دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
06 دی 1394 - 09:51

مجلس نحوه جدید سنجش و پذیرش دانشجو در مقطع دکتری ناپیوسته را تعیین کرد

نمایندگان مجلس صبح امروز ـ یکشنبه 6 دی ماه ـ موارد ارجاعی طرح یک فوریتی سنجش و پذیرش دانشجو در دوره‌های تحصیلات تکمیلی در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی را مورد برررسی قرار دادند.
کد خبر : 58226

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری آنا، بر اساس تصویب نمایندگان، سنجش و پذیرش دانشجو در مقطع دکتری ناپیوسته برحسب هر یک از شیوه‌های «آموزشی پژوهشی» و «پژوهش‌محور» به شرح زیر انجام می‌شود:


الف دکتری آموزشی- پژوهشی: سنجش و پذیرش برای ورود به دوره دکتری ناپیوسته آموزشی- پژوهشی بر اساس معیارهای زیر صورت می‌گیرد:


1- آزمون های متمرکز (50درصد)


2- سوابق آموزشی، پژوهشی و فناوری (20درصد)


3- مصاحبه علمی و سنجش علمی (30 درصد)


ب- دکتری پژوهش‌محور: سنجش و پذیرش برای دوره دکتری ناپیوسته پژوهش‌محور بر اساس معیارهای زیر صورت می‌گیرد:


1-آزمون‌های متمرکز (30 درصد)


2- سوابق آموزشی، پژوهشی و فناوری (20 درصد)


3- مصاحبه علمی و بخش علمی (30 درصد)


4- تهیه طرح‌واره (20 درصد)


تبصره 1- برگزاری آزمون های متمرکز زیر نظر هر یک از وزارتین و از طریق سازمان سنجش و آموزش کشور و مرکز سنجش آموزش وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برگزار می‌شود. شورا می تواند با لحاظ بند (ت ماده1) از ظرفیت دانشگاه های کشور اعم از دولتی و غیر دولتی در برگزاری آزمون متمرکز استفاده نماید.


تبصره2- هر یک از وزارتین مکلف‌اند در چهارچوب آمایش آموزش عالی کشور، ‌سالانه نسبت به تعیین سقف ظرفیت مجاز پذیرش دانشجو برای تمامی رشته محل‌های مورد تأیید شورای گسترش خود اقدام نماید.


تبصره3- طرح واره موضوع بند 4 دکتری پژوهش‌محور باید در جهت رفع یکی از مشکلات ملی باشد و به تصویب دستگاه اجرایی ذی‌ربط رسیده باشد.


تبصره 4- شورای سنجش و پذیرش دانشجو می‌تواند هر سه سال یکبار نسبت به اضافه نمودن معیارهای دیگر و تعدیل حداکثر 10 درصد معیارهای موجود اقدام نماید. زمان اعمال این تغییرات حداقل یک‌سال پس از اعلام عمومی آن است.


نمایندگان با 130 رأی موافق، 19 رأی مخالف و 5 رأی ممتنع از مجموع 205 نماینده حاضر با این ماده موافقت کردند.


همچنین در ادامه ماده الحاقی طرح یک فوریتی سنجش و پذیرش دانشجو در دوره‌های تحصیلات تکمیلی در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی مورد بحث قرار گرفت که با پیشنهاد لاریجانی و مبهم بودن این ماده ماده الحاقی این طرح برای بررسی بیشتر به کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری ارجاع دادند.


انتهای پیام/

برچسب ها: صحن علنی مجلس
ارسال نظر
هلدینگ شایسته