دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
11 ارديبهشت 1400 - 15:31

حراج چند یادگاری عجیب و غریب اهالی موسیقی

در مطلب زیر به مرور عجیب‌ترین حراجی‌های دنیای موسیقی می‌پردازیم.
کد خبر : 578487
بتهوون

به گزارش گروه رسانه‌های دیگر خبرگزاری آنا، کفش‌های «کانیه وست»، خواننده و رپر آمریکایی، یک‌میلیون و ۸۰۰ هزار دلار (حدود ۴۲ میلیارد تومان) در حراج ساتبیز فروخته شد. این گران‌ترین مبلغی است که بشر برای خرید یک جفت کفش در طول تاریخ پرداخته است!


قیمت پایه حراج این کفش‌ها یک‌میلیون دلار بود، اما با قیمتی حدود دوبرابر قیمت پایه به فروش رسید. وست این کفش‌ها را در جشنواره گِرِمی سال ۲۰۰۸ پوشیده بود. بد نیست بدانید «وست» نامزد انتخابات اخیر آمریکا هم شد؛ اما در این رقابت نتوانست موفقیتی به دست آورد!


البته در ایران نیز حراجِ ساز و آلات موسیقی آهنگ‌سازان برجسته، سابقه دارد، اما شکل آن بسیار متفاوت‌تر است. مثلاً در سال ۹۳، سه‌تار استاد حسین علیزاده، آهنگ‌ساز و نوازنده بنام کشورمان، به مبلغ ۳۶ میلیون تومان و به نفع کودکان مبتلا به بیماری نقص ایمنی، به فروش رفت.


در ادامه این مطلب به مرور عجیب‌ترین حراج‌های دنیای موسیقی می‌پردازیم.


تار موی بتهوون


عنوان حراج تار موی بتهوون، عجیب، اما واقعی است. این تارهای مو، دو سال پیش در حراج ساتبیز با قیمت پایه بین ۱۵ تا ۱۹ هزار دلار چکش خورد. این تارهای موی خاکستری، با روبانی ابریشمی بسته شده و در یک قاب چوبی قرار گرفته است. گفته می‌شود که این آهنگ‌ساز و نوازنده پیانو اهل آلمان، در سال ۱۸۲۶ میلادی، یک دسته از تارهای موی خود را به درخواست یکی از دوستانش با قیچی کوتاه کرد و به او هدیه داد؛ هدیه‌ای که به مرور زمان ارزشمندتر شد و بعدها بررسی ژنتیکی روی آن نشان داد که بتهوون در زمان حیاتش، از چه بیماری‌های جسمی رنج می‌برده است.


نت‌های دست‌نویس موتزارت


موتزارت ۳۵ سال زندگی کرد؛ از ۵ سالگی آهنگ ساخت و در طول زندگی کوتاهش، نُت ۶۰۰ قطعه موسیقی را نوشت. همین شرح کوتاه، کافی است تا این نوازنده پیانو و آهنگ‎ساز اتریشی را یک اعجوبه بدانیم. هفت‌سال پیش، دست‌نوشته‌ای از موتزارت به قیمت ۸۴۲ هزار و ۲۰۰ دلار، در حراج ساتبیز به فروش رسید. این دست‌نوشته، یک نُت دست‌نویس از موتزارت بود که آن را در ۱۶ سالگی تنظیم و بعد از نوشتن پنج صفحه، نیمه‌کاره رها کرده بود و به همین دلیل، هیچ‌وقت ساخته نشد. گفته می‌شود این دست‌نوشته یکی از نت‌های نجات‌یافته از جنگ جهانی دوم است.


دفترچه یادداشت بتهوون


شاید برای خود بتهوون هم حراج ۱۰۰ هزار دلاری صفحه‌ای از دفترچه یادداشتش عجیب باشد، اما این اتفاق افتاده است. فردی به‌نام برندن رایان، این صفحه با ارزش را در خانه خود پیدا کرد و اعتبار این صفحه را از طریق متخصصان آثار بتهوون، به ثبت رساند. همچنین نامه‌ای از بتهوون در حراج دیگری، به قیمت ۲۷۵ هزار دلار به فروش رفت. نامه‌های بتهوون به‌ندرت در حراجی‌ها به فروش گذاشته می‌شود، اما، چون این آهنگ‌ساز آلمانی در این نامه از علاقه خود به موسیقی گفته بود، به سرعت مشتری پیدا کرد. جالب این‌که صاحب جدید این نامه، خواسته‌است که نامش فاش نشود!


منبع: روزنامه خراسان


انتهای پیام/

انتهای پیام/

برچسب ها: موسیقی
ارسال نظر
هلدینگ شایسته