«شهر زیبا» برنامهای که سعی دارد متفاوت باشد/ تلاش برای نمایش «امید» در روایتها
به گزارش خبرنگار حوزه رادیو و تلویزیون گروه فرهنگ خبرگزاری آنا، حوالی ساعت ۶ بعدازظهر، به لطف دعوت یکی از دوستان به محل ضبط برنامه تلویزیونی «شهر زیبا»، ویژه افطار شبکه پنج سیما میروم. برنامهای که در ایام ماه مبارک رمضان حوالی ساعت ۱۹:۴۵ از آنتن شبکه پنج سیما پخش میشود و برای اجرای آن یک استودیو مجهز در کارخانه نوآوری غرب تهران که بخشی از آن بهعنوان استودیوی «شهر زیبا» مورداستفاده قرار میگیرد.
بهسمت استودیوی محل ضبط و پخش برنامه حرکت میکنم و حراست بهسختی اجازه ورود میدهد؛ «سید مصطفی فاطمی»، تهیهکننده به استقبالم میآید و مرا به داخل استودیو هدایت میکند.
بعد از دقایقی، تهیهکننده در جریان یک مشکل قرار میگیرد و قبل از روی آنتن رفتن برنامه تا لحظه بالا آمدن تیتراژ مثل اسپند روی آتش مدام در حال رفتوآمد است.
به سراغ مهمان میروم تا از فرصت پیشآمده استفاده کنم و یک گفتوگوی اختصاصی بگیرم؛ اما تیرم به سنگ میخورد و او از چنین مصاحبهای سرباز میزند و ناچار به تماشای گفتوگوی مصطفی امامی با مهمان برنامه مینشینم.
مهمان برنامه، دختری جوان به نام «ترکان قربانزاده» نویسنده کتاب «تنها در سامسون»، است و یک روایت عجیب از هماتاقی شدن خود با یک داعشی تعریف میکند؛ نقطه آغاز ماجرا از جایی است که دختری با شکل و شمایل عجیب همخانه او میشود؛ در پی این اتفاق، شخصیت اصلی داستان شبها بدون امید به زنده ماندن میخوابد و بعد از کلی ماجرا برای همیشه به ایران بازمیگردد.
قربانزاده در بخشی از گفتوگوی خود درباره همخانه عجیبش میگوید: «هر روز داستان ترسناکتر میشد و یکبار من را به اتاقش دعوت کرد، پرچم داعش را به من نشان داد. یک دستنوشته به من داد که بخوانم روی آن نوشته بود سرها با لذت و دقت بریده میشود زندهباد داعش و تکبیر.»
وی افزود: در نهایت او را خواستند و من هم به خاطر استرسهایم یکترم مرخصی گرفتم و به ایران برگشتم. در برگشتم راهی مشهد شدم و بعد برای اولین بار در مراسم اعتکاف رفتم و تصمیمهایی گرفتم و قرار شد برای همیشه به ایران برگردم. من در کتاب «تنها در سامسون» جزئیات بیشتری درباره آن اتفاقات نوشتم.
در ادامه اما برای آشنایی بیشتر با نحوه انتخاب سوژهها و پاسخ به برخی سؤالات پیرامون حواشی این برنامه با کارگردان و مسئول سوژهیابی این برنامه گفتوگو میکنم.
«تحول» نخ تسبیح تمام قسمتهای برنامه
کارگردان ویژه برنامه «شهرزیبا» در مورد رابطه با محتوا و رویکرد آن میگوید: این برنامه با حضور مهمانان به موضوعات مختلفی میپردازد و وجه مشترک اغلب سوژهها، مفهوم «تحول» است؛ روایت دگرگونی افراد در زندگیشان هدف اصلی این برنامه است.
وی ادامه داد: برنامه «شهرزیبا» سعی دارد که چارچوبهای ویژه برنامههای لحظات افطار را بشکند و در همین راستا، در فرم برنامه تغییراتی ایجاد کرد؛ علاوه بر تغییرات ساختاری، مصطفی امامی هم مجری پرانرژی است و حجتالاسلام والمسلمین سرلک نیز نظرات خود را بهصورت کوتاه و مختصر به روایت شخصیتها اضافه میکند.
کارگردان ویژهبرنامه «شهرزیبا» افزود: با زبان روزه و محدودیتهای کرونایی کار تولید بسیار سخت شده است اما به لطف یک گروه منسجم، تولید برنامه خوب پیش میرود.
به سراغ مسئول تولید محتوا میروم تا از او گفتوگویی بگیرم؛ او مایل نیست اسمش در مصاحبه ذکر شود و به همین شرط هم مصاحبه میکند.
مسئول تولید محتوا در خصوص تولید برنامههای تلویزیونی قصهمحور در ایام ماه مبارک رمضان، میگوید: اغلب ویژهبرنامههای رمضان به سمت برنامههایی با موضوع قصه زندگی افراد رفته است و این نوع قالب از برنامه را مردم و مدیران سازمان صداوسیما میپسندند اما با گذر زمان، قصهها در حال تکراری شدن هستند؛ در برنامه «شهر زیبا» نیز با توجه به همین چالش، به دنبال قصههایی رفتیم که انتهای آن به امید ختم شود؛ برخی این قبیل برنامهها را به فضای اشک و گریه نزدیک میکنند اما ما سعی کردیم به سمت دیگری حرکت کنیم.
وی ادامه داد: به نظرم یکی از مهمترین دلایل اقبال مخاطب به برنامههای تلویزیونی، متفاوت بودن نوع پرداخت داستان است؛ همه تلاش برنامه شهر زیبا این است که مخاطب با برنامه همذاتپنداری کند و در این ایام، به سمت تحول حرکت کند.
انتهای پیام/پ
انتهای پیام/