دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
13 ارديبهشت 1400 - 10:30
ذوالفقارنسب در گفت‌وگو با آنا:

خصولتی بودن باشگاه مانع ترانسفر بازیکنان به اروپا می‌شود/ حضور در لیگ قطر بدون دوراندیشی است

رئیس کانون مربیان فوتبال گفت: حضور بازیکنان خوب لیگ در تیم‌های قطری از لحاظ فنی به سود آنها نخواهد بود.
کد خبر : 578714
سید جلال حسینی شجاع خلیل‌زاده پرسپولیس الریان

به گزارش خبرنگار گروه ورزشی خبرگزاری آنا، مقصد بسیاری از لژیونرهای فوتبال ایران لیگ ستارگان قطر شده و این در حالی است که بهترین تیم‌های این لیگ هم در لیگ قهرمانان آسیا عملکرد خوبی ارائه نکردند و در دوره اخیر شاهد بودیم که هر سه نماینده این کشور عربی از دور رقابت‌ها کنار رفته‌اند. به نظر می‌رسد عمده دلیل فوتبالیست‌های ایرانی برای حضور در لیگ ستارگان قطر مبحث مالی است که باعث شده آنها در مسابقاتی به میدان بروند که کیفیت آن پایین‌تر از لیگ برتر ایران است.


بیژن ذوالفقارنسب در مورد حضور بازیکنان شاخص فوتبال ایران در لیگ ستارگان قطر به خبرنگار ورزشی آنا اظهار کرد: تصمیمی که بسیاری از بازیکنان می‌گیرند، منطقی نیست و همراه با درایت و دوراندیشی نبوده است. این موضوع با نگاهی به اتفاقاتی که در سال‌های گذشته رخ داده ملموس است. فوتبالیست‌های ایرانی به دلیل اینکه مشاوران حقوقی سالمی ندارند، هر کدام با ایجنت‌هایی همکاری می‌کنند که عمدتاً افرادی سودجو هستند و بازیکنان داخلی را ترغیب می‌کنند که برای کسب درآمد بیشتر در لیگی بازی کنند که کیفیت آن پایین‌تر از لیگ برتر ایران است.


وی ادامه داد: بیشتر بازیکنان ایرانی که در لیگ ستارگان قطر حضور پیدا می‌کنند به موفقیت مهمی دست پیدا نمی‌کنند و پس از چند فصل یا مدت‌زمانی کوتاه‌تر دوباره به ایران بازمی‌گردند. اگر به نمونه‌هایی که در همین یکی دو فصل اخیر لژیونر شده‌اند نگاهی بیندازیم می‌بینیم که مهدی ترابی نتوانست بیشتر از نیم فصل در قطر دوام بیاورد و دوباره به پرسپولیس بازگشت. شجاع خلیل‌زاده هم موفقیت چندانی در الریان قطر نداشت و این وضعیت برای علی کریمی بازیکن الدحیل قطر هم وجود داشت. خلیل‌زاده و کریمی اگر در پرسپولیس و استقلال باقی می‌ماندند تیمشان هنوز امید به کسب قهرمانی داشت و از دور رقابت‌ها حذف نشده بود.


رئیس کانون مربیان فوتبال خاطرنشان کرد: اگر بازیکنی هم از لیگ قطر موفق می‌شود به لیگ‌های اروپایی راه پیدا کند به خاطر حمایت مناسبی بوده که از سوی خانواده یا دوستانش داشته است که توانسته تصمیم درستی را بگیرد و به خاطر مسائل حاشیه‌ای دچار افت نشود ولی در مجموع بیشتر بازیکنانی که از فوتبال ایران به لیگ ستارگان قطر می‌روند، نگاه‌شان مادی است و برای پیشرفت و حضور در لیگ‌های اروپایی برنامه مشخصی ندارند.


وی درباره اینکه بازیکنان ما باید چه کنند تا مورد توجه تیم‌های خوب اروپایی قرار بگیرند، یادآور شد: در گذشته نه‌چندان دور، تیم‌های درجه دو فوتبال اروپایی نمایندگان خود را برای شناسایی استعدادهای فوتبال آسیا به مسابقات این قاره می‌فرستادند و شاهد بودیم چهره‌هایی چون علی دایی، علی کریمی، مهدی مهدوی‌کیا، کریم باقری، وحید هاشمیان، خداداد عزیزی و ... موفق شدند به فوتبال آلمان راه پیدا کنند ولی در میان آنها تنها دایی، مهدوی‌کیا و تا حدودی هاشمیان موفق بودند و دیگر نفرات نتوانستند موفقیت خاصی را رقم بزنند. در حال حاضر هم اگر بازیکنانی بخواهند دیده شوند، باید در رقابت‌های ملی و لیگ قهرمانان آسیا توانایی‌های خود را نشان دهند و با استفاده از ایجنت‌های مناسب بتوانند در تیم‌های خوب اروپایی بازی کنند.


ذوالفقارنسب خاطرنشان کرد: یکی از مهم‌ترین نقاط ضعف باشگاه‌های فوتبال ایران این است که آنها به دلیل دولتی بودن، به دنبال درآمدزایی از راه ترانسفر بازیکنان خوب خود نیستند در حالی که این روش کمک زیادی از لحاظ مالی به باشگاه می‌کند. برای رسیدن به این مقصود، باشگاه‌های ایرانی می‌توانند ارتباطات خوبی با باشگاه‌های اروپایی برقرار کنند تا آنها برای دیدن بازیکنان خوب کشورمان اقدامات لازم را انجام دهند ولی چنین اتفاقی رخ نمی‌دهد و باشگاه‌ها با توجه به دولتی بودن و مدیرانی که ورزشی نیستند، به موفقیت قابل ذکری در زمینه ترانسفر بازیکن دست نمی‌یابند. به دفعات شنیده‌ام که باشگاه‌های داخلی تلاش می‌کنند تا ستاره‌های خود را حفظ کنند و مانع از انتقال آنها به باشگاه‌های خوب می‌شوند. این موضوع به خصولتی بودن باشگاه‌ها ارتباط دارد و دولت بیشتر ناظر است و برای پیشرفت در درآمدزایی باشگاه‌ها راهکارهای لازم را برای آنها فراهم نمی‌کند.


انتهای پیام/4048/

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته