دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

واحد کرج، میزبان دو جشنواره رویش بنیاد نخبگان استان‌های تهران و البرز و جشنواره اختراعات دانشگاه آزاد اسلامی

همزمان با پنجمین جشنواره ملی مخترعان، هفتمین جشنواره رویش بنیادهای نخبگان دو استان تهران و البرز در دانشگاه آزاد اسلامی کرج برگزار می‌شود.
کد خبر : 57989

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، معاون برنامه ریزی و اقتصاد دانش بنیان واحد کرج در نشست مطبوعاتی که با حضور معاونان پژوهشی این دانشگاه و نیز مسئولان بنیاد ملی نخبگان استان‌های تهران و البرز برگزار شد، با ارائه پاره‌ای توضیحات درباره موقعیت کلی استان البرز گفت: این استان با دارا بودن مقام اول علمی و فناوری در زمینه کشاورزی و دامی در سطح کشور و نیز مقام‌های مطرح در صنایع و معادن مهم و همچنین دارا بودن جاده ترانزیتی، در کشور جایگاه ویژه‌ای دارد.


دکتر مهران روح‌نیا افزود: دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج با وجود کاهش جمعیت جوان بالای بیست سال در کشور در سال‌های اخیر، موفق به جذب ۳۸ درصدی جمعیت دانشجویی در سطح استان البرز شده است و انتظار داریم با دستیابی به اهداف سند چشم انداز ۱۴۰۴ این رقم به ۵۰ درصد برسد.


وی تاکید کرد: این دانشگاه نگاه ویژه‌ای به تحصیلات تکمیلی و برنامه ریزی در این زمینه دارد.


جهان پناه: جشنواره رویش بنیاد نخبگان در ۸ پهنه در سراسرکشور برگزار می‌شود که پهنه ۱ مربوط به استان البرز وتهران است و یکی از بزرگ‌ترین پهنه‌ها به لحاظ تعداد مخاطبین و شرکت کنندگان است

معاون برنامه ریزی واحد کرج برنامه‌های این دانشگاه را در توسعه فناوری، آموزش و پژوهش، اقتصاد دانش بنیان تشریح کرد و افزود: دو هدف اصلی ارتقای جایگاه علمی دانشگاه در جوامع ملی و بین المللی و دستیابی به یک دانشگاه کارآفرین از مهم‌ترین اولویت‌های این واحد دانشگاهی است.


وی با توجه به ارتباط خوب این واحد دانشگاهی با بنیاد ملی نخبگان عنوان کرد: میزبانی پنجمین جشنواره اختراعات دانشگاه آزاد اسلامی و همزمان هفتمین جشنواره رویش بنیاد نخبگان استان البرز و تهران با توجه به توانمندی‌های موجود علمی، به این دانشگاه محول شده است.


دبیر اجرایی کنگره افزود: در کنار محورهای مختلف علمی کارگاه‌های آموزشی در زمینه‌های تجاری سازی اختراعات و بازاریابی و اقتصاد دانش بنیان ارائه خواهد شد.


روح نیا ادامه داد: افرادی که دارای نوآوری‌های مورد پذیرش مجامع علمی کشور و اختراعات ثبت شده هستند در این جشنواره‌ها شرکت خواهند کرد که با نظر کمیته‌های تخصصی و هیأت‌های داوری علمی ارزیابی می‌شوند.


وی افزود: دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج در سالن اجتماعات ۸۰۰ نفری با سیستم‌های پیشرفته و کم نظیر در سطح استان از نظر صوتی و تصویری میزبان مراسم اختتامیه و افتتاحیه خواهد بود و همچنین با استقرار غرفه‌های نمایشگاهی در مساحت ۵۰۰۰ متری در دو سالن ۲۵۰۰ متری به نمایش آثار و اختراعات پذیرفته شده در این جشنواره‌ها خواهد پرداخت.


ثبت نام همزمان در جشنواره اختراعات دانشگاه آزاد اسلامی و جشنواره رویش نخبگان استان البرز از ۱۶ آذرتا ۱۶ دیماه اعلام شد


روح نیا زمان برگزاری ۶ تا ۸ بهمن ماه امسال اعلام کرد و گفت: ثبت نام از ۱۶ آذرماه سال جاری تا ۱۶ دیماه سال جاری در وب سایت ثبت نام به نشانی www. kiau. dmn. ir صورت می‌گیرد.


وی عنوان کرد:اکنون بیش از ۱۰۰ تفاهم نامه بین دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج و سازمان‌های اجرایی و صاحبان صنایع در استان البرز عقد شده است.


روح نیا با ارائه گزارشی از اقدامات انجام شده در واحد کرج در بخش تجاری سازی و تعامل با بنگاه‌های اقتصادی دانش بنیان گفت: اکنون در دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج مرکز رشد واحدهای فناور با چهار هسته فناور به قصد تاسیس شرکت‌های دانش بنیان فعال است.


وی همچنین اجرای طرح توموگرافی درختان سرپا و همکاری دانشگاه با شهرداری در شناسایی درختان آسیب پذیر در تندباد‌ها، ارتباط با صنعت و صنایع استانی در قالب بیش از ۱۰۰ تفاهم نامه برای حمایت از پایان نامه‌های دانشجویی، برنامه ریزی برای تاسیس پردیس تولید محتوای دیجیتال، راه اندازی مرکز شکل گیری و شتابدهی فناوری اطلاعات را از دیگر اقدامات صورت گرفته در این واحد دانشگاهی عنوان کرد.


افراسیابی: طبق آیین نامه‌های جدید بنیاد ملی نخبگان و تفاهم صورت گرفته با پارک‌های علم و فناوری، دانش آموزان نیز با هماهنگی آموزش و پرورش اختراعات خود را که قابلیت ارائه دارند به این جشنواره معرفی می‌کند

روح نیا با بیان اینکه دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج در سه طرح برنزی تا سقف ۵ میلیون تومان، نقره‌ای تا سطح ۱۰ میلیون تومان و طلایی بیش از ۱۰میلیون تومان اسپانسر می‌پذیرد که بسته به حضور در سطوح مختلف از امکانات مختلفی در این جشنواره برخوردار خواهند شد، گفت: علاقه‌مندان می‌توانند با مکاتبه با معاونت برنامه ریزی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج و یا مراجعه به وب سایت این دانشگاه به نشانی www. kiau. ac. ir آمادگی خود را اعلام کنند.
جشنواره‌های اختراعات و رویش نخبگان در دو بخش داوری و تجاری سازی برگزار می‌شود


رئیس بنیاد ملی نخبگان استان البرز نیز گفت: جشنواره رویش بنیاد نخبگان در ۸ پهنه در سراسرکشور برگزار می‌شود که پهنه ۱ مربوط به استان البرز وتهران است و یکی از بزرگ‌ترین پهنه‌ها به لحاظ تعداد مخاطبین و شرکت کنندگان است.


دکتر جعفر جهان پناه ادامه داد: امسال بنا به هماهنگی‌های بعمل آمده دو جشنواره مخترعان دانشگاه آزاد اسلامی و رویش بنیاد ملی نخبگان استان‌های البرز و تهران به طور همزمان صورت می‌گیرد که هدف آن ارائه خدمات با کیفیتی بهتر و بالا‌تر است که در کنار هم فکری، اشتراک و تبادل توانمندی‌ها بتوان به عملکردی پربار‌تر و موثر‌تر از سال‌های پیش دست یافت.


جهان پناه تصریح کرد: در بخش داوری این جشنواره، اختراعات ثبت شده، ارزیابی می‌شوند و در گام بعدی دستاوردهایی که قابلیت نوآوری و تجاری سازی دارند شناسایی و به مرحله دوم راه می‌یابند.


وی افزود: در بخش تجاری سازی شرکت‌های دانش بنیان و پارک‌های علم و فن‌آوری دستاوردهای خود را در غرفه‌هایی به همین منظور ارائه می‌دهند تا علاوه بر شناسایی مخترعین بتوانیم صاحبان سرمایه را با این مخترعان ارتباط دهیم.


رئیس بنیاد ملی نخبگان استان البرز اضافه کرد: سه کارگاه آموزشی با عنوان کارگاه بازاریابی و تجاری سازی محصولات فناوری، آینده پژوهش، فناوری و همچنین آشنایی با ثبت مالکیت‌های فکری پیش بینی شده است که به صورت همزمان با جشنواره برگزار خواهند شد.


حضور فعال استادان و دانشجویان دانشگاه آزاد با کسب استانداردهای لازم برای حضور در صحنه‌های علمی و اقتصادی کشور


روح‌نیا : واحد کرج با وجود کاهش جمعیت جوان بالای بیست سال در کشور در سال‌های اخیر، موفق به جذب ۳۸ درصدی جمعیت دانشجویی در سطح استان البرز شده است و انتظار داریم با دستیابی به اهداف سند چشم انداز ۱۴۰۴ این رقم به ۵۰ درصد برسد

معاون بنیاد ملی نخبگان استان تهران در زمینه روند ارائه طرح‌ها واختراعات کشور به بنیاد نخبگان کشور توضیحاتی داد و گفت: برگزیدگان این جشنواره‌ها علاوه بر استفاده از تسهیلات و امکانات بنیاد به صورت جایزه نقدی و اعتبار پژوهشی به مراکز توانمند سازی و تجاری سازی اختصاص می‌یابد که این عزیزان با کسب آموزش‌های ویژه تجاری سازی و کارآفرینی به صورت بنگاه‌های کوچک و مستقل کارآفرینی به کار مشغول خواهند شد.


مهندس سعدی افراسیابی هدف این جشنواره را حضور فعال و همزمان نخبگان کشور، استادان و دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی با کسب استانداردهای لازم برای حضور در صحنه‌های علمی و اقتصادی کشور عنوان کرد و افزود: ۲۰۰ طرح در بخش اختراعات رقابت می‌کنند که ۵۰ طرح از پذیرفته شدگان سطح ۳ جشنواره سال گذشته می‌باشند که طی یکسال گذشته روند توانمندسازی را در مراکز مربوطه طی کرده‌اند.


وی با ارائه توضیحاتی در زمینه طرح‌هایی که برای سطح ۳ برگزیده می‌شوند گفت: طبق آیین نامه‌های جدید بنیاد ملی نخبگان و تفاهم صورت گرفته با پارک‌های علم و فناوری، دانش آموزان نیز با هماهنگی آموزش و پرورش اختراعات خود را که قابلیت ارائه دارند به این جشنواره معرفی می‌کند.


افراسیابی افزود: در بخش تجاری سازی همچنین شرکت‌هایی که در بخش مالکیت فکری هستند در دالان تجاری سازی و فناوری با عنوان دالان تسهیلات مستقر و به ارائه مستقیم خدمات به مخترعان و شرکت کنندگان می‌پردازند.


وی با بیان اینکه شرکت کنندگان در کارگاه‌های آموزشی این جشنواره را استادان، مخترعان و شرکت کنندگان در جشنواره تشکیل می‌دهند، افزود: به منظور توانمندسازی موسسات پژوهشی آموزش و پرورش و دانش‌سرا‌ها نیز برای حضور در کارگاه‌های آموزشی این جشنواره دعوت شده‌اند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته