موفقیتی که با تغییر در نگرش دانشجویان به پژوهش حاصل شد
گروه استانهای خبرگزاری آنا؛ در هشتمین جشنواره فرهیختگان دانشگاه آزاد اسلامی ۲۲ استان و ۳۹ واحد دانشگاهی (استانهای تهران، اصفهان و آذربایجانشرقی با بیشترین برگزیده) حضور پیدا کردند و پراکندگی خوبی میان برگزیدگان صورت گرفت و ۷۲۰ اثر به جشنواره ارسال شد؛ البته با حوزههای بررسیشده توسط سازمان مرکزی مانند مراکز تحقیقاتی، مراکز رشد، سراهای نوآوری، باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان، مدارس سما و... مجموع آثار و زیرساختها بهحدود هزار و ۹۰۰ رسید و از هفت پژوهشگر برتر و یک فناور برتر دعوت شد تا به نمایندگی از طرف دیگر برگزیدگان در مراسم اختتامیه و تجلیل حضور پیدا کنند.
هشتمین جشنواره علمی، پژوهشی و فناوری فرهیختگان و مراسم تجلیل از برگزیدگان این جشنواره با حضور دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، اعضای هیئت رئیسه و مدیران دانشگاه عصر ۷ اردیبهشت جاری به صورت مجازی در سالن شهید مطهری سازمان مرکزی دانشگاه برگزار شد و با معرفی برگزیدگان برتر به کار خود پایان داد.
آموزشکده فنی و حرفهای سمای دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه در هشتمین جشنواره علمی، پژوهشی و فناوری فرهیختگان بهعنوان آموزشکده فنی و حرفهای برتر انتخاب و از احمد رجبی معاون آموزشهای عمومی و مهارتی این دانشگاه و رئیس آموزشکده تجلیل شد.
خبرنگار خبرگزاری آنا به همین مناسبت و بهمنظور چرایی و دلایل انتخاب این آموزشکده در جشنواره فرهیختگان و تازهترین فعالیتهای آن با رجبی گفتوگو کرده است که در ادامه میخوانیم.
آنا: دلایل انتخاب آموزشکده فنی و حرفهای سمای کرمانشاه بهعنوان برتر جشنواره فرهیختگان بر اساس چه شاخصها و مؤلفههایی بوده است؟
رجبی: انسان هیچگاه بینیاز از کنکاش و پژوهش نبوده است، در حقیقت، انسان در بدو پیدایش، زندگی خود را با کنکاش و پژوهش به فراخور زمان و مکان عصر خود آغاز کرد و این روند تا به امروز ادامه داشته است و بدون شک دستاوردهای زندگی امروزه، نتیجه این مطالعات و پژوهشهاست.
از ویژگیهای بارز زیستن در عصر حاضر که عصر ارتباطات و اطلاعات است، میتوان رشد و تحول روزافزون علوم و فناوری را یادآور شد، ازاینرو دانشجویان و دانشپژوهان برای مواجهه با این تحولات روزافزون ناگزیر به فراگیری مهارتهای مطالعاتی و پژوهشی هستند و لازمه آن تغییر رویکرد نظام آموزشی در همین راستا بهسوی خلق ایدهها، افکار و آموزههای جدید است و این همان نظام آموزشی پژوهشمحور است که ما سعی در پیادهسازی آن در آموزشکده فنیوحرفهای سمای دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه داریم و همین مؤلفهها باعث برتری آموزشکده شد.
آنا: چه شاخصهایی باعث موفقیت آموزشکده فنیوحرفهای و انتخاب شما بهعنوان برتر شد؟
رجبی: مهمترین شاخص موفقیت آموزشکده فنی و حرفهای سمای دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه تغییر در سبک رفتاری و نگرش دانشجویان و دانشپژوهان به مقوله پژوهش است. سعی کردهایم ابتدا سبک تفکر پژوهشی را در دانشجویان نهادینه کنیم و آنان را در مسیر پژوهش قرار دهیم و در این مسیر بهجای آنکه شاخصهای کمی را تعریف کنیم، جریانی را راهاندازی کردیم و آموزشکده باعث موفقیت شد.
آنا: آموزشکده فنی و حرفهای سمای کرمانشاه را معرفی کنید.
رجبی: آموزشکده فنی و حرفهای سمای دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه با هدف تربیت نیروی ماهر و تکنسین خلاق فعالیت خود را در سال ۱۳۸۵با راهاندازی چهار رشته در دو واحد خواهران و برادران و با جذب ۴۵۰ نفر در محیطی استیجاری آغاز کرد و اکنون با ۱۰ رشته فعال آموزشی و افزایش تعداد دانشجویان به هزار و ۴۰۰ نفر در ساختمانی ملکی به مساحت ۱۳ هزار و ۸۷۰ متر مربع و ۸ هزار و ۲۶۷ متر مربع زیربنا در ۶ طبقه و با امکانات آموزشی و پژوهشی مناسب بهعنوان یکی از بزرگترین مراکز آموزشی پژوهشی غرب کشور با ۱۸ باب آزمایشگاه و ۱۲ کارگاه آموزشی پژوهشی مطابق با استانداردهای روز و چهار سایت کامپیوتری مجهز و مجموعه کتابخانه این مرکز با مساحت ۶۰۰ متر مربع و تعداد ۱۳ هزار جلد کتاب تخصصی در راستای نیل به اهداف خود فعال است.
آنا: درباره فعالیتها و دستاوردهای پژوهشی آموزشکده فنی و حرفهای سمای کرمانشاه توضیح دهید.
رجبی: کسب عنوان آموزشکده برتر در حوزه پژوهشی در جشنواره کشوری سازمان سما سه سال متوالی، کسب عنوان برتر باشگاه پژوهشگران جوان سما در جشنواره کشوری سازمان سما در سه سال متوالی، کسب مقام سوم مسابقات بینالمللی روباتیک امیرکبیر (فیراکاپ) ۲۰۱۹ توسط تیم MRSK آموزشکده، کسب مقام دوم جشنواره کشوری پژوهشها و اختراعات دانشجویی و کسب رتبه سوم مسابقات کشوری رباتیک هگمتان از دستاوردهای پژوهشی آموزشکده فنی و حرفهای سمای کرمانشاه بوده است.
کسب عنوان فنیترین تیم مسابقات روباتیک IRANOPEN توسط تیم آموزشکده سمای کرمانشاه، کسب عنوان پژوهشگر برتر کشوری در بخش دانشجویی توسط جعفر امیری عضو باشگاه پژوهشگران جوان، کسب مقام سوم مسابقات سازههای ماکارونی در دومین مسابقه ملی سازههای دانشگاه تهران و کسب مقام سوم مسابقات سازههای ماکارونی در مسابقات سازههای ماکارونی سمای کارون هم بخش دیگری از موفقیتهای این آموزشکده است.
کسب مقام سوم جشنواره طراحی لباس ایرانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجفآباد، کسب نشان پژوهشگر برتر از سوی معاونت برنامهریزی استانداری کرمانشاه، توسعه و تجهیز آزمایشگاهها و کارگاهها مطابق با استانداردهای روز، راهاندازی سامانه برگزاری دورههای کوتاهمدت و برگزاری دورههای کوتاهمدت درآمدزا و راهاندازی کارگاه سما دوخت و تأمین پوشاک مدارس سمای کرمانشاه در راستای فعالیتهای کاربنیان از دیگر موفقیتها و دستاوردهای آموزشکده فنی و حرفهای سمای کرمانشاه است.
احیای انجمنهای علمی در قالب فعالیت ۱۱ تیم فعال پژوهش دانشجویی و حمایت از دانشجویان، برگزاری (سمینارها و وبینارهای پژوهشی، دورههای پژوهشی آنلاین و حضوری و برگزاری نمایشگاه دستاورد پژوهشی و اجرای مسابقات و بازدیدهای علمی) و حمایت از دانشجویان فعال پژوهشی، عضویت هزار و ۳۰۰ نفر در باشگاه پژوهشگران جوان و حمایتهای ویژه از اعضای باشگاه و ثبت اختراع وساطت دست سازه توسط تیمهای پژوهشی نیز در کارنامه دستاوردها و موفقیتهای آموزشکده فنی و حرفهای سمای کرمانشاه دیده میشود.
آنا: موانع پیش روی پژوهشگران و در مجموع فعالیت پژوهشی در کشورمان را چه میدانید؟
رجبی: در قرآن بیش از ۷۰ بار به امر پژوهش توصیهشده که تعقل، تفکر و تدبر در قرآن، بیانگر این موضوع است؛ در نظام دینی، یکی از امتیازات انسان برابر حیوانات، امر پژوهش است و اگر انسانیم در لوای پژوهش، انسانیم.
نابسامانی، ناهماهنگی و نبود انسجام میان بخشهای اقتصادی و ناچیزبودن بودجهای که به امر پژوهش در کشورمان اختصاص دادهشده ازجمله موانعی هستند که به نابسامانی امر پژوهش در جامعه کمک میکند و باعث خواهد شد، تواناییها و خلاقیتهای مبتکران و کسانی که با علاقه به امر پژوهش میپردازند، زایل شود.
در نظام آموزشی کشور، بهترین نمرهها به بیشترین مقدار از حفظ کردن جزوات درسی ـ آنهم چهبسا در حافظه کوتاهمدت مربوط به شب امتحان- داده میشود، نه به بهترین تفکر و اندیشیدن و این بزرگترین مانع پیشروی پژوهشگران است.
آنا: توصیههای شما برای موفقیت مدارس و آموزشکدههای فنیوحرفه ای در حوزه پژوهش چیست؟
رجبی: مدارس برای تفکر و ایجاد تغییر در هر سطح و موضوع از مدل تجزیه و تحلیل تفاوتها استفاده کنند، یعنی بررسی فاصله میان آنچه اتفاق میافتد و آنچه باید اتفاق بیفتد و همینطور بررسی فاصله میان جایی که اکنون در آنجا واقع شدهایم و جایی که میخواهیم به آنجا برسیم، ازاینرو تفاوتها یا اختلافها، هم مشکلات و مسائل و هم اهداف را تعریف کرده و مشخص میکند؛ اگر قرار است تفاوتها یا شکافها از بین بروند، مطالعه و بررسی وضع موجود و اقدام عملی ضروری است، اگر این موضوع پیگیری شود بهطور حتم سایر مدارس و آموزشکدهها هم ورود موفقی به حوزه پژوهش خواهند داشت. به بیان سادهتر تا جایگاه فعلی خود را ندانیم و ندانیم هدف ما چیست به هر میزان هم بودجه و امکانات داشته باشیم، نمیتوانیم موفق شویم.
آنا: و کلام آخر....
رجبی: برای توسعه امر پژوهش منتظر بخشنامه و دستورالعمل نباشیم؛ چراکه میتوانیم با ایجاد گروههای کوچک پژوهشی متشکل از دانشجویان و مدرسان یا همکاران علاقهمند به پژوهش بهتدریج به سمت یک جامعه پژوهشمحور حرکت کنیم، هرچند نگرش مدیران بالادستی در کاهش یا سرعت بخشیدن به این موضوع بسیار مؤثر است.
انتهای پیام/۴۱۱۷/۴۰۶۲/
دانلود فایلانتهای پیام/