دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

کارگردان «جاده آسفالت دوطرفه» درگذشت

مونت هلمن، کارگردان فیلم سینمایی «جاده آسفالت دوطرفه» در ۹۱ سالگی درگذشت.
کد خبر : 576364
مونت هلمن

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگ خبرگزاری آنا از ورایتی، مونت هلمن فیلمساز آمریکایی و سازنده فیلم‌هایی همچون «جاده آسفالت دوطرفه»، «تیراندازی» و «راهی به هیج‌کجا» در پی سقوط در خانه‌اش و در بیمارستان کالیفرنیا فوت کرد. او ۹۱ ساله بود.


او در صنعت سینما مورد تحسین بود و طرفدارانی چون کوئنتین تارانتینو داشت.  هلمن اولین کارگردانی خود را با فیلم سینمایی «هیولایی از غار خالی از سکنه» به تهیه‌کنندگی راجر کورمن در سال ۱۹۵۹ تجربه کرد.


هلمن در دهه ۱۹۶۰ با جک نیکلسون کار کرد؛ از جمله دو فیلم «پشت دروازه جهنم» و «پرواز به خشم» که در فیلیپین فیلمبرداری شد. هلمن و نیکلسون دوباره در فیلم وسترن تحت عناوین «سوار بر گردباد» و «تیراندازی» در این دهه تجربه کردند.


«خروس‌جنگی» (۱۹۷۴) و «چین ۹، آزادی ۳۷» (۱۹۷۸) از دیگر فیلم‌های او بود که وارن اوتس در آن ایفای نقش کرد.


فیلم جاده‌ای «جاده آسفالت دوطرفه او» (Two-Lane Blacktop) در سال ۱۹۷۱ با حضور ستاره‌هایی همچون جیمز تیلور و دنیس ویلسون مورد توجه قرار گرفت اما موفقیت چندانی در اکران نداشت. با این حال شهرت آن در طول سال‌ها افزایش یافت و از آن به عنوان یکی از بهترین فیلم‌های جاده‌ای تاریخ یاد می‌کنند.


در سال ۲۰۱۰ «راهی به هیچ کجا» این فیلمساز موفق به کسب شیر طلای ویژه جشنواره ونیز شد. تارانتینو رئیس هیئت داوران بود و از او به عنوان «یک هنرمند بزرگ سینمایی و یک شاعر مینیمالیست» تعریف و تمجید کرد. بعدها هلمن گفت که این فیلم شخصی‌ترین اثر در میان فیلم‌های اوست.


انتهای پیام /۴۱۴۳/


انتهای پیام/

برچسب ها: سینمای جهان
ارسال نظر
قالیشویی ادیب