دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
05 دی 1394 - 14:43
در مراسم تجلیل از پژوهشگران بر‌تر واحد کرج

میرزا: راه خروج از اقتصاد تک‌محصولی توجه به تحقیق در دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی است

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج گفت: تنها راه خروج از اقتصاد تک‌محصول و ایجاد رونق اقتصادی، اجرای دقیق اقتصاد مقاومتی بر پایه اقتصاد دانش‌بنیان و توجه به سرمایه‌گذاری بیشتر در بخش تحقیق و پژوهش در دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی کشور است.
کد خبر : 58109

به گزارش خبرنگار آنا، دکتر بهروز میرزا در مراسم تجلیل از پژوهشگران بر‌تر دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج، با سخنانی درباره اهمیت علم و فن آوری و رابطه مستقیم آن با اقتصاد و میزان درآمد و ثروت کشور اظهار کرد: توسعه فن آوری و رابطه آن با میزان درآمد و ثروت کشور یک رابطه مستقیم است. اهمیت این موضوع تا جایی است که بسیاری معتقدند در عصر حاضر، فن آوری ضمن ایجاد رفاه در زندگی مردم، به حکومت‌ها قدرت و اقتدار می‌بخشد.


وی با بیان اینکه در جهان امروز، پیشرفت علم و توسعه فن آورانه علوم به منزله توانمندی و استحکام اقتصادی، سیاسی و اجتماعی کشور‌ها تلقی می‌شود گفت: رتبه کشور جمهوری اسلامی ایران در تولید علم در جایگاه اول یا دوم منطقه بر اساس شاخص‌های پایگاه ISI و اسکوپوس رتبه ۱۶ یا ۱۸ جهان را داراست که رتبه خوبی است.


رئیس واحد کرج این رتبه را نشان دهنده بهبود وضعیت تولیدات علمی دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی دانست و افزود: قرار داشتن ۱۳ دانشگاه کشور در ردیف یک درصد دانشگاه‌های بر‌تر دنیا، می‌توان گفت در حوزه آموزش و تولید علم، تحقیق و پژوهش موفق هستیم.


وی جایگاه کشور را از نظر نظام فناوری و تولید پتنت و تجاری سازی جایگاه مناسبی ندانست و گفت: این بخش دارای مشکلات فراوان است و نیاز به بازورزی مجدد دارد.


رئیس واحد کرج با ارائه آماری رتبه کشور در شاخص تولید گواهی ثبت اختراع و پتنت (Patent) کشور را در جایگاه ۱۰۷ جهان و ۱۷ منطقه اعلام و تصریح کرد: بر اساس افق چشم انداز ۱۴۰۴ و سیاست‌های کلی در زمینه علم و فن آوری ابلاغ شده از سوی مقام معظم رهبری باید به جایگاه رتبه نخست علم و فن آوری منطقه برسیم.


دبیر هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی استان البرز با تکیه بر مأموریت دانشگاه‌ها در دنیای پیشرفته امروز گفت: این ماموریت شامل سه بخش آموزش، توسعه علم، گسترش مرزهای دانش (تولید علم) و کمک به فرآیند تبدیل علم به فناوری است که در دانشگاه‌های ما هر سه بخش را انجام نمی‌دهند.


وی ادامه داد: برای رشد در حوزه فناوری، دانشگاه‌ها باید همراه با آموزش و ترویج و توسعه آن، پژوهش محور و بازار محور باشند.


رئیس واحد کرج تنها راه خروج از اقتصاد تک محصول نفت و ایجاد رونق اقتصادی را اجرای دقیق اقتصاد مقاومتی بر پایه اقتصاد دانش بنیان و توجه به سرمایه گذاری بیشتر در بخش تحقیق و پژوهش در دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی کشور دانست.


در پایان این مراسم با حضور معاونان آموزشی، دانشجویی و فرهنگی، برنامه ریزی و اقتصاد، مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری و دیگر مسئولین از پژوهشگران برگزیده واحد کرج قدردانی شد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته