دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
02 دی 1394 - 14:45
در واحد اصفهان صورت گرفت

برگزاری همایش پژوهش سما استان اصفهان با شعار پژوهش، مهارت و کارآفرینی/ فروغی: پژوهش باید از اول دبستان آغاز شود

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان در مورد اهمیت جایگاه پژوهش گفت: اگر بخواهیم در جهان جایگاهی داشته باشیم باید به پژوهش اهمیت دهیم و پژوهش از روز اول دبستان باید شروع شود.
کد خبر : 57592

به گزارش خبرنگار آنا، احمدعلی فروغی ابری که در دومین همایش بزرگداشت هفته پژوهش سما استان اصفهان با عنوان پژوهش، مهارت، کارآفرینی در تالار امیرکبیر دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان) سخن می‌گفت، اظهار کرد: دانشجویان اغلب می‌پرسند چرا با این همه پیشرفت تکنولوژی هنوز بسیاری از فناوری‌های جدید اجرا نمی‌شوند و همچنان بسیاری از فعالیت‌ها به روش سنتی است که باید گفت بکارگیری روش‌های جدید مستلزم مطالعه و پژوهش است.


رئیس شورای سیاست گذاری سما استان اصفهان عنوان کرد: از مهم‌ترین اشکالات ما در نظام آموزشی، حافظه پروری است و ما با این روش سال‌ها نتیجه نگرفته‌ایم، باید تفکر و فکر را تربیت کنیم و با این روش آموزشی نمی‌توانیم فکر دانشجو و دانش آموز را متحول کنیم، باید فکر کردن را به دانشجویان بیاموزیم.


استاد تمام علوم تربیتی افزود: معلم باید رشد دانش آموز را از نظر فکری ارتقاء دهد، در این میان باید راهبردهای فکری را بررسی کنیم، باید دانشجو و دانش آموز را وادار به فکرکردن کنیم.



فروغی با بیان اینکه حافظه بطور طبیعی در اثر گذشت زمان از بین می‌رود گفت: در یک آزمایش در سال‌های قبل چند نفر از دانشجویان زبان انگلیسی را انتخاب کردیم و از آن‌ها امتحان گرفتیم و بعد از ۲۰ روز نمره ۱۸ آن‌ها ۱۲ و یا ۱۳ شد و نمره ۱۲ آن‌ها ۸ شد، بنابراین باید کاری کرد که مطالب در ذهن دانشجو بصورت تفکر باقی بماند.


فروغی: از مهم‌ترین اشکالات ما در نظام آموزشی، حافظه پروری است و ما با این روش سال‌ها نتیجه نگرفته‌ایم، باید تفکر و فکر را تربیت کنیم و با این روش آموزشی نمی‌توانیم فکر دانشجو و دانش آموز را متحول کنیم، باید فکر کردن را به دانشجویان بیاموزیم

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان با طرح این پرسش که ابعاد تفکر به چه معنی است عنوان کرد: در علوم انسانی این کار امکان پذیر است ما باید در حین تدریس مسأله طرح کنیم و دانشجو را وادار به تصمیم گیری کنیم و خلاقیت را به او بیاموزیم و مسائل جدیدی را مطرح کنیم، در تدریس فرصت امتحان را ایجاد کنیم.


فروغی در مورد جایگاه پژوهش گفت: اگر بخواهیم در جهان جایگاهی داشته باشیم باید به پژوهش اهمیت بدهیم و توجه به تحقیقات و پژوهش باید از روز اول دبستان شروع شود و در مدارس کار گروهی باید همراه با پژوهش باشد.


وی با اشاره به مطلبی از کتاب اسرارالتوحید ابوسعید گفت: در این کتاب می‌خوانیم؛ «انسان‌ها اگر می‌خواهند از نظر روانی سالم باشند دو چیز را باید فراموش کنند و دو چیز را نباید فراموش کنند، اما آن دو چیزی که باید فراموش کنند اول آنکه؛ کسی که به شما ظلم کرد فراموش کنید تا تبدیل به کینه نشود و دوم آنکه؛ اگر شما به کسی خوبی کردید فراموش کنید و آن دو چیزی را که نباید فراموش کنند، اول؛ خداوند و دوم؛ مرگ را» بر این اساس اگر قدرت کوتاه آمدن در مسائل را داشته باشیم نشانه خردمندی است.


در ابتدای این مراسم سید رحیم مدنیان دبیر شورای سیاستگذاری سما استان اصفهان و معاون سما واحد اصفهان (خوراسگان) با تشکر از حاضران در مراسم گفت: اکنون حدود ۵۲۰۰ نفر دانش آموز در ۴۰ مدرسه و ۵۷۰۰ دانشجوی دختر و پسر را در چهار آموزشکده استان داریم و پیش از این شش واحد از واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی استان معاونت سما داشتند که از ابتدای مهر ماه ۹ واحد دانشگاهی دارای حوزه سما و تا مهر سال آینده مجموعا ۱۲ واحد دانشگاهی دارای حوزه سما خواهند بود.


وی درباره نقش سما در جامعه عنوان کرد: من معتقدم سما نباید یک مدرسه غیر انتفاعی و غیردولتی باشد، سما باید موسسه‌ای آموزشی با محوریت پژوهش، مهارت و کارآفرینی باشد و باید کار آموزش همراه با مهارت باشد و در این صورت آموزش ماندگار می‌شود.


در این همایش پس از رونمائی از مجله الکترونیک سما، از پژوهشگران بر‌تر سما، کارکنان، دانشجویان و دانش آموزان ممتاز تجلیل و با اهدای جوایزی از آنها تقدیر شد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته