بکارگیری ظرفیتهای رشته بهداشت محیط در حل مسائل کشور/ دانشگاه مسئلهمحور نیازمند ارتباط قوی با صنعت است
مهسا جهانگیریراد، سرپرست مرکز تحقیقات پالایش آب دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران در گفتوگو با خبرنگار حوزه پژوهش و پایاننامه گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، با اشاره به لزوم تقویت ارتباط دانشگاه با صنعت برای رسیدن به دانشگاه حل مسئله اظهار کرد: برای اینکه دانشگاه آزاد اسلامی بتواند به یک دانشگاه حل مسئله تبدیل شود، نیازمند ارتباط قوی بین صنعت و دانشگاه است. البته دفتر ارتباط با صنعت در دانشگاهها فعالیت دارد ولی باید این بخش و فعالیتهای آن تقویت شود.
وی افزود: باید اولویتهای بخشهای صنعت، بهداشت و آب و فاضلاب کشور که در هر سال توسط سازمانهای مربوطه اعلام میشود، در صدر امور مربوط به دفتر ارتباط با صنعت قرار بگیرد تا از طریق من و دیگر همکارانم پروپوزالهای مربوطه نوشته و ارسال شوند. همچنین باید زمینههای ارتباط ما با دیگر سازمانها مانند محیط زیست، شهرداری، وزارت نیرو و وزارت بهداشت و سازمان بهداشت جهانی تقویت شود تا بتوانیم با تعامل مناسب در جهت رفع مشکلات زیستمحیطی و بهداشتی گام برداریم.
سرپرست مرکز تحقیقات پالایش آب دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران بیان کرد: دغدغه اصلی بنده در مرکز پالایش آب، کاهش هدررفت، افزایش کیفیت آب و بررسی علل محیطی تأثیرگذار بر بیماریهاست. این رشته جای کار بسیار فراوان دارد و به دلیل ماهیت آن که بین رشتهای است، در تعامل با سایر رشتهها بسیار کارآمد بوده و در حفظ سلامتی بشر و کاهش تنشهای آتی آن که همان تأمین آب، غذای مناسب و هوای پاک بوده، تأثیرگذار است.
جهانگیریراد با اشاره به لزوم اهمیت دادن به جایگاه معلم و استاد در جامعه اظهار کرد: بدون شک یکی از ارکان اساسی رشد و توسعه هر جامعهای «آموزش و پرورش» است و برنامهریزی و سرمایهگذاری در آن موجب رشد فرهنگی و اقتصادی خواهد شد.
نقش مهم تربیتی اساتید دانشگاه در ارتقای علمی و فرهنگی دانشجویان
وی افزود: برای رسیدن به اهداف آموزش و پرورش وجود ماهیت نیروی انسانی مناسب چه در مرحله برنامهریزی و چه در مرحله اجرا باید مدنظر قرار بگیرد. در این میان نقش مهم تربیتی اساتید دانشگاه در ارتقای علمی و فرهنگی دانشجویان بسیار حائز اهمیت است.
چالشهای دانشجویان چیست؟
عضو هیئت علمی گروه مهندسی بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران بیان کرد: اساتید در دانشگاهها با برخی از مسائلی که معلمان در مدارس با آنها روبهرو هستند مواجه نمیشوند. زیرا بسیاری از مخاطبان اساتید در دانشگاهها در مرحله جوانی هستند، هویت آنها تقریبا شکل گرفته و بسیاری از رفتارهای آنها تثبیت شده است. ولی از طرفی تجربه ۱۰ سال تدریس بنده به دانشجویان در دانشگاه نشانگر چالشهای فراوانی است که دانشجویان در طی دوران دانشجویی با آن روبهرو میشوند. چالشهایی همچون ناامیدی، اضطراب، ترسیم آینده شغلی و...که اگر به درستی مدیریت نشوند و توسط اشخاصی آگاه و با تجربه هدایت نشود، موجب یأس و ناامیدی نسل جوان شده و هدررفت سرمایهای میشود که از ابتدا پای نهال هرکدام از فرزندان این سرزمین ریخته شده است.
جهانگیریراد گفت: در کنار آموزش و انتقال دانش، وظیفه اساتید در تربیت اخلاقی، فرهنگی و هویتی (نقش انگیزشی و هدایتی) دانشجویان نیز بسیار پررنگ است و این امر صبر و تحملی عظی، وجدانی بیدار و ذهنی پویا میخواهد که از عهده هرکسی بر نمیآید.
صداقت و عزت نفس اساتید در ارتقای اخلاق در جامعه تأثیر بسزایی دارد
وی خاطرنشان کرد: به قول استاد زرینکوب «کاری خداییتر و انسانیتر از معلمی نیست» و از این حیث خدا را شاکرم که مرا در این مسیر قرار داد. تکریم مقام استاد و جایگاه معلم در جامعه مهم است و خدا را شکر، جامعه فرهیخته و اسلامی ما همواره در این باب بیشترین اهتمام را داشتهاند. بیتردید صداقت، حفظ حرمت و عزت نفس اساتید این مرزوبوم در رعایت منزلت و ارتقای اخلاق در جامعه تأثیر بسزایی دارد و به تربیت فرزندان ما که آیندهسازان این مملکت هستند بیشترین کمک را خواهد کرد. در هین جا میخواهم از اساتید گرانقدر گروه بهداشت محیط اعم از مصباح، عمرانی و شریعت که دیگر در جمع این خانواده بزرگ نیستند، یاد کنم. این افراد به جامعه بهداشت محیطی کشور خدمت بسیاری کردند. روحشان قرین رحمت الهی.
ضرورت تقویت خودباوری و اعتماد به نفس در دانشجویان
این استاد دانشگاه بیان کرد: موفقیت این است که دانشجویانم بتوانند آزادانه درس و اطلاعات خود را در زندگی به کار ببرند، بهعنوان یک کارآفرین، ساعتهای کاریشان را با وظایف مادرانه و پدرانه خود ادغام کنند و هر دو را به نحو احسن انجام دهند و از انجام آن احساس رضایت و مفید بودن کنند. در واقع اولین و مهمترین اصل برای نسل جوان و دانشجویان خودباوری و اعتماد به نفس است. من و همکارانم هر آنچه که از لحاظ علمی نیاز است در اختیار دانشجویان قرار میدهیم و از آنها میخواهیم دست از تلاش و کوشش بر نداشته و با اعتماد به نفس حرکت کنند و ما هم در کنارشان هستیم و از تجربیات و موانعی که در راه رسیدن به اهدافشان در طی تحصیل پیش خواهد آمد، آگاهشان میکنیم. همیشه در کلاسهای خود به دانشجویان گوشزد میکنم که با گذراندن چند واحد تئوری و عملی در دانشگاه انتظار پیشرفت و آیندهای روشن نباید داشت.
دانشجویان، با زبان و نرمافزارهای مرتبط با رشته خود آشنا شوند
جهانگیریراد افزود: وظیفه اصلی اساتید دانشگاه نشان دادن راه، مسیر و ابزارهای رسیدن به هدف است. در کنار آن از دانشجویان میخواهم که به تقویت زبان دوم بینالمللی بپردازند و علاوه بر آن با نرم افزارهایی که برای بهبود کیفیت کارشان از آنها استفاده میکنند، آشنا شوند. از خانوادهها میخواهم به فرزندان دانشجوی خود فرصت مسئولیتپذیری بدهند و روحیه آسانطلبی و رفاهجویی را در آنها تقویت نکنند. روبهرو شدن با شرایط دشوار، فرصت تفکر به دانشجویان خواهد داد و متعاقب آن، راهکارهای مفید خلق خواهد شد.
تأکید بر تحقیق و پژوهش قشر دانشجو
وی ادامه داد: بنده علیرغم اینکه بهعنوان هیئت علمی آموزشی جذب دانشگاه شدم، پژوهش و تحقیق را جزئی جداناشدنی از پیشرفت و انتقال علم میدانم و دانشجویانی را که با جدیت به امر پژوهش میپردازند، میستایم. در امر پژوهش آنچه اهمیت دارد مطالعه، علاقه، پشتکار و روحیهای خستگیناپذیر است. همچنین به دانشجویان توصیه میکنم که منفینگری و سطحینگری را کنار بگذارند. اینگونه افکار موجب ناامیدی و از دست دادن تصویر مثبت از آینده میشود.
کاربرد رشته بهداشت محیط در حل مسائل مردم
سرپرست مرکز تحقیقات پالایش آب دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران گفت: محیط میتواند به طور مستقیم و غیرمستقیم بر سلامتی ما تأثیر بگذارد. همچنین بهداشت محیط، تعامل بین محیط زیست و سلامت ما را بررسی میکند. بر این اساس مهمترین هدف بهداشت محیط، مطالعه عوامل محیطی مضر برای سلامتی انسان و تشخیص و پیشگیری، رفع و کنترل اثرات سوء ناشی از این عوامل است. در واقع بهداشت محیط سلامت انسانها و بهداشت مردم را بهعنوان هدف اصلی قرار میدهد.
جهانگیریراد خاطرنشان کرد: بهداشت محیط شاخهای از بهداشت عمومی است که بر روابط بین مردم و محیط آنها تمرکز دارد، سلامت و رفاه انسان را ارتقا میبخشد و جوامع سالم و ایمن را پرورش میدهد. بهداشت محیط بخشی اساسی از هر سیستم جامع بهداشت عمومی است و این رشته برای پیشبرد سیاستها و برنامههای کاهش مواد شیمیایی و سایر مواجهههای محیطی با هوا، آب، خاک و غذا برای محافظت از مردم و تأمین محیطهای سالم به جوامع فعالیت میکند.
وی افزود: با پیشرفت بشر و معرفی مواد و روشهای جدید طیف وسیعی از ترکیبات ناشناخته و بعضاً مضر وارد محیط میشوند و بهصورت مستقیم و غیرمستقیم بر سلامت افراد جامعه تأثیرگذار هستند. تمرکز بسیاری از مطالعات بر منابع ورود اینگونه آلایندهها به محیط، کنترل آنها و یا روشهای آلودگیزدایی از محیطهای آلوده است تا ریسک غیرسرطانزایی یا سرطانزایی در جامعه در معرض قرار گرفته را کاهش داده و یا به صفر برسانند. بهعنوان مثال میتوان به تأثیر حضور بسیاری از آلایندهها در محیطهای مختلف (آب، مواد غذایی، هوا و...) بر سلامتی افراد اشاره کرد. همچنین با شناخت راههای ورودی و قطع آنها و با پیشنهاد استفاده از ترکیبات جایگزین و آگاهسازی مسئولان مربوطه میتوان از وارد آمدن خسارات جبرانناپذیر بر محیط و انسانها پیشگیری کرد.
این استاد دانشگاه گفت: طبق گزارشهای سازمانهای بینالمللی تنها ۳۰ درصد از علل بیماریهای مزمن مربوط به ژنتیک بوده و حدود ۷۰ درصد از عوامل به وجودآورنده آنها ریشه در محیط، آب و موادغذایی است که افراد مصرف میکنند. بنابراین رشته بهداشت محیط در شناسایی عوامل مخرب و پیشگیری از بیماریهای مرتبط با محیط بسیار مؤثر عمل میکند و از بار هزینههای آتی و رنج درمانی نیز میکاهد. همچنین به دلیل اینکه بسیاری از دروس این رشته در مقطع کارشناسی و تحصیلات تکمیلی مرتبط با واحدهای مهندسی و طراحی است، تعداد زیادی از فارغالتحصیلان این رشته در شرکتهای مهندسی آب و فاضلاب فعالیت میکنند و در امور مربوط به راهکارهای تصفیه آب و استفاده مجدد از آن گامهای تأثیرگذاری برداشتهاند. تعداد دیگری از فارغالتحصیلان این رشته در مقطع تحصیلات تکمیلی به بحث مربوط به آلودگی هوا، تأثیر آن بر سلامتی و راهکارهای کاهش آن میپردازند و همانطور که میدانیم آلودگی هوا در کشور باعث بروز هزاران مورد مرگ زودرس میشود.
انتهای پیام/۴۱۱۸/
انتهای پیام/