دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
29 ارديبهشت 1400 - 14:19
عضو فراکسیون زنان و خانواده مجلس در گفت‌وگو با آنا:

دولت از زنان در پست‌های مدیریتی به‌درستی استفاده نکرده است

عضو فراکسیون زنان و خانواده مجلس گفت: دولت تاکنون به صورت شایسته از زنان در پست‌های مدیریتی استفاده نکرده است.
کد خبر : 581514
الهام آزاد

الهام آزاد در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه زنان گروه جامعه خبرگزاری آنا درباره اینکه با توجه به توصیه‌های مقام معظم رهبری نسبت به نقش زنان در پیشرفت کشور اما کماکان مسئولان از ظرفیت آنها غافل مانده‌اند، گفت: آینده یک روستا، یک شهر و یک کشور درگرو اندیشه و عمل تک تک شهروندان آن است و  زنان به‌عنوان قشری که از پیروزی انقلاب اسلامی توانستند در عرصه مختلف با وارد کردن ظرافت‌های فکری و مدیریتی و غیره خود رنگ تازه‌ای به مجموعه مدیریتی و فرهنگی و اجتماعی و سیاسی و غیره بزنند. گرچه در نظام مقدس جمهوری اسلامی بسترهایی برای حضور و نقش‌آفرینی زنان مهیا شده، اما نقش‌آفرینی زنان همواره با چالش‌هایی همراه بوده که کارآمدی و اثربخشی آن را نیز تحت تأثیر قرار داده است.


عضو  فراکسیون زنان و خانواده مجلس شورای اسلامی افزود: تاکنون به‌صورت شایسته از زنان در پست‌های مدیریتی استفاده نشده است. البته منظور این نیست که تنها  از پتانسیل زنان در سطوح مدیریتی استفاده شود، بلکه باید متوازن و حتی بیشتر از این ظرفیت زنان استفاده شود. نکته قابل تأمل در مورد استفاده از زنان برای پست‌های مدیریتی این است که باید نقش آنها در نظام خانواده را در نظر گرفت، که این دو مسئولیت در تضاد نباشند. لذا باید هر دو بُعد در نظر گرفته شود و هم نظام خانواده و هم نظام مدیریتی در کنار هم در نظر گرفته شود.


آزاد با اشاره به راهکارهای استفاده از ظرفیت زنان در سطوح مدیریتی تصریح کرد: باید طی یک سازوکار مناسب نقش مدیریتی زنان در نظر گرفته شود به نحوی که به نقش زنان در نظام خانواده هم آسیب وارد نشود چون نهاد خانواده سرنوشت یک ملت را رقم می‌زند و جایگاه والایی دارد. در حقیقت با این سازوکارها می‌توان نقش زنان که نیمی از جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند، در سطوح مدیریتی و تصمیم‌گیری پررنگ کرد. عطف به اینکه بنده از ایران نماینده آسیا-پاسیفیک در اتحادیه جهانی IPU هستم و طی نشستی که اخیراً برگزار شد برخی این مسائل بررسی و به آنها پرداخته شد. امیدوارم در یک نظام قانونمند با لحاظ کردن الگوی ایرانی- اسلامی، که نظام خانواده در اصل و مدیریت در کنار آن به گونه‌ای که به خانواده آسیب وارد نشود و سازوکارهای آن نیز در قانون‌گذاری‌ها در نظر گرفته شود، نقش زنان در پست‌های مدیریتی مؤثرتر شود.


عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در مورد شعارهای برخی از داوطلبان انتخابات ریاست‌جمهوری مبنی بر استفاده از زنان در کابینه خاطرنشان کرد: باید در عمل مشاهده کرد که این افراد تا چه اندازه پایبند به این شعار هستند چرا که قبل از این هم چنین شعارهایی داده شده است. نکته حائز اهمیت این است که این چهره‌ها مسئولیت‌هایی را برعهده داشتند، لذا از طریق نگاهی به سوابق آنها در بهره‌گیری از ظرفیت زنان می‌توان دریافت که این شعارها تا چه اندازه در آینده به عرصه عمل خواهد رسید.


انتهای پیام/۴۱۵۸/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته