دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
06 دی 1394 - 12:34

کدام نمایندگان مجلس نهم، وارد گود رقابت دهم نشدند؟ اکتفای باهنر به حضور 28 ساله در مجلس و احساس مفیدنبودن حسینیان پس از هشت سال

روزهای ثبت‌نام در انتخابات مجلس دهم در حالی به پایان رسید که تعدادی از نمایندگان کنونی مجلس ترجیح دادند در انتخابات پیش‌رو وارد رقابت نشوند.
کد خبر : 58163

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری آنا، در این میان، نیامدن محمدرضا باهنر، نایب رئیس دوم مجلس، تعجب اهالی سیاست و رسانه‌ را برانگیخت.


باهنر 7 دوره نماینده مجلس بود و فقط در دوره‌های اول و ششم حضور نداشت. او به عنوان یک «سیاستمداری لابی‌باز» در بهارستان مطرح است و در اکثر موارد وقتی وارد عمل می‌شود نتیجه همانی می‌شود که او می‌خواهد.


او هم در فراکسیون متعلق به رئیس مجلس یعنی فراکسیون رهروان ولایت حضور داشت و هم در فراکسیون مخالفان و منتقدان لاریجانی، یعنی فراکسیون اصولگرایان بود. خود نیز بر این نکته تأکید دارد که «نمی‌توانم صرفا بگویم که به کدام فراکسیون تعلق دارم چراکه موجب ناراحتی می‌شود.»


حالا چرایی نیامدن باهنر به گود رقابت پارلمانی دهم، محل سؤال است. او خود تأکید کرده که چون خیالش از پیروزی اصولگرایان در دوره دهم مجلس راحت است، ثبت نام نکرده است. اما محسن کوهکن از اعضای جبهه پیروان خط امام و رهبری، در گفت‌وگویی با خبرنگار آنا، از سودای ذهنی باهنر پرده برداشت؛ آنجا که گفت: باهنر شاید کاندیدای آینده ریاست جمهوری باشد.


بعد از باهنر، نیامدن روح‌الله حسینیان، وابسته به جریان پایداری و نماینده تهران در مجالس هشتم و نهم، جالب توجه بود. او به واسطه اظهارنظرش درباره محمدجواد ظریف و علی‌اکبر صالحی، توجه افکار عمومی را به خود جلب کرده بود. حسینیان در جلسه علنی 19 مهر مجلس با قسم جلاله به صالحی گفته بود سیمان روی تو می‌ریزیم و می‌کُشیمت و در قلب راکتور اراک دفنت می‌کنیم. این سخن او، فریاد صالحی را در صحن علنی مجلس درآورد. حسینیان بعدا در این باره گفت: در روز یکشنبه (19 مهر) به‌صورت خصوصی گفتم آقای ظریف و آقای صالحی اگر به خاطر برجام که البته دعا می‌کنم چنین خبری نشود، اسرائیل ایران را تهدید به بمب اتم کرد، یا آمریکا به ایران موشک زد، مردم شما را محاکمه خواهند کرد و اگر من کاره‌ای بودم آقای صالحی را محکوم می‌کنم که سیمان‌هایی که در قلب رآکتور اراک ریخته، بیرون آوَرَد و خودش را داخل رآکتور کرده و سیمان به اطرافش تزریق کند.


او از منتقدان اصلی دولت در مجلس نهم است که در زمان رأی اعتماد به کابینه دولت یازدهم، مخالفت‌های خود به دولت روحانی را به وضوح نشان می‌داد.


حسینیان درباره علت کناره‌گیری‌اش از انتخابات مجلس گفت که «بنده در واقع وجود خودم را خیلی مفید برای مجلس ندانستم و از همین رو برای انتخابات ثبت نام نکردم.»


علی‌اصغر زارعی دیگر نماینده تهران که او هم وابسته به جریان پایداری در مجلس است، ترجیح داد که در انتخابات مجلس نهم حضور نیابد. زارعی هم به واسطه گریه در هنگام تصویب شروط برجام با عنوان طرح «متناسب و متقابل دولت جمهوری اسلامی ایران در اجرای برجام» محل توجه شد. او هم از منتقدان و مخالفان اصلی دولت است که در جریان استیضاح رضا فرجی‌دانا وزیر سابق علوم در دولت روحانی فعالیت زیادی داشت.


همچنین سیدعلیرضا مرندی، نماینده ادوار هشتم و نهم مجلس متولد سال 1318، به دلیل نداشتن شرایط سنی، کاندیدای انتخابات مجلس دهم نشد. او در دوره نهم، ریاست هیئت رئیسه سنی مجلس را برعهده داشت. مرندی نماینده‌ای ساکت در مجلس نهم است که در کنار نمایندگی مجلس شورای اسلامی، در کسوت رئیس نیز به امور فرهنگستان علوم پزشکی می‌پردازد.


رضا عبداللهی، نماینده مردم ماه‌نشان نیز در انتخابات ثبت‌نام نکرده است. او نماینده دوره‌های سوم تا نهم بود و سابقه طولانی در نمایندگی دارد. عبداللهی بیشتر در مسائل اقتصادی و بودجه در مجلس اظهارنظر می‌کند و در بسیاری از مواقع نظر یا پیشنهادش رأی می‌آورد.


رضا رحمانی رئیس کمیسیون صنایع و معادن در مجلس، نیز برای انتخابات مجلس دهم داوطلب نشد. او هم بیشتر در حوزه تخصصی خود فعال است و کمتر اظهارنظر سیاسی می‌کند.


همچنین حجت‌الاسلام سیدعلی‌محمد بزرگواری نماینده مردم کیهگیلویه و بویراحمد نیز از حضور در بهارستان منصرف شده و در انتخابات مجلس دهم ثبت نام نکرد. او به واسطه به کار بردن اصطلاح «چماق لری» مطرح شد؛ اصطلاحی که در زمان رأی اعتماد مجلس به کابینه دولت یازدهم به کار برد و انتقادات بسیاری را متوجه خود کرد. بزرگواری در روز 21 مرداد 92 در جلسه رأی اعتماد به وزرا گفته بود: من، سیدم و لُرتبار، در نتیجه حرفم را می‌زنم و هر وزیری که رأی آورد و به منطقه محروم من نگاه ویژه نداشت، با چماق لری با وی برخورد خواهم کرد. البته بزرگواری، بعد از آن فعالیت خاصی در مجلس نداشت. او نیز نزدیک به جبهه پایداری است.


از سوی دیگر، جبار کوچکی‌نژاد نماینده مردم رشت در مجلس و عباس فلاحی باباجان نماینده مردم هریس در مجلس نیز در انتخابات دوره دهم مجلس شرکت نکرده‌اند.


در میان نماینده‌های اقلیت هم روبرت بگلریان نماینده ارامنه جنوب ایران که سابقه نمایندگی در دوره‌های هفتم تا نهم را داشت تصمیم گرفت که در رقابت‌های انتخاباتی دوره دهم مجلس حاضر نشود.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته