دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
19 ارديبهشت 1400 - 01:25
در دانشگاه‌های جهان؛

تبعات بی‌توجهی به دوره دکتری در دوران پساکرونا نمایان می‌شود

تحقیقات نشان می‌دهد که شیوع ویروس کرونا باعث شده که در بسیاری از دانشگاه‌های جهان به دوره دکتری بی‌توجهی شود.
کد خبر : 579802
مطالعه

به گزارش خبرنگار حوزه نظام دانشگاهی گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، کم کردن ارزش تحصیل در دوره دکتری به دلیل از دست دادن منابع مالی با وجود بیماری کرونا، آسیب جدی به آموزش عالی و توسعه انسانی و اقتصادی وارد می‌کند و ممکن است استعدادیابی جهانی را در آینده نزدیک و دور تغییر دهد.


در حال حاضر سیستم‌های ملی آموزش عالی و مؤسسات آموزش عالی با از دست دادن بودجه در سال همه‌گیری کرونا دست‌وپنجه نرم می‌کنند، این امر ممکن است پیامدهای ناگواری به‌ویژه برای تحصیلات دوره دکتری داشته باشد.


با کم‌ارزش جلوه دادن نقش آموزش دکتری در آموزش عالی نه‌تنها برای آموزش عالی، بلکه برای توسعه اقتصادی و انسانی آسیب‌های بزرگی در درازمدت درپی دارد.


ارزش تحصیل در دوره دکتری


با ظهور اقتصاد دانش‌بنیان، ملت‌های مختلف سعی کرده‌اند سیستم‌های آموزش عالی خود را از طریق گنجاندن دانشگاه‌های تحقیقاتی، تقویت کنند. این گرایش شامل ایجاد برنامه‌هایی در دوره دکتری در رشته‌های میان‌رشته‌ای است.


دانشجویان دکتری از طریق نقش خود در دانشگاه‌ها به‌عنوان شرکت‌کنندگان در ایجاد دانش از طریق تحقیق، نقش فزاینده‌ای در توسعه اقتصادی و سیاسی کشورها دارند. دانشجویان دکتری همچنین به‌عنوان معلم یا به‌عنوان دستیار آموزش در آموزش و تربیت دانشجویان مقطع کارشناسی دخیل هستند.


به این ترتیب دانشجویان دکتری به طور مستقیم و غیرمستقیم به نیروی کار در صنایع مختلف کمک می‌کنند.


فارغ‌التحصیلان دکتری با دانش بسیار تخصصی، مهارت‌های تحقیقاتی اصلی و صلاحیت‌های قابل انتقال، می‌توانند در مشاغل مهم در حوزه اقتصاد دانش‌بنیان، در دانشگاه و صنعت به کار گرفته شوند. اکنون مدرک دکتری به پیش‌شرط مشترک تحقیقات دانشگاهی و تدریس تبدیل شده است.


شکاف آموزش عالی با جامعه


شکاف فزاینده آموزشی بین مراکز و مناطق پیرامونی در آموزش عالی بین‌المللی، بین مناطق، کشورها، سیستم‌های ملی، مؤسسات در طی همه‌گیری تشدید شده است.


علی‌رغم اهمیت برنامه‌های تحصیلات تکمیلی، بسیاری از مؤسسات و گروه‌های آموزشی در کشورهای مختلف برنامه‌ها را قطع کرده‌اند، یا برنامه‌ای برای قطع برنامه‌ها، به‌ویژه در گروه‌های هنر، علوم انسانی و علوم اجتماعی دارند.


این فرایند نه‌تنها در مؤسسات کشورهای حاشیه‌ای بلکه در مؤسسات سطح بالا در کشورهای پیشرفته نیز رخ می‌دهد.


تعلیق برنامه‌های دوره دکتری تا پاییز


پذیرش در برنامه‌های دکتری، به‌ویژه در علوم انسانی و اجتماعی، در سراسر ایالات متحده تا پاییز 2021 به تعلیق درآمده است. دانشگاه‌های هاروارد، براون، کلمبیا، MIT، نیویورک و غیره برنامه‌های دکتری را تعطیل کرده‌اند.


دلایل ذکر شده مربوط به منابع محدودی است که گروه‌ها برای حمایت از دانشجویان دوره دکتری در نظر گرفته‌اند.


در مارس 2020، دانشجویان دکتری انگلستان و محققان نامه‌ای به مرکز تحقیقات و نوآوری انگلستان ارسال کردند و خواستار تمدید بودجه تحقیقاتی در زمان همه‌گیری ویروس کرونا شدند. با این حال، در نوامبر سال 2020، مرکز تحقیقات و نوآوری انگلستان به‌شدت توصیه کرد که دانشجویان پروژه‌های خود را متناسب با دوره‌های اصلی تأمین مالی خود تنظیم کنند و دانشگاه‌ها وجوه محدودی را در اختیار دانشجویانی قرار دهند که بیشترین تلاش را برای به‌موقع انجام پروژه‌های خود دارند.


توسعه دوره دکتری در برخی کشورها


از طرف دیگر، دانشگاه‌های هنگ‌کنگ و سنگاپور تصمیم گرفتند بودجه‌های اضافی برای دانشجویانی که برنامه‌های تحصیل در خارج از کشور به دلیل COVID-19 قطع شده بود، فراهم کنند.


دانشگاه‌های معتبر مانند دانشگاه هنگ‌کنگ به بورسیه‌های برجسته‌ای که پیشنهاد پذیرش دکتری از دانشگاه‌های برتر جهان دارند، طرح‌های بورس تحصیلی سودآور ارائه می‌دهند.


این برنامه‌ها با موفقیت تعداد قابل توجهی از دانشجویان کشورهای مختلف مواجه شده و دانشجویان زیادی برای این برنامه ثبت‌نام کرده‌اند.


مثال‌های فوق نشان می‌دهد که چگونه استعدادهای جهانی در طی همه‌گیری COVID-19 و بعد از آن تغییر می‌کنند. کشورها و مؤسساتی که تحصیلات دکتری را بسیار ارزشمند می‌دانند از این موقعیت استفاده می‌کنند و انتظار دارند که با توجه به اینکه این دانشجویان با سبک زندگی محلی سازگار می‌شوند، زبان محلی را یاد می‌گیرند، آموزش می‌بینند، تحقیق می‌کنند و شبکه‌های دانشگاهی ایجاد می‌کنند، مزایای طولانی‌مدت برای «حفظ نخبگان» را به دست می‌آورند.


انتهای پیام/4040/

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب