دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
01 ارديبهشت 1400 - 16:48
در وبینار سیاسی «از برجام تا تفاهم‌نامه ۲۵ ساله ایران و چین» مطرح شد؛

تفاهم‌نامه ۲۵ ساله ایران و چین به سرنوشت برجام دچار می‌شود؟

وبینار سیاسی «از برجام تا تفاهم‌نامه ۲۵ ساله ایران و چین» در دانشگاه‌ آزاد اسلامی استان اصفهان برگزار شد.
کد خبر : 576517
برجام

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا از خمینی‌شهر، وبینار سیاسی «از برجام تا تفاهم‌نامه ۲۵ ساله ایران و چین» با سخنرانی عضو هیئت علمی گروه سیاسی دانشگاه باقرالعلوم قم در فضای مجازی برای استادان و کارکنان دانشگاه‌ آزاد اسلامی استان اصفهان به میزبانی دانشگاه‌ آزاد اسلامی واحد خمینی‌شهر برگزار شد.


رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان در ابتدای این وبینار بر ضرورت اهمیت برگزاری نشست‌های مجازی در دوران بیماری کرونا تأکید کرد و گفت:  هدف از برگزاری این جلسات، روشنگری مسائل سیاسی روز جامعه است. 


حجت‌الاسلام عباسعلی حیدری عنوان کرد: نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان از برپایی جلسات نقد و بررسی تحولات سیاسی اجتماعی در دانشگاه حمایت می‌کند.


عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم قم نیز با تأکید بر لزوم بررسی معاهده برجام بیان کرد: برجام را باید از سه جنبه بررسی کرد، نخست نقص‌هایی که در متن برجام نگاشته شده و بار حقوقی برای کشورمان به دنبال آورد و ما را ملزم به اجرای تعهدات امضا شده می‌کند.


حجت‌الاسلام احمد رهدار افزود: دوم اینکه در متن برجام متأسفانه جایی برای شکایت ایران در سازمان‌های بین‌المللی گنجانده نشده و در نهایت برجام به کشور ما خسارت محض وارد آورد و ما را برای سال‌های درازمدت متعهد به یک‌سری از تعهدات الزام‌آور کرد.


وی مطرح کرد: این تجربه می‌تواند نقشه راهی برای انعقاد قرارداد با سایر کشورها شود و در تفاهم‌نامه اخیر بین ایران و چین مشخص شد که تجربه تلخ برجام تکرار نخواهد شد.


عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم قم درباره تفاهم‌نامه ایران و چین نیز گفت: این تفاهم‌نامه قرارداد نیست؛ بنابراین برای هیچ یک از طرفین الزام‌آور نیست با این وجود به‌منظور اجرای مفاد آن و تبدیل به قرارداد، ابتدا باید زیرساخت‌های اساسی و بنیادین آن که ممکن است سال‌ها طول بکشد، مهیا شود و قالب آن به قرارداد تغییر یابد تا الزام‌آور شود.


رهدار افزود: مسئولان باید از تجربه برجام استفاده کنند تا بندهایی که در این قراردادها می‌نویسیم منافع ملی کشور را تأمین کند.


انتهای پیام/۴۰۷۸/۴۰۶۲/

انتهای پیام/

برچسب ها: خبر آزاد
ارسال نظر
هلدینگ شایسته