دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

گره قیمت‌گذاری خودرو بدست شورای رقابت باز می‌شود یا بورس؟

در شرایطی که شورای رقابت هنوز تصمیم قطعی خود برای تغییر در قیمت رسمی خودرو در بهار۱۴۰۰ را اعلام نکرده، زیان انباشته خودروسازان به بدهی سنگین آنها منجر شده است.
کد خبر : 578585
گرانی خودرو

به گزارش گروه اقتصاد خبرگزاری آنا،  شورای رقابت، بازار خودرو را یک بازار انحصاری تلقی و اعلام کرد که از این پس قیمت محصولات داخلی این بازار به شکل دستوری اعلام می‌شود تا امروز، همچنان روند اعلام قیمت ادامه داشته و با وجود ایجاد فاصله‌ای قابل توجه میان نرخ کارخانه و نرخ بازار آزاد، شورای رقابت همچنان اصرار به تداوم این فرایند دارد.


این شورا در سه فصل بهار، تابستان و پاییز سال گذشته قیمت‌های جدید خودروسازان را اعلام کرد اما در زمستان پارسال و بهار امسال هنوز قیمت جدید را اعلام نکرده و به نظر می‌رسد همین موضوع فشار را بر خودروسازان و فعالان این حوزه افزایش داده است.


محمدرضا نجفی‌منش، عضو هیات‌نمایندگان اتاق بازرگانی تهران در این مورد گفت: بر خلاف برخی اظهارنظرها مشکل اصلی صنعت خودرو در سال‌های گذشته نه تحریم‌های خارجی که تصمیمات غلط داخلی و فشاری است که از این محل به تولیدکنندگان وارد شده است.


وی ادامه داد: فرض کنید تولید یک محصول ۵۰ میلیون تومان تمام می‌شود اما با قیمت‌گذاری دستوری تولیدکننده را مجبور می‌کنند که آن را ۴۰ میلیون تومان بفروشد. نتیجه چنین سیاستی شرایط امروز خودروسازان است که آن را می‌بینیم.


نجفی‌منش با اشاره به زیان انباشته خودروسازان گفت: برآوردها نشان می‌دهد که میزان زیان خودروسازان به ۲۷ هزار میلیارد تومان رسیده و آنها بیش از این رقم زیان را به قطعه‌سازان بدهکار هستند. سوال این است که آیا می‌توان با همین شرایط ادامه داد؟


وی گفت: تا زمانی که تکلیف این قیمت‌گذاری دستوری مشخص نشود، احتمالا شرایط به همین شکل باقی خواهد ماند. در زمستان سال گذشته از اصلاح شیوه قیمت‌گذاری دستوری خبر دادند اما با گذشت چند ماه هنوز خبری از این تغییر نیست و فشار بر تولیدکنندگان ادامه دارد.


انتهای پیام/

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب