دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
28 ارديبهشت 1400 - 14:47
وزیر خارجه لبنان:

حزب‌الله سلاحی بازدارنده در مقابل تهدیدات رژیم صهیونیستی است

وزیر امور خارجه دولت پیشبرد امور لبنان تصریح کرد دیپلماسی کشورش اجازه نمی‌دهد نقش جنبش مقاومت حزب‌الله در دفاع از حق حاکمیت لبنان را نادیده بگیرد.
کد خبر : 582217
شریل وهبه

به گزارش گروه جهان خبرگزاری آنا از النشره، شربل وهبه وزیر امور خارجه دولت پیشبرد امور لبنان اخیراً در گفت‌وگو با شبکه آمریکایی الحره در بخش‌هایی از اظهاراتش به موضوع گفت‌وگو با هیئت فرانسوی، جنبش حزب‌الله لبنان و نقش برخی کشورها در حمایت از سازمان تروریستی داعش پرداخت.


وزیر امور خارجه دولت پیشبرد امور لبنان در گفت‌وگوی شبکه آمریکایی مذکور تأکید کرده است که هیئت فرانسوی برای صحبت درباره سلاح حزب‌الله به این کشور نیامده بود و سلاح جنبش حزب‌الله چیزی است که خود این جنبش درباره آن پاسخگوست.


بر اساس این گزارش، شربل وهبه گفت: بی‌شک، لبنان این مسئولیت را برعهده دارد؛ اما این تصمیم، تصمیم کشور لبنان نیست. هنگامی‌که اسرائیل سرزمین ما را اشغال کرده بود، نیروهای این حزب برای دفاع از حاکمیت لبنان مأمور شدند.


وهبه در بخش دیگری از اظهاراتش همچنین بار دیگر به این مسئله اشاره کرد و گفت: نگاه کنید چه چیزی در غزه رخ می‌دهد. آیا چنین چیزی در لبنان نیز رخ داده است؟ اگر این سلاح بازدارنده دشمن اسرائیلی است، ما خدشه‌ای به آن وارد نخواهیم کرد زیرا این برای ما به‌مثابه پلیس امنیتی است. من اکنون در برابر معضل فروپاشی اقتصادی یا فروپاشی حاکمیتی و اشغالی سرزمین لبنان هستم. از میان این دو عزتم را و پاسداری از حاکمیتم را انتخاب می‌کنم [چراکه] اقتصاد همواره در تلاطم قرار دارد.


وی همچنین در پاسخ به سؤالی درباره اینکه آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا گفته است که حزب‌الله برای آمریکا و جهان خطرناک است و باید تحرکات آن محدود شود، گفت که نمی‌داند که میزان این خطر علیه آمریکا چقدر است و درعین‌حال با اشاره به خطر دشمن اسرائیلی علیه لبنان و احساس خطر تل‌آویو از حزب‌الله، اضافه کرد: دیپلماسی لبنان اجازه ندارد که علیه یک گروه لبنانی که [زمانی] ایفای نقش کرده و همچنان در عرصه لبنان حضور دارد،‌ موضعی خصمانه اتخاذ کند.


وزیر امور خارجه دولت پیشبرد امور لبنان در بخش دیگری از سخنانش با کنایه عربستان سعودی که به خود صفت مملکه الخیر می‌دهد، گفت:‌ در مرحله دوم، داعشی‌ها آمدند و همان کشورهای اهل محبت، دوستی و برداری بودند که آن‌ها را آوردند. این کشورهای اهل محبت برای ما سازمان داعش آوردند و [بذر] آن‌ها را برای ما در دشت نینوی، الانبار و تدمر کاشتند.


این اظهارات شربل وهبه واکنش برخی از جریان‌های وابسته به کشورهای عربی حاشیه خلیج‌فارس را به دنبال داشت.


دفتر سعد الحریری مأمور تشکیل کابینه لبنان و رهبر جریان المستقبل که تحت حمایت برخی از کشورهای عربی حاشیه خلیج‌فارس به‌ویژه عربستان سعودی قرار داد، دوشنبه، در واکنش به این اظهارات در بیانیه‌ای اعلام کرد: سخنی که وزیر خارجه در شبکه الحره بر زبان آورد، به‌هیچ‌وجه ارتباطی با کار دیپلماتیک ندارد و مرحله‌ای از دست‌کاری و بی‌تدبیری در سیاست‌های خارجی است که وزیران آن را در پیش گرفتند و وخیم‌ترین عواقب را برای لبنان و منافع فرزندان آن در کشورهای عربی به دنبال داشت.


پس‌ازاین واکنش‌ها، شربل وهبه در بیانیه‌ای برداشت‌ برخی افراد از سخنانش را نادرست خواند و گفت که این تأویل و تفسیرها از سخنانش او را به‌شدت غافلگیر کرده است.


انتهای پیام/ ۴۱۵۵/

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته