دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
05 ارديبهشت 1400 - 10:45

وزارت امور خارجه ترکیه سفیر آمریکا را احضار کرد

وزارت امور خارجه ترکیه در اعتراض به تصمیم آمریکا در به‌ رسمیت شناختن نسل‌کشی ارامنه، سفیر این کشور در آنکارا را احضار کرد.
کد خبر : 577151
وزارت امور خارجه ترکیه

به گزارش گروه جهان خبرگزاری آنا از روزنامه دیلی صاباح، وزارت امور خارجه ترکیه برای اعتراض به تصمیم آمریکا در به رسمیت شناختن نسل‌کشی ارامنه، علاوه بر محکوم کردن آن، دیوید ساترفیلد را احضار کرد.


این وزارتخانه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: مشخص است که اقدام آمریکا هیچ مبنای حقوقی یا علمی ندارد و از حمایت مستند نیز برخوردار نیست. درباره وقایع سال ۱۹۱۵، هیچ‌کدام از شرایط لازم برای استفاده از عبارت نسل‌کشی، آن‌طور که در قوانین بین‌المللی آمده، وجود ندارد.


در این بیانیه با تأکید بر اینکه دادگاه حقوق بشر اروپا نیز بحث‌برانگیز بودن ماهیت وقایع سال ۱۹۱۵ را تأیید کرده، آمده است ترکیه در سال ۲۰۰۵ به ارمنستان پیشنهاد تأسیس کمیسیون تاریخی مشترک داد تا با بررسی حقایق تاریخی، در این موضوع به شفافیت برسند.  با اینکه ارمنستان هیچ‌وقت به این پیشنهاد پاسخ نداد، هنوز هم روی میز است. در این رابطه، اظهاراتی که جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا مطرح کرد، که اختیار قانونی و اخلاقی برای قضاوت کردن حوادث تاریخی ندارد، بی‌ارزش است.


آنکارا با بیان اینکه اقدام واشنگتن باعث گشوده شدن زخمی کهنه در اعتماد و دوستی دوجانبه شد، تأکید کرد: از رئیس‌جمهور آمریکا می‌خواهیم این اشتباه فاحش را اصلاح کند، (اشتباهی)  که به نفع هیچ‌کسی به‌جز خدمت به منافع برخی محافل سیاسی خاص نیست.


انتهای پیام/۴۰۳۳/

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته