توجه به توسعه کیفی در مدارس سما/ برای ۴ هزار معلم در ایام کرونا دوره آموزشی ارائه شده است
غلامرضا یمینی، رئیس امور گسترش و استقرار واحدهای آموزشی سازمان سما در گفتوگو با خبرنگار حوزه آموزش و کنکور گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، با اشاره به اینکه حدود ۷۵۰ مدرسه سما در دانشگاه آزاد اسلامی وجود دارد، اظهار کرد: سیاست جدید سازمان سما علاوه بر توسعه توسعه کمّی، توسعه کیفی نیز است و با آمدن مدیریت جدید سازمان این رویه دنبال میشود.
وی افزود: در این راستا نخستین کاری که انجام شد، صدور بخشنامه به واحدهای آموزشی بود که نسبت به توسعه کمیّ با نگاه کیفی اهمیت ویژهای قائل باشند. در واقع به فضاهای آموزشی و بازاریابی مدارس توجه شود تا موضوعهای کیفی ارائهدهنده به مردم، خدمات ارزندهای باشد.
رئیس امور گسترش و استقرار واحدهای آموزشی سازمان سما بیان کرد: در حقیقت سیاست بطحایی، رئیس سازمان سما توسعه همراه با کیفیت است. متأسفانه در گذشته برخی از واحدهای آموزشی نسبت به شاخصهای توسعه مانند مکانیابی و فضاهای فیزیکی کمتر توجه میکردند. درواقع مدارس راهاندازی میشد و به لحاظ کمّی آمار بالا میرفت اما آن انتظارات سازمان سما از واحدهای آموزشی برآورده نمیشد. البته در بعضی از واحدهای دانشگاهی نسبت به مؤلفههای توسعه توجه خوبی کردند و در آنها فضاهای فیزیکی مناسب، نیروی انسانی قابل و برنامه مناسب وجود دارد.
یمینی خاطرنشان کرد: مکانیابی مناسب، فضای فیزیکی مدرن، جذب نیروی انسانی قابل و برنامههای کیفی مناسب از جمله شاخصهای توسعه کیفی است که با جدیت بیشتری در سازمان سمای دانشگاه آزاد اسلامی دنبال میکنیم. در واقع در بخشنامهای که ابلاغ شد، واحدها باید به شاخصهای محیطی توجه کنند و محیطشناسی مناسبی داشته باشند و بازاریابی مد نظرشان باشد و نسبت به جذب نیروی انسانی با کیفیت اقدام کنند.
وی ادامه داد: در حقیقت این توسعه، توسعه کمّی همراه با کیفیت است و هر جا که احساس کنیم قرار باشد فقط توسعه کمّی باشد و کیفیت در آن کمرنگ شود، قطعاً ممانعت میکنیم و ممکن است ادغام هم صورت بگیرد. قطعاً نگاهمان توسعه کیفی است که در راستای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش باشد.
رئیس امور گسترش و استقرار واحدهای آموزشی سازمان سما درباره هوشمندسازی مدارس گفت: قطعاً یکی از موضوعهایی که در زمینه زیرساختها به آن توجه میکنیم، هوشمندسازی است. در بحث هوشمندسازی، فقط ابزار، یک مدرسه را هوشمند نمیکند، بلکه آن ذهن هوشمند میتواند از این ابزارها هوشمندانه استفاده کند. همچنین در بخشنامه انتصاب مدیران به همه مؤلفههای یک مدیر در تراز سند تحول آموزش و پرورش توجه شده است. مدیر باید نگاه کیفی داشته باشد و بسترهای مناسب هوشمندسازی را نیز فراهم میکند. یکی از موضوعهایی که در هوشمندسازی مطرح بوده، آموزش نیروهای انسانی است.
برای ۴ هزار معلم دوره آموزشی ارائه شده است
یمینی خاطرنشان کرد: در ایام کرونا برای نخستین بار دورههای آموزشی برای حدود چهار هزار معلم برگزار شد و سازوکار استفاده کردن از سامانههای آموزشی، نحوه ارائه برنامه درسی در فضای مجازی، چگونگی ارزشیابی، نحوه ارائه برنامه تربیتی و... به آنان آموزش داده شد.
برگزاری دوره ارتقای شایستگی برای ۵۰۰ نفر از مدیران مدارس سما
وی ادامه داد: برای ارتقای شایستگیهای مدیران مدارس سما نیز دورهای بهتازگی برای ۵۰۰ نفر بهصورت مجازی برگزار شد. همچنین در حال برنامهریزی برای برگزاری دورههای پودمانهای آموزشی برای مدیران نیز هستیم. قطعاً اگر همه این مسائل و آموزشها محقق شود، مدارس سما به سمت توسعه کمّی همراه با کیفیت خواهند رفت.
لزوم پایش و کنترل کیفیت در مدارس سما
رئیس امور گسترش و استقرار واحدهای آموزشی سازمان سما با اشاره به لزوم پایش و کنترل کیفیت در مدارس سما گفت: در این پایش، مدارس مورد رصد میشوند و کیفیت آنان مورد ارزیابی قرار میگیرد. در حقیقت همواره بحث توسعه و کمیت که در شروع اتفاق میافتد، همراه با آموزش مستمر نیروی انسانی و کنترل پایش است و همه این موارد به دنبال ارتقای مدارس هستند.
فرآیند انتصاب مدیران شایسته برای مدارس سما بهطور جدی دنبال میشود
یمینی خاطرنشان کرد: یکی از موضوعهایی که در سال ۱۴۰۰ بهطور جدی دنبال میکنیم، انتصاب و انتخاب مدیران شایسته برای مدارس سما است. در واقع در راستای کیفیسازی مدارس، ارتقا، انتصاب و آموزش مستمر مدیران جزو اولویتهای ما قرار دارد. همچنین برای راهاندازی مدارس و استقرار واحدهای آموزشی، به مطالعات محیطی، زیرساختهای فیزیکی و نیروی انسانی با کیفیت توجه ویژهای خواهیم داشت.
انتهای پیام/۴۱۱۸/پ
انتهای پیام/