دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
هادی آشتیانی در گفت‌وگو با آنا عنوان کرد؛

دنبال دیده‌شدن در فضای مجازی نبودیم/تدارک ویژه «مثل ماه» برای عید فطر امسال

تهیه‌کننده و سردبیر برنامه «مثل ماه» به عنوان ویژه‌برنامه افطار شبکه سه از روند تولید این برنامه گفتند.
کد خبر : 579885
پشت صحنه برنامه تلویزیونی مثل ماه

به گزارش خبرنگار حوزه رادیو و تلویزیون گروه فرهنگ خبرگزاری آنا، مخاطبان پیگیر شبکه سه برای ۱۲ سال «ماه عسل» را همچون مهمانی در کنار سفره افطار خود می‌دیدند، اما احسان علیخانی مجری و تهیه‌کننده این برنامه از سال ۱۳۹۸ ترجیح داد با تولید برنامه «عصر جدید» مسیر تازه‌ای را دنبال کند و پرونده «ماه عسل» حداقل برای چند سال بسته شد.


در ماه رمضان سال ۱۳۹۸ قرار بود بنیامین بهادری مجری ویژه‌برنامه افطار شبکه سه شود که ساعتی مانده به اولین نوبت پخش، لغو شد تا در میان شگفتی این باکس مهم و پربیننده شبکه سه در اولین سال غیبت «ماه عسل» خالی بماند.


سال گذشته «مثل ماه» به تهیه کنندگی هادی آشتیانی و اجرای رسالت بوذری روی آنتن شبکه سه رفت. چهره‌ای که در سال‌های اخیر با اجرای برنامه «مخاطب خاص» به تهیه‌کنندگی هادی آشتیانی شبکه سه نامبردار شد. مخاطب خاص یک برنامه معارفی با محوریت زیارت و ارتباط با حرم اباعبدالله (ع) و عتبات عالیات بود که به صورت زنده از معارف و مناسک زیارت در آن گفت‌وگو می‌شد.برنامه‌ای که هادی آشتیانی غیر از برنامه‌های معارفی و مناسبتی، بوذری چند سال پیش اجرای «شب‌های روشن» از شبکه دو سیما را نیز برعهده داشت.


دنبال دیده‌شدن در فضای مجازی نبودیم/تدارک ویژه «مثل ماه» برای عید فطر امسال


 امسال هم گروه سازنده «مثل ماه» متولی تولید و پخش ویژه‌برنامه افطار شبکه سه سیما بودند. برنامه‌ای که به نظر می‌رسد در دومین سال اجرا به بلوغ محتوایی و فرمی رسیده و توانسته جای خود را به عنوان یک ویژه‌برنامه مناسبتی در میان برنامه‌های ماه مبارک رمضان باز کند.


 سرهایی که رو به آسمان می‌روند


در همین ارتباط، تهیه‌کننده برنامه «مثل ماه» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری آنا گفت: سعی کردیم امسال در سوژه‌ها و مهمانان تغییراتی داشته باشیم تا مخاطبان بیشتری با برنامه همراه شوند. هدف ما این بود که فضا و محتوای هرقسمت به گونه‌ای باشد که مخاطبان و روزه‌داران در انتهای برنامه سرشان رو به آسمان باشد و احساس قرابت بیشتری به درگاه الهی داشته باشند.


هادی آشتیانی اظهار کرد: ما تقریباً بلافاصله پس از پایان برنامه در ماه رمضان سال گذشته برنامه‌ریزی لازم برای «مثل ماه» امسال را انجام دادیم و از حدود پنج ماه پیش کارها به جریان افتاد. با توجه به شرایط کرونا و به‌ویژه اوج‌گیری دوباره این بیماری، طبیعی بود که با مشکلات زیادی روبه‌رو شویم از جمله این‌که تعدادی از مهمانان ما در ماه مبارک با این بیماری درگیرشدند که برایشان آرزوی سلامتی داریم؛ ضمن این که بالاخره تیم تولید هم با تکرار و محدودیت کار را پیش برد.


وی افزود: البته از آنجایی‌که بیش از یک سال است که مردم ما با این شرایط درگیر هستند، امسال نسبت به سال گذشته مشکلات کمتری داشتیم و به نوعی سبک جدید کار و زندگی مثل ماسک‌زدن و حفظ فاصله را پذیرفته‌ایم. از طرف دیگر امسال فضای ضبط برنامه وسیع‌تر است. سقف سوله‌ای که به عنوان استودیو از آن استفاده می‌شود هم بلندتر بود که شرایط را برای ما آسان‌تر می‌کرد.


دنبال دیده‌شدن در فضای مجازی نبودیم/تدارک ویژه «مثل ماه» برای عید فطر امسال


ویژگی‌های رسالت بوذری برای اجرای ویژه‌برنامه افطار


آشتیانی درباره کیفیت اجرای رسالت بوذری هم گفت: رفاقت من با آقای بوذری فراتر از کارهایی است که با هم داریم. من حدود بیست سال است که در حوزه تهیه برنامه‌ای زنده و مناسبت در صداوسیما فعالیت دارم. مجری با مجریان فراواتی هم کار کرده‌ام که همه آنها افراد توانمند و عزیز هستند، اما رسالت بوذری ویژگی‌هایی دارد که به رشد و غنای یک برنامه کم می‌کند. اهل مطالعه است، هوش و استعداد خوبی در اجرای پلاتوها دارد، قدرت دریافتش بالاست که روند انتقال مطلب و شکل اجرای برنامه را برای عوامل راحت می‌کند.


وی افزود: بوذری در روند اجرای برنامه می‌تواند به سرعت تصمیم‌های درستی بگیرد. سابقه رسانه‌ای دارد و با مباحث ادبی، هنری و سینمایی کاملاً آشناست. الان شاید به واسطه برنامه‌هایی مثل «مخاطب خاص» یا همین برنامه، به‌عنوان یک مجری معارفی شناخته شود، اما در حوزه‌های مختلفی توانایی اجرای برنامه را دارد.


آشتیانی درباره ویژه‌برنامه عید فطر «مثل ماه» نیز گفت: قرار است ویژه‌برنامه مشترکی با چند برنامه دیگر  شبکه داشته باشیم که هنوز جزئیات آن مشخص نیست، اما فکر می‌کنم برنامه جالبی ازکار دربیاید.


 حواشی یک ویدئوی تقطیع‌شده


 وی درباره حواشی ناشی از انتشار برشی از  برنامه حضور یک مهمان معلول نیز گفت: این که این حواشی درنهایت به نفع ما تمام شد و یا به ضرر ما بود مسئله‌ای است که باید مردم قضاوت کنند. مبنای ما در برنامه «مثل ماه» این بوده که به دنبال بهره‌برداری از فضای مجازی و آن‌چه به عنوان وایرال‌شدن معروف است نباشیم. اتفاقی هم که امسال و در آن برنامه رخ داد، بیشتر یک شیطنت سیاسی از جانب افراد و رسانه‌هایی بود که به دنبال تخریب صداوسیما بودند. یعنی بیش از آن که آقای بوذری یا عوامل برنامه هدف باشند، کلیت مجموعه صداوسیما مدنظر آنها بود.


آشتیانی عنوان کرد: نکته قابل تأمل اینجاست که وقتی فیلم کامل برنامه پخش شد همان صفحات فعال در فضای مجازی وکانال‌های تلگرامی که این موضوع را پررنگ کرده بودند، خیلی راحت از آن گذشتند. البته افراد زیادی هم بودند که  منتقد جدی برنامه‌های صداو سیما هستنداما به خاطر این قضاوت عجولانه عذرخواهی کردند یا فیلم کامل را گذاشتند. با این حال منابع اصلی انتشار این فیلم اصلاً به روی مبارکشان هم نیاوردند!


وی افزود:  این موضوع برای من، آقای بوذری و سایر عوامل برنامه خیلی مهم نبود و در نتیجه فشاری را هم احساس نکردیم. آن چه من را ناراحت کرد، برخی اظهارنظرهای عجولانه و بی‌ادبانه بود که در فضای مجازی منتشر می شد واقعا  باید کابران فضای مجاز دقت بیشتری داشته باشند و زود تصمیم نگیرند.


 انتخاب 30 قصه از 100 سوژه


سردبیر برنامه «مثل ماه» نیز با اشاره به این که از حدود پنج ماه پیش با کمک برخی اهالی رسانه، مستندسازان و متخصصان حوزه‌های مختلف، سوژه‌هایی برای «مثل ماه» ۱۴۰۰ معرفی شدند افزود: در نهایت از بین بیش از صد سوژه که معرفی شدند، به قصه‌های امسال رسیدیم؛ سوژه‌هایی که نه تنها از سراسر کشور که بخشی از آنها از کشورهای دیگر بودند.


دنبال دیده‌شدن در فضای مجازی نبودیم/تدارک ویژه «مثل ماه» برای عید فطر امسال


حبیبه یوسفی که در کنار سردبیری وظیفه انتخاب سوژه این برنامه را نیز به عهده دارد اظهار کرد: البته بخشی از این سوژه‌های خارج از کشور به خاطر کرونا و محدودیت‌های ویزا منتفی شد. این افراد از کشورهای همسایه و حتی چند کشور اروپایی بودند. همه قصه‌ها پایان ماه مبارک رمضان برنامه ریزی شده‌اند. البته ما این انعطاف را داشتیم که اگر با سوژه جذابی مواجه شدیم  آن را هم در برنامه بگنجانیم و به نوعی به قصه‌های جدید نه نمی‌گوییم.


سردبیر برنامه «مثل ماه» درباره تفاوت سوژه‌های امسال و سال گذشته این برنامه نیز گفت: سعی کردیم امسال قصه‌ها جاندارتر بوده و تعلیق و التهاب بیشتری داشته باشند مثلاً صحنه مواجهه خانواده سوری  با دخترشان و یا خانواده افغانستانی که دخترشان را در حادثه بمبگذاری از دست دادند و پدر خانواده آن جمله معروف «جان پدر کجاستی» را گفته بود؛ همه اینها التهاب و جذابیت فراوانی داشت.


 یوسفی افزود: همه این سوژه‌ها برای من جذاب بود چراکه اعتقاد دارم شما با شنیدن هر قصه، یک زندگی را تجربه می‌کنید. من هم انگار در این ماه و تا این لحظه، بیست و پنج زندگی متفاوت را تجربه کرده‌ام و این برایم یک موهبت است. اگر سوژه‌ای هم برای مخاطبان جذابیت نداشته از قصورمن بوده وگرنه همه سوژه‌ها جذابیت ذاتی دارد.


 انتهای پیام/۴۱۰۴/

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب