام علم و حکمت و اخلاق- به عنوان دو بال رشد- تکامل یافت و انواع دانش را در سراسر جهان و از جمله در غرب ترویج و پراکنده نمود و غرب امروز مدیون دانشمندان ایرانی گذشته میباشد.
آیت الله خامنهای در انتهای پیام خود با اشاره به این که امروز نیز ملت سرافراز ایران تنها ملت مقتدری است که با استکبار جهانی میجنگد افزود: شناخت ایران یک ضرورت برای ایرانیان بویژه جوانان و نویسندگان است و امروز روز ایرانشناسی باید بهانهیی باشد برای آنکه مقامات رسمی و دولتی به محاسبه نفس بپردازند و اگر در این باب کوتاهی کردهاند، آنرا جبران نمایند.
زبان فارسی؛ محملی برای انتقال حکمت بشری به آیندگان
در ادامه این همایش، رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در سخنانی با ابراز خرسندی از شرکت در پیش نشست همایش بینالمللی ایرانشناسی که در سال آینده برگزار خواهد شد گفت: وجوه فرهنگی و معنوی ایران مهمترین محل ارجاع ایرانشناسان بوده است و سایر بخشها همچون بخشهای تمدنی و باستانشناسی هم به همین مناسبت، یعنی کشف رموز معنوی و فرهنگی آنها حائز اهمیت هستند.
ابوذر ابراهیمی ترکمان افزود: در بین این وجوه فرهنگی، زبان فارسی یکی از مهمترین این مسائل بوده است. زبان و کلام همواره محل بروز استعدادها و ما فیالضمیر انسانی بوده است. زبان فارسی محمل بسیار خوبی برای انتقال حکمت بشری به آیندگان است، چرا که این زبان توسط دانشمندان و حکما وضع و مدیریت شده است.
وی گفت: رویآوری شخصیتهای برجسته سایر کشورها به زبان فارسی یکی از موارد مهم و حتی نادر است که کمتر به دیگر زبانی بروز و ظهور یافته است. برای نمونه دهلوی میگوید:
عشق را طی لسانی است که صد ساله سخن یار با یار بیک چشم زدن میگوید
رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در پایان عنوان کرد: بنابراین علاوه بر تأثیر زبان فارسی در انتقال حکمت و دانش پیشینیان که به آن اشاره کردیم، این است که ایرانشناسی مورد بیمهری صاحبان قدرت و ثروت قرار گرفته است و پس از انقلاب اسلامی این دریچه گشوده شده است و دفترهای متنوعی را پیش روی ایرانشناسان گشوده است و باید از این ظرفیتها بهترین استفاده را برد.
بشارت برپایی تمدن نوین اسلامی به بشریت
همچنین معاون اطلاعرسانی و همکاریهای بینالمللی بنیاد ایرانشناسی نیز ر سخنانی با اشاره به این که علاقه و توجه خاص ایرانیان در دوران باستان به علوم، به حدی بود که ایران یکی از تمدنهای بزرگ آن روزگار محسوب میشد افزود: پیشرفتهای ایرانیان و تمدن عظیم آن پس از ورود اسلام در خدمت آیین اسلام قرار گرفت و در پیشبرد اهداف آن تأثیر عظیم گذاشت.
حامد فروزان عنوان کرد: عظمت تمدن ایرانی پیش از اسلام به قدری است که همه اقوام به برتری ایرانیان اذعان داشتند. قبل از ورود اسلام، دانشگاه جندی شاپور یکی از مراکز مهمی بود که علوم مختلف در آن تدریس میشد. حوزه علمی ایران در عهد ساسانی در موسیقی، طب و ریاضی پیشرفت بسیار خوبی داشت، به ویژه در مداین و جندی شاپور تمام کتب آن در عصر اسلامی به عربی درآمد. ایرانیان نه تنها در زمینه علوم عقلی و دانشهای طبیعی، به پیشرفتهای چشمگیری رسیده بودند، بلکه چنانکه اشاره شد، در زمینههای مختلف دیگر، از جمله شهرسازی، معماری و هنر نیز رشد قابل ملاحظه ای کرده بودند.
وی افزود: صنایع عهد ساسانی از لحاظ تاریخ هنر ایران مهم است. فن معماری در آن دوره ترقی کرده بود و هنوز از بقایای کاخها و مساکن و معابد و قلاع و سدها و پلها میتوان به عظمت آن پی برد. اما تاثیر تمدن ایرانی پس از ظهور اسلام در تمدن غرب در چند حوزه قابل بیان است:
1- تاثیر فلسفه اسلامی و علوم عقلی بر تمدن غرب
2- تاثیر پزشکی اسلامی در تمدن غرب
3- تاثیر ریاضیات اسلامی در تمدن غرب
4- تاثیر دانش ستارهشناسی اسلامی در تمدن غرب
5- تاثیر جغرافیای اسلامی در تمدن غرب
6- هنرهای اسلامی و نفوذ آن در اروپا
فروزان گفت: اما در عصر انقلاب اسلامی، تمدن اسلامی با استمرار انقلاب اسلامی و برپائی و استقرار نظام جمهوری اسلامی توانست دو بعد اصلی تمدن یعنی نرمافزاری و سبک زندگی و بعد سخت افزاری و مظاهر توسعه و پیشرفت را در کنار یکدیگر تعریف کند و بشارت برپایی تمدن نوین اسلامی را به بشریت دهد.
وی عنوان کرد: تمدن غرب نمیتواند تمدن مطلوب و آرمانی جامعه اسلامی باشد، بلکه تمدن نوین اسلامی با بهرهمندی از شیوه زندگی و نوع نگاه اسلامی و دینی به زندگی است که شکل خود را پیدا کرده است. عبارت تمدنسازی نوین که توسط مقام معظم رهبری مطرح شده است در واقع همان احیاء تمدن اسلامی است که با پیروزی انقلاب اسلامی نگاهها به آن معطوف گردیده است، یعنی احیاء عزت و کرامت انسان مسلمان در کنار برخورداری از دستاوردهای علمی و فناورانه که میتواند نوید بخش ایجاد تمدنی نمونه باشد و تأکید مقام معظم رهبری بر عنصر پیشرفت همه جانبه بهعنوان ماهیت واقعی تمدن نوین اسلامی در واقع به معنای تاکید بر عنصر حرکت و تعالی در همه عرصهها و همه جنبههای زندگی مادی و معنوی است.
همچنین در این همایش که با سخنرانی اساتید ایرانشناس داخلی و خارجی و مشارکت سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی و دانشگاههای علامه طباطبایی، تهران و تربیت مدرس و انجمن اساتید زبان فارسی و اندیشکده هویت و پیشرفت ایرانی- اسلامی مرکز مطالعات راهبردی فرهنگی ژرفا، همراه بود، سخنرانان به بیان نقطه نظرات و دیدگاههای علمی خود درباره موضوعات همایش پرداختند.
انتهای پیام/4104/
انتهای پیام/