دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
19 ارديبهشت 1400 - 10:47
توسعه دانش‌های نو با انجمن‌های‌ علمی (59)/ قربانی‌نژاد در گفت‌وگوی تفصیلی با آنا مطرح کرد؛

منتشر شده//////////////////////////

https://www.ana.press/news/574874/ اردیبهشت 1400 کار شده است!!! چرا؟ دوبارهدبیر انجمن علمی معماری دانشگاه آزاد اسلامی شیراز با انتقاد از رویکرد مدرک‌گرایی در بین برخی دانشجویان عنوان کرد: این انجمن با حمایت از سراهای خلّاق و نوآوری و کارآفرینان مقابل این دیدگاه غلط تمام‌قد ایستاده است.
کد خبر : 579966
قربانی‌نژاد

گروه استان‌های خبرگزاری آنا؛ انجمن علمی معماری دانشگاه آزاد اسلامی شیراز از سال ۸۲ فعالیت رسمی خود را آغاز کرد و ارتقای علمی و عملکردی دانشجویان رسالت مهم این انجمن به شمار می‌رود.


از سوی دیگر معماری یکی از رشته‌های پرکاربرد در زندگی شهرنشینی بوده و درصد زیادی از دانشجویان و مهندسان در کشور را به خود اختصاص داده است.




بیشتر بخوانید:


خروجی مفید انجمن‌های علمی با تشکیل استارت‌آپ‌ها


تربیت دانشجویان با توانایی حل مسائل مهندسی در حوزه کارآفرینی


۲ راه تقویت انجمن‌های علمی کدامند؟


ارتقای علم، دانش و سواد دانشجویان در انجمن‌های علمی


۱۷ راهکار برای تحول و پیشرفت انجمن‌های علمی




با توجه به اینکه فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی در انجمن‌ها داوطلبانه است، فرآیند کسب دانش در انجمن‌های علمی از جذابیت بیشتری برای دانشجویان برخوردار است.


خبرنگار آنا در راستای بررسی جزئیات فعالیت انجمن‌های علمی در این شماره سراغ علی اسمعیل قربانی‌نژاد دبیر انجمن علمی معماری دانشگاه آزاد اسلامی شیراز رفته است.


مشروح گفت‌وگوی آنا با قربانی‌نژاد در پی می‌آید:


آنا: انجمن علمی متبوع خود را با ذکر جزئیات، چگونگی تشکیل، نوع و حیطه کارکرد آن معرفی کنید.


قربانی‌نژاد: انجمن علمی معماری دانشگاه آزاد اسلامی شیراز از سال ۸۲ فعالیت رسمی خود را آغاز کرده و بنده از سال ۹۷ تاکنون توفیق دبیری انجمن علمی را برعهده داشته‌ام که با همکاری اعضا، مدیر گروه وقت و رئیس دانشکده معماری دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز برنامه‌ها و اهداف خود برای مجموعه را پیش برده‌ایم.


انجمن علمی مکانی است که فارغ از هرگونه فعالیت‌ها و عقاید سیاسی، اجتماعی و فرهنگی دانشجویان گرد هم می‌آیند تا با همکاری یکدیگر، استادان و مجموعه به ارتقای سطح علمی و دانش یکدیگر کمک کنند.


دانشگاه آزاد اسلامی موظف است بستری را برای دانشجویان فراهم سازد تا کارخانه تولید مدرک نباشد، اما متأسفانه گاهی دانشجویانی هستند که تنها برای اخذ مدرک به دانشگاه مراجعه می‌کنند، در حالی که با راه‌اندازی سراهای خلّاق و نوآوری و همکاری با انجمن‌های علمی دانشگاه و اقدامات مجموعه دانشگاه در راستای دانشگاه کارآفرین امر مدرک‌گرایی به ندرت قابل رؤیت خواهد شد.


معماری یکی از رشته‌های پرکاربرد در زندگی شهرنشینی است


حیطه کاری انجمن علمی بسیار گسترده و متشکل از بازدیدهای علمی سمینارها، کارگاه‌ها، مسابقات نشریه و ... است. انجمن علمی معماری با توجه به بیانیه گام دوم انقلاب که باید نیروهای متخصص و جوان و انقلابی  وارد عرصه‌ها شوند فعالیت‌های خود را با تمرکز بر تحقق این هدف بیش از پیش ادامه داده است.


وظیفه انجمن علمی ارتقای علمی و عملکردی دانشجویان بوده و معماری یکی از رشته‌های پرکاربرد در زندگی شهرنشینی است و درصد زیادی از دانشجویان و مهندسان در کشور را به خود اختصاص داده است.


معماری از رشته‌هایی است که در حوزه فناوری و نرم‌افزاری همگام با سایر کشورها در حال پیشرفت است و تحقق این پیشرفت می‌تواند سطح  کیفی این حرفه را در کشور اعتلا بخشد.


در این راستا انجمن علمی با همکاری مرکز تحقیقات معماری و شهرسازی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز اقدام به برگزاری کارگاه‌های مهارت‌افزایی کرده است.


فعالیت در رشته معماری به‌گونه‌ای است که تنها فراگیری به صورت آکادمیک کافی نیست و باید به صورت عملی و کاربردی به آن پرداخته شود و در این باره برگزاری مسابقات و رویدادهای معماری نقش بسزایی دارد که از سال ۹۷ تاکنون انجمن علمی معماری موفق شده در سه مسابقه معماری که به صورت ملی اعلام شده بوده، حضور فعال داشته باشد و رتبه‌هایی را علاوه بر کسب تجربه برای دانشجویان و روبه‌رویی با چالش‌های جدید این مجموعه به خود اختصاص دهد.


با شرایط فعلی و وجود ویروس منحوس کرونا انجمن علمی معماری اقدام به برگزاری وبینارها و کارگاه‌های علمی کرده و همچنین فعالیت‌های مجموعه ادامه داشته و سعی کردیم از توقف و سکون آن جلوگیری کنیم.


آنا: جایگاه و وظایف انجمن‌های علمی در دانشگاه آزاد اسلامی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟


قربانی‌نژاد: انجمن‌های علمی نقش بسیار مؤثری در تولید علم دارند. این انجمن‌ها در صورتی که بتوانند خوب و اثربخش عمل و در راستای عملکرد خود دانشجویان را در دوران تحصیل جذب کنند، پل ارتباطی مؤثری میان اعضای هیئت علمی، دانشجویان و مسئولان خواهند بود و این ارتباط مداوم و تنگاتنگ زمینه‌ساز پیشرفت علمی کشور از طریق بازدید از مراکز صنعتی و علمی، برگزاری دوره‌ها، کارگاه‌ها و کنفرانس‌های جانبی و تعریف طرح‌های پژوهشی عملیاتی خواهد بود.


آنا: انجمن‌های علمی به‌عنوان هسته‌های تخصصی چه نقشی در پیشبرد علمی و توسعه علم و  دانش به‌ویژه دانش‌های نوین دارند؟


قربانی‌نژاد: با توجه به اینکه فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی در انجمن‌ها داوطلبانه بوده، فرآیند کسب دانش در انجمن‌های علمی از جذابیت بیشتری برای دانشجویان برخوردار است. بنابراین هرچه بیشتر اطلاع‌رسانی کنیم تا دانشجویان بیشتری به‌صورت داوطلبانه در فعالیت‌های علمی و پژوهشی شرکت کنند، ایده‌ها و توانایی‌های بیشتر و مدرن‌تری شناسایی خواهد شد.


تأثیر مثبت نهادهای صنعتی در پیوند علم و صنعت


از سوی دیگر ارتباط بیشتر انجمن‌ها با حوزه‌های تخصصی و کاربردی خارج از دانشگاه و اقتضای نیاز و مشکلات این حوزه توسط دانشجویان و استادان می‌تواند آنان را در راستای تلاش برای رفع این مسائل و توسعه دانش‌های نوین و کاربردی ترغیب کند.


آنا: حمایت از انجمن‌های علمی و دانشجویی را چگونه ارزیابی می‌کنید و مشکلات و  چالش‌های مسیر فعالیت خود را چه می‌دانید؟


قربانی‌نژاد: بالاترین نهاد تصمیم‌گیری آموزش عالی کشور (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری) قطعاً می‌تواند با ایجاد ارتباط میان انجمن‌ها و دانشگاهیان همه مراکز دانشگاهی دولتی و غیردولتی و مراکز صنعتی نگاه ویژه‌ای به انجمن‌های علمی و دانشجویی مراکز دانشگاهی غیردولتی داشته باشد و با افزایش بودجه‌ها و برنامه‌ریزی‌های بیشتر گام مؤثری در تقویت این انجمن‌ها و اعتلای سطح دانش کشور کند.


در این راستا نهادهای صنعتی نیز می‌توانند با همکاری دانشگاه‌ها گام‌های مؤثرتری در پیوند علم و صنعت برداشته و دانشجویان را در کسب تجربه‌های علمی و عملی برای ورود به بازارهای کار یاری کنند.


برگزاری بازدیدها، دوره‌های تقویت توانمندی‌های دانشجویان، مسابقات، سمینارها، تشکیل تیم‌ها و کارگروه‌های تخصصی و  فعالیت‌های پژوهشی با همکاری سایر واحدهای دانشگاهی می‌تواند به تقویت جایگاه انجمن علمی دانشگاه‌ها کمک زیادی کند، اما متأسفانه مهم‌ترین مشکل پیش رو بحران کرونا و نداشتن امکان انجام تمامی این فعالیت‌ها به صورت مجازی است.


جایگاه انجمن‌های علمی باید در تمام ارکان دانشگاه فهمیده و درک شود و عوامل باید کمک کنند تا زمینه فعالیت‌های انجمن‌های علمی تسریع و تسهیل شود.


در نگاه ویژه‌تر لازم است دانشجویان، استادان و اعضای هیئت علمی زمان بیشتری برای انجمن‌های علمی صرف کنند و این موضوع موجب افزایش روحیه و نشاط دانشجویان و رشد قابل توجه فعالیت‌های پژوهشی این انجمن‌ها می‌شود.


جذب بیشتر دانشجویان به سمت انجمن‌های علمی نیاز به فرهنگ‌سازی برنامه‌دار و بلندمدتی در محیط دانشگاه دارد تا بتواند  این ارتباط مداوم را در عالی‌ترین و موثرترین سطح خود حفظ کنند.


با توجه به قدمت انجمن علمی معماری دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز با همکاری باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان این دانشگاه و مرکز تحقیقات معماری و شهرسازی برنامه‌هایی برای تحقق هرچه قوی‌تر و بهتر گام دوم انقلاب اسلامی طبق سخنان رهبر معظم انقلاب درباره دانش‌افزایی و تخصص جوانان و کارگاه‌های مهارت‌افزایی وبینارها درصدد اجرا و برگزاری است.


انتهای پیام/۴۰۷۸/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته