دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
07 بهمن 1393 - 14:43
در صحن علنی شورای شهر تهران مطرح شد؛

توقع تقویت شورای شهر را از وزیر کشور داشتیم/ نبود احساس تاثیرگذاری با کاهش کیفیت شوراها روبرو می‌شود

رئیس کمیسیون حقوقی و نظارت شورای اسلامی تهران گفت: نبود احساس تاثیرگذاری اعضای شورای شهر با کاهش کیفیت آنان روبرو خواهد شد که این موضوع می‌تواند به از بین رفتن استقلال فکری و عملی شورا منجر شود و ما از وزیر کشور تقویت شورا را توقع داشتیم.
کد خبر : 579

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، یکصد و بیست و هفتمین جلسه علنی از چهارمین دوره شورای اسلامی شهر تهران صبح امروز با حضور اکثریت اعضا آغاز شد. در ابتدای جلسه امروز شورای شهر پرویز سروری رئیس کمیسیون حقوقی و نظارت شورای اسلامی شهر تهران در نطق پیش از دستور خود با اشاره به ضعف شایسته سالاری به عنوان یکی از اشکالات موجود در کشور گفت: پس از انقلاب با پدیده‌ای به عنوان مدیران توصیه‌ای مواجه شدیم به این معنا که اگر توصیه برای شایسته سالاری باشد خوب است که این موضوع آسیب‌هایی را نیز برای مدیریت کشور به همراه داشت.


رئیس کمیسیون حقوقی شورای شهر تهران با اشاره به فرمایشات امام صادق علیه السلام اشاره کرد: امام صادق می‌فرمایند کسی که ریاست طلبی کرده ملعون است و ما باید قدرت را برای خدمت بخواهیم.


وی افزود: کشور ما را باید کشور شورا‌ها نامید چرا که در همه امور مشارکت مردم و تعیین سرنوشت آن‌ها نقش مهم دارد و در شورایاری‌ها نیز چنین است که ما از میان محلات و مردم برای مشارکت خودشان استفاده می‌کنیم.


سروری در ادامه با اشاره به نامه وزیر کشور که به دست وی رسیده گفت: روز گذشته نامه‌ای از جانب وزیر کشور به دست من رسید که بسیاری موضوعات را تغییر داد و در متن این نامه آمده است که در حال حاضر شوراهای اسلامی راسا به موضوع عملکرد شهرداران رسیدگی نموده و در این زمینه نقشی برای مراجع صدور حکم متصور نیست این در حالی است که به نظر می‌رسد نظارت شهرداران توسط مراجع صدور حکم ضروری است.


رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای اسلامی شهر تهران اظهار کرد: در ادامه این نامه آمده است با توجه به ماده 97 قانون شورا‌ها و انتخاب شهرداران به منظور افزایش و تقویت نقش حاکمیت و نظارتی وزارت کشور در خصوص اجرا ماده 73 قانون ذکر شده برای مراحل ثانویه استیضاح و عزل شهردار توسط شورا افزایش اختیارات وزیر کشور برای پاسخگویی به عملکرد شورا‌ها ضروری است، ابزار‌ها و مکانیزم‌های قانونی لازم برای اعمال نظر و کنترل عملکردشورا‌ها از طریق اصلاح قوانین و مقررات موضوعه صورت پذیرفته است.


وی ادامه داد: همچنین در این نامه آمده است واگذاری اختیارات بررسی مصوبات عزل و استیضاح شهرداران به مراجع صدور حکم انتصاب آن‌ها است تا بدین ترتیب هم از عزل شهرداران به صورت جناحی و سلیقه‌ای ممانعت شود و نیز به ثبات مدیریت شهری کمک شود که لایحه اصلاحیه پیشنهادی با قید فوریت در هیئت وزیران مطرح و به مجلس ارجاع شود.


سروری در ادامه برخی مفاد این نامه را دارای مغایرت‌های قانونی دانست و گفت: افزایش نقش حاکمیتی وزارت کشور اصلاح شده در حالی که این اصلاح با قانون اساسی مغایرت دارد چرا که اصل 7 شورا‌ها از ارکان تصمیم گیری در موضوع شهرداران هستند و در قانون عنوان شده شهردار به صورت مستقیم توسط مردم انتخاب شود و از جای دیگر وزارت کشور عزل و نصب را انجام دهد و در این میان دیگر شورای شهر چه کاری انجام می‌دهد؟ آیا تصور نمی‌کنید نیروهایی که در صحن شورا از وزرا، نمایندگان، علما و معاونان رئیس جمهوری جمع شده اند برای این است که احساس می‌کردند می‌توانند در شورا‌ها زمینه‌های خدمتی مناسبی وجود دارد و اگر مسئولان در شورا حضور پیدا کرده و احساس کنند که تاثیری ندارند طبیعی است که هر روز با کاهش کیفیت روبرو خواهیم بود و دیگر شورا محلی از اعراب نخواهد بود.


رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای شهر تهران افزود: این موضوع می‌تواند به از بین رفتن استقلال فکری و عملی شورا منجر شده و آثار بسیار مخربی را به دنبال داشته باشد و ما توقعی که از وزیر کشور داشتیم تقویت هر روزه شورا‌ها بود.


انتهای پیام/


انتهای پیام/

برچسب ها: شورای شهر
ارسال نظر
قالیشویی ادیب