دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
05 دی 1394 - 16:43

تاجری که تروریست شد/ ابوهمام بویضانی رهبر جدید جیش‌الاسلام کیست؟

فرماندهی گروهک تروریستی جیش‌الاسلام شب گذشته (جمعه) با انتشار بیانیه‌‌ای اعلام کرد که «عصام بویضانی» (أبو همام) به‌عنوان جانشین زهران علوش انتخاب شده است.
کد خبر : 58164

به‌گزارش خبرنگار گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، منابع غیر رسمی وابسته به گروهک تروریستی جیش‌الاسلام گفتند: «ابوهمام 40 ساله و متولد دمشق است.»


این منابع با بیان اینکه وی دارای لیسانس مدیریت بازرگانی است، افزودند: «ابوهمام زیرنظر شیوخ دمشق آموزش‌های اولیه نظامی را فرادیده است.»


ابوهمام 30 ساله در سال 1975 در شهر دوما متولد شد و به تجارت روی آورد و در این راستا به شهرهای مختلفی سفر کرد.


رهبر جدید جیش‌الاسلام پیش از آغاز بحران سوریه در زمینه امور تجاری فعالیت می‌کرد تا اینکه وارد گروه‌های نظامی و تروریستی شد و توانست گروه تروریستی «سریه الاسلام»‌ را بنیان‌گذاری کند.


وی همچنین از مدت‌ها پیش فرماندهی گروهک «ألویة ریف دمشق» را بر عهده دارد.


از سوی دیگر پایگاه خبری «آی 24»، به‌نقل از منابع نزدیک به جیش‌الاسلام می‌نویسد: «بویضانی مدتی فرمانده گروهک «لواء الانصار» بود و سپس فرماندهی عملیات نیروهای نظامی مخالف سوری در غوطه شرقی را برعهده گرفت و اشراف کاملی بر درگیری‌ها داشت.»


وی علاوه بر این، سهم عمده‌ای در مقاومت افراد مسلح در برابر ارتش و نیروهای مردمی سوریه در منطقه غوطه داشت.


در کاربری جیش‌الاسلام در توییتر آمده است: «وی علاقه زیادی داشت کارهایش را در سکوت انجام دهد. از چهره‌اش نمی‌توان تفاوت میان لبخند و تواضع را فهمید.»


آنگونه که از منابع مخالفان برمی‌آید، ابوهمام دوبار از سوی نظام سوریه بازداشت شده بود، نخستین بار در سال 2014 به‌وسیله دفتر کل اطلاعات سوریه و بار دیگر در سال 2009 به‌وسیله بخش امنیت سیاسی سوریه.


درباره علت بازداشت وی جزئیاتی بیان نشده است.


در حالی این انتخاب انجام شده است که منابع خبری مرتبط با شبه‌نظامیان تروریست حاضر در سوریه شب گذشته (جمعه) گزارش کرده بودند: «زهران علوش، فرمانده کل گروه تروریستی جیش‌الاسلام و فعال در غوطه شرقی دمشق که باعث کشته شدن صدها غیر نظامی در حومه پایتخت سوریه بوده است، روز جمعه به‌دنبال حملات هوایی روسیه کشته شد.»


زهران علوش که پیشتر در زندان نظام سوریه محبوس بود، در فرمان عفو عمومی بشار اسد رئیس‌جمهوری سوریه از زندان آزاد شد.


مقر وی در حالی‌که در یک جلسه مصالحه قصد داشت تا میان دو گروه تروریستی تکفیری «فلیق الرحمن» (رباینده مستشاران ایرانی در جاده فرودگاه دمشق) و «احرارالشام» سازش برقرار کند، به‌شدت بمباران شد و به همراه ده‌ها فرمانده دیگر کشته شد. این در حالی است که «حمزه بیرقدار» که به‌تازگی به عنوان سخنگوی جیش الاسلام معرفی شده بود، در میان کشته‌شدگان است.


علوش، پس از گذراندن دوره‌های آموزشی جنگ چریکی و با حمایت برخی کشورهای منطقه فرماندهی گروه تروریستی جیش الاسلام را برعهده گرفت.


وی به تازگی در سفر به ترکیه روابط مستحکمی با رجب طیب اردوغان و سازمان جاسوسی ترکیه ایجاد کرده بود.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته