دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
دبیر هفتمین جشنواره تجسمی فجر در گفت‌وگو با آنا:

نگاه مناسبتی به جشنواره‌ها یک آسیب است/ جشنواره‌ها باید از حالت تشریفاتی خارج شوند

خبرگزاری آنا: مجتبی آقایی گفت: "در دوره‌های پیشین نسبت به جشنواره تجسمی فجر، نگاه مناسبتی شده که این نکته در نوع خود یک آسیب به شمار می‌رود، در حالی‌که جشنواره تجسمی فجر به لحاظ کیفی باید به گونه‌ای برگزار شود که نمایه هنری کشور در طول یک سال باشد."
کد خبر : 578

مجتبی آقایی دبیر هفتمین دوره از جشنواره تجسمی فجر در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی آنا گفت: "جشنواره تجسمی فجر یکی از جشنواره‌هایی است که توانسته در این سال‌ها به یمن حضور آثار هنرمندانی از شاخه‌های مختلف به اعتبار و جایگاه تثبیت شده‌ای دست یابد. درواقع توقعی که هنرمندان و سیاست‌گذاران فرهنگی نسبت این جشنواره دارند در این سال‌ها بالا بوده و همین سطح توقع باعث شده تا جشنواره بتواند به‌رغم پیشینه کوتاهی که دارد به لحاظ کیفی عملکردهای خوبی داشته باشد".


او اضافه کرد: "یکی از مهم‌ترین مولفه‌هایی که جشنواره امسال در قیاس با دوره‌های گذشته دارد این است که به صورت غیررقابتی برگزار می‌شود، درواقع بروز این مسئله امسال موجب شده است تا بتوانیم تا از همکاری تمام صنوف هنری بهره بگیریم. ضمن این که غیررقابتی شدن جشنواره در دوره هفتم به حضور گسترده هنرمندان جوان وپیشکسوت و ارائه آثار آنها در کنار یکدیگر منجر شده است".


دبیر هفتمین جشنواره تجسمی فجر در ادامه خاطرنشان کرد: "با این حال اتفاق مهمی که باید در جریان برگزاری این جشنواره به آن اشاره کرد،حضور هفتاد درصدی هنرمندانی از نسل‌های تازه هستند که قطعا جوانانی که در این دوره به ارائه اثر می‌پردازند می‌توانند به مدد زاویه دید نو و استفاده از تکنیک‌های بروز، در هر کدام از شاخه‌های تجسمی، جشنواره را به سمت وسوی درخشانی سوق دهند".


آقایی تصریح کرد: "ضمن این که امسال هزار اثر در شاخه‌های نقاشی، خوشنویسی، نگارگری، سفال، مجسمه‌سازی،پوستر، کاریکاتور و تصویرسازی به دبیرخانه جشنواره ارسال شده که ارسال این میزان اثر نشانگر آن است که جشنواره تجسمی فجر به لحاظ کمی نیز توانسته به رشد خوبی دست یابد، از آنجایی‌که در سال‌های اخیر عمده تلاش‌ها بر تمرکززدایی بوده در این دوره از جشنواره شاهد حضور گسترده هنرمندانی از اقصی نقاط ایران هستیم".


او اضافه کرد: "از این‌ها گذشته موضوعاتی که امسال برای جشنواره تجسمی فجر انتخاب شده مفاهیمی قابل لمس و بروز هستند که هنرمندان به خوبی می‌توانند با این مفاهیم ارتباط برقرار کنند و به فراخور دیدگاه‌های شخصی‌شان نسبت به این موضوعات به ارائه اثر بپردازند که "جهان عاری از خشونت"،"هنر ایثار وشهادت" و... برخی ازاین درون‌مایه‌ها به شمار می‌روند".


آقایی درباره ارتقای سطح کیفی آثار در جریان برپایی دوسالانه‌ها و جشنواره‌ها گفت: "نظر شخصی من این است که ما برای بهتر برگزار شدن جشنواره‌ها همواره به سه نوع برنامه نیاز داریم، نخست این که باید جشنواره‌ها و دوسالانه‌ها به سمت وسویی بروند که انجمن‌ها متولی اصلی آنها باشند و دولت در این زمینه، تنها وظیفه نظارتی و حمایتی و مالی داشته باشد، دیگر این‌که ما به برداشتن قدم‌هایی نیازمندیم که براساس آنها بتوانیم بی‌ینال‌هایی مخصوص پایتخت برگزار کنیم. همان‌طور که در همه جای دنیا اوضاع به این شکل است و دوسالانه‌هایی در پایتخت آن کشور برگزار می‌شود و مجموعه رویدادهای هنری یک کشور را در برمی‌گیرد".


او اضافه کرد: "ولی جشنواره تجسمی فجر رخدادی است که به‌لحاظ شکل برگزاری و محتوایی، با سایر جشنواره‌هایی که در طول یک‌سال برگزار می‌شوند تفاوت دارد، ضمن این که به معرفی هنر ایران به جهانیان نیز می‌پردازد. مسئله اصلی در حال حاضر این است که دوسالانه‌های ما به دایره تکرار افتاده‌اند و به‌رغم افزایش کمی در طول یک‌سال، خروجی چندانی از دل این دوسالانه‌ها حاصل نمی‌شود.


آقایی ادامه داد: "تصور می‌کنم در این زمینه باید تمهیداتی صورت بگیرد، به این شکل که تعداد زیاد دوسالانه‌ها در یک سال تجمیع و به دو یا سه دوسالانه برسند تا بتوانند با پرهیز از جشنواره‌زدگی به تولیدات فاخر و ماندگار بپردازند و از طرفی، بیانگر خط ومشی خاصی نیز باشند".


دبیر هفتمین جشنواره تجسمی فجر ادامه داد: "تجمیع دوسالانه‌ها در یکدیگر صرف‌نظر از این‌که می‌تواند از جشنواره‌زدگی جلوگیری کند در عین حال به رونق بازار هنری ما نیز کمک خواهد کرد و باعث می‌شود آثاری که در این دوسالانه‌ها ارائه می‌شوند از حالت تشریفاتی و نمایشی خارج شوند و جنبه کاربردی یابند".


او در پاسخ به این سوال که برآیند جشنواره تجسمی فجر در شش دوره گذشته چقدر راضی‌کننده بوده است نیز گفت: "بی تردید نمی‌توان زحمات دست‌اندرکاران دوره‌های قبل را نادیده گرفت اما مسئله اصلی این است که در دوره‌های پیشین نسبت به جشنواره نگاه مناسبتی شده که به نظرم این نکته در نوع خود یک آسیب برای جشنواره به شمار می‌رود. در حالی‌که همان طور که اشاره کردم جشنواره تجسمی فجر باید به رویدادی تاثیرگذار مبدل شود تا از رهگذر آثار هنرمندان شاخه‌های مختلف، نمایه هنرهای تسجمی کشور قلمداد شود".


آقایی درباره طرح و برنامه‌های هفتمین جشنواره تجسمی فجر نیز توضیح داد: "قرار است از روز نوزده بهمن‌ماه نمایشگاهی با عنوان "پیامبر مهربانی" مشتمل برآثار هنرمندان مختلف در خانه هنرمندان به معرض نمایش گذاشته شود. هدف ما از برگزاری این نمایشگاه به نوعی نکوهش افراطی‌گری در جهان و اعلام انزجار نسبت به حرکت‌های خشونت‌آمیز و در عین حال افراطی‌گرانه بوده است. البته در کنار این نمایشگاه قرار است ورک شاپی نیز برگزار شود که هنرمندان تمام شاخه‌های مختلف دراین ورک شاپ فعالیت می‌کنند".


انتهای پیام/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته