دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

مدیر امور اوپک وزارت نفت: آزادسازی صادرات نفت آمریکا تاثیری بر بازار نفت ایران ندارد

مدیر امور اوپک و روابط با مجامع انرژی وزارت نفت گفت: آزادسازی صادرات نفت آمریکا هیچ تاثیری بر بازار نفت ایران نخواهد داشت.
کد خبر : 58081

به گزارش گروه اقتصادی آنا به نقل از شانا، مهدی عسلی درباره آزادسازی صادرات نفت خام آمریکا پس از چهار دهه و تاثیر آن بر بازار نفت ایران گفت: نفت آمریکا شیرین و سبک بوده و نمی‌تواند جایگزین نفت ایران باشد بنابراین لغو صادرات نفت آمریکا تاثیر مستقیمی بر روی قیمت نفت خام صادراتی ایران نخواهد داشت.


وی با تاکید بر اینکه آمریکا با واردات هفت میلیون بشکه در روز هم اکنون بزرگترین واردکننده نفت جهان است، اظهار کرد: با توجه به شرایط یاد شده این کشور اقدام به صادرات نفت خام می‌کند که رقم زیادی نخواهد بود و بدون شک نمی‌تواند تاثیرچندانی روی نفت ایران داشته باشد.


عسلی ادامه داد: در صورت واردات نفت آمریکا به بازار، کشورهای دارای قیمت تمام شده بالا مجبور به محدود کردن تولید و عرضه نفت خود خواهند بود.


وی یادآوری کرد: البته صادرات نفت آمریکا بر صادرات نفت نیجریه و آنگولا به علت شباهت ماهیتی با نفت آمریکا تاثیرگذار خواهد بود.


مدیر امور اوپک و روابط با مجامع انرژی وزارت نفت درباره افزایش نرخ بهره در آمریکا و تاثیر آن بر بازار نفت نیز گفت: افزایش نرخ بهره در آمریکا علاوه بر تأثیرگذاری بر ارزش دلار در برابر دیگر ارزهای معتبر، هزینه‌های نگهداری ذخیره‌های تجاری را نیز افزایش می‌دهد بنابراین می‌تواند سبب کاهش تقاضای انبار و حتی فروش بخشی از ذخیره‌سازی‌های عظیم موجود در بازار شود.


وی درباره تاثیر افزایش نرخ بهره در آمریکا بر روی تولید نفت شیل تصریح کرد: با توجه به اینکه سرمایه‌گذاران در این طرح‌ها، وام‌هایی با نرخ ریسک بالا دریافت کرده‌اند بنابراین با افزایش نرخ بهره، هزینه استقراض بالا می‌رود. از طرفی در صورتی‌که قیمت نفت در این سطح باقی بماند، حفاری برای برداشت از شیل اویل‌ها کاهش و سرمایه‌گذاران اقدام به بستن چاه‌ها خواهند کرد.


به گفته عسلی، افزایش نرخ بهره بانکی بیش از تاثیر بر تولید نفت شیل بازارهای کاغذی را به شدت تحت تاثیر قرار می‌دهد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته