همهچیز درباره «طرح پویش» | از تحول در اشتغال تا ظهور ایدههای دانشبنیان و کارآفرین/ اشتغال همزمان با تحصیل چگونه ممکن است؟
گروه استانهای خبرگزاری آنا، حسین عقابی؛ طرح پویش طرحی دانشجومحور در راستای تقویت توانمندی و کارورزی دانشجویان در ارتباط با صنعت است. این طرح دارای ویژگیهایی ازجمله بهرهگیری دانشجویان از فرصتهای شغلی شناساییشده توسط دانشگاه، امکان جذب و استخدام دانشجویان در صنایع و مؤسسات، استفاده از طرح بورسیه تحصیلی برای پرداخت شهریه و استفاده از خدمات بیمهای در صورت موافقت صنعت است.
مهارتی که دانشجویان از طریق اجرای طرح پویش، (اشتغال همزمان با تحصیل) به دست میآورند، تحولی در آموزش عالی و ایجاد اشتغال و امید به ایجاد شرکتهای دانشبنیان به وجود آورده و به الگویی کارآمد برای اجرا در سطح ملی تبدیل خواهد شد. با اجرای این طرح نیروهای ماهرتری برای صنعت و بنگاههای اقتصادی تربیت میشوند. در این طرح بر اساس اعلام نیاز صنایع، دانشجویانی علاقهمند میتوانند همزمان با تحصیل وارد بازار کار شوند و تعدادی از واحدهای کارآموزی خود را بهصورت جدی و تعریف شده بگذرانند.
خبرنگار خبرگزاری آنا بهمنظور تشریح جزئیاتی بیشتر درباره طرح پویش با اکبر پیرستانی معاون فناوری و نوآوری و رئیس دبیرخانه برنامه علمی(پایش) دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان گفتوگو کرده است که در ادامه خواهیم خواند.
آنا: مختصر توضیحاتی درباره طرح پویش ارائه فرمایید.
پیرستانی: ازجمله دغدغههای بزرگ دانشگاه ایجاد اشتغال برای دانشجویان است؛ یکی از مؤلفههای ایجاد اشتغال، فراهم کردن شرایط اشتغال بوده بهگونهای که آموزش، پژوهش و فناوری کاربردی باشد. با تقویت ارتباط دانشگاه با صنایع گوناگون این تعامل دوسویه گسترش یافته و نیروی انسانی مشترک توسط دانشگاه با صنعت پرورش مییابد تا متناسب با نیاز صنعت و بنگاههای اقتصادی-اجتماعی نیرو تربیت شود.
بهاینترتیب، دانشجویان همراه با تحصیل به فعالیت در صنعت مشغول شده و صنعت بهعنوان استاد راهنمای این دانشجویان، توانمندی آنان را برای فعالیت در عرصه محیط واقعی کار افزایش خواهد داد. تحقق طرح پویش منجر به تحول نظام آموزش عالی و تربیت نیروهای انسانی ماهر برای صنعت و بنگاههای اقتصادی-اجتماعی میشود.
آنا: اهداف دانشگاه آزاد اسلامی از اجرای طرح پویش را تشریح کنید.
پیرستانی: هدف نخست این طرح آشنایی دانشجو با محیط کار و صنعت است و اینکه دانشجو صرفاً در محیطهای ایزوله شده دانشگاهی نباشد؛ بلکه وارد بسترهای واقعی کار در جامعه شود. اجرایی شدن طرح پویش که مبنای آن تقویت اقتصاد دانشبنیان در کشور است، منجر به تربیت دانشجویانی بامهارت میشود که همزمان با تحصیل در صنایع و نهادهای مختلف کار کرده و مهارتهای لازم را کسب میکنند و دانشگاه آزاد اسلامی بهعنوان دانشگاه مسئلهمحور، تأثیری انکارناپذیر در تربیت فارغالتحصیلان با مهارت کافی و کارآفرین در کشور ایجاد خواهد کرد.
برقراری تعادل در جمعیت دانشجویی بین رشتههای مختلف با طرح پویش
هدف دوم این طرح برقراری تعادل در جمعیت دانشجویی بین رشتههای مختلف است. امروزه بسیاری از دانشجویان بدون آگاهی از رشته و زمینههای شغلی آن، انتخاب رشته کرده و در زمان فارغالتحصیلی بدون شغل مرتبط با رشته در جامعه میمانند؛ بنابراین در این طرح در رشتههایی که اکنون کم اقبال هستند مانند فنی و مهندسی، کشاورزی و علوم پایه با توجیه دانشجویان در زمان انتخاب رشته و مشاوره تحصیلی مناسب این رشتهها در دارابودن زمینه شغلی مناسب در جذب دانشجو تلاش کرده و از جذب بیرویه در رشتههایی که آینده شغلی مناسب ندارند و تراکم دانشجویی زیاد بوده مانند برخی از رشتههای علوم انسانی جلوگیری میکند.
آنا: اهمیت و ضرورت اجرای طرح پویش چیست؟
پیرستانی: در بررسیهای انجامشده در بنگاههای اقتصادی و نهاد اجتماعی، دانشجویان در زمان فارغالتحصیلی از مهارت کافی در محیط واقعی کار برخوردار نبوده بنابراین باید آموزشهای لازم در زمینه تخصص مورد نظر به آنان داده شود. از طرف دیگر دانشجویان پس از فارغالتحصیلی به دلیل نداشتن مهارت کافی، دغدغه اشتغال را داشته و گاهی پس از دستیابی به شغل تخصصی خود، مدتزمانی را باید بهعنوان کارآموز و یا کارورز در خدمت بنگاههای اقتصادی و نهاد اجتماعی قرار گیرند.
گلایه دانشجو و بنگاههای اقتصادی یا نهاد اجتماعی از آموزش دانشگاه بهدلیل عملیاتی نبودن آموزشها اکنون وجود داشته که بهواقع با چند درس عملی و یا کارآموزی و کارورزی همیشه این نقیصه در سیستم آموزشی دانشگاههای کشور وجود دارد؛ بنابراین آشنایی دانشجویان در زمان تحصیل با آخرین روشها و تکنولوژیهای روز دنیا در محیط واقعی کار و دانشگاه از ضروریات آموزشهای دانشجویان بوده تا در زمان فارغالتحصیلی از مهارت کافی برخوردار شده و مشکل نیروی انسانی کارآمد بنگاههای اقتصادی و نهاد اجتماعی نیز برطرف شوند.
آنا: چشمانداز و گستره اجرای طرح پویش چگونه است؟
پیرستانی: در راستای اقتصاد مقاومتی و در صورت اجرای دقیق این طرح با همکاری سازنده مؤسسات و بنگاههای اقتصادی در آینده نزدیک موجب تحول عظیم در ایجاد اشتغال و راهاندازی استارتآپها و کسبوکارهای جدید و بالطبع موجب رونق تولید و کارآفرینی خواهد شد که این امر میتواند به سایر دانشگاهها اعم از دولتی و غیردولتی سراسر کشور نیز تسری پیدا کرده و فارغالتحصیلان دانشگاهی با مهارت برای ورود به بازار کار و ایجاد اشتغال مولد پرورش یابند.
آنا: راهبردها و سیاستهای اجرایی طرح پویش کدامند؟
پیرستانی: راهبردها و سیاستهای اجرای این طرح شامل بهرهگیری دانشجویان از فرصتهای شغلی شناساییشده توسط دانشگاه، امکان جذب و استخدام دانشجویان در صنایع و مؤسسات، استفاده از طرح بورسیه تحصیلی برای پرداخت شهریه دانشجویان و ایجاد انگیزه در دانشجویان و صنایع یا بنگاههای اقتصادی برای استفاده از ظرفیت ایجادشده در این طرح میشوند.
آنا: شرایط و وظایف مهارت آموزان یا دانشجویان شرکتکننده در طرح پویش چیست؟
پیرستانی: شرایط مهارت آموزان(دانشجویان) در این طرح این است که باید از حداقل مهارتها و تواناییهای لازم برای اشتغال در صنایع یا مؤسسات و بنگاههای اقتصادی مدنظر، همزمان با تحصیل را داشته باشند که این موضوع در کمیتهای با حضور نمایندگان دانشگاه، اتاق بازرگانی و صنعت یا بنگاه اقتصادی مورد نظر مورد بررسی و ارزیابی قرار میگیرد.
وظایف مهارتآموزان(دانشجویان) در طرح پویش
وظایف مهارتآموزان(دانشجویان) در این طرح این است که باید پس از اخذ تأیید فنی از کمیته مربوط، متعهد به اخذ واحدهای کارآموزی طرح پویش(هر سال تحصیلی دو واحد به میزان ۲۴۰ ساعت) با توجه به مقطع تحصیلی(کارشناسی پیوسته هشت واحد، کاردانی و کارشناسی ناپیوسته ۶ واحد و کارشناسی ارشد و دکتری تخصصی چهار واحد) علاوه بر دروس رشته تحصیلی خود بوده و ملزم به رعایت همه قوانین، بخشنامهها و دستورالعملهای دانشگاه و صنعت یا بنگاه اقتصادی مورد نظر هستند.
حضور بهموقع و حداقل دو روز در صنعت یا بنگاه اقتصادی مورد نظر و ارائه گزارش حضور و شرح فعالیتها به حامی در صنعت یا بنگاه اقتصادی مورد نظر و نیز استاد راهنمای خود در دانشگاه از دیگر الزاماتی بوده که مهارتآموزان باید رعایت کنند.
آنا: شرایط نهاد یا بنگاه اقتصادی محل اجرای طرح پویش چگونه است؟
پیرستانی: نهاد یا بنگاه اقتصادی محل آموزش ابتدا باید برای شرکت در طرح پویش اعلام آمادگی کند. دوم اینکه از استادان و مربیان باتجربه و مهارت کافی برای آموزش مهارتآموزان استفاده و آنان را بهعنوان حامی دانشجو معرفی کرده و سوم اینکه نهاد یا بنگاه اقتصادی محل آموزش از تجهیزات و امکانات مناسب برخوردار بوده و ملزم به استفاده و بهکارگیری آنها در راستای آموزش مهارتآموزان است.
شرایط مربیان و استادکاران هم به این صورت بوده که باید از دانش، تجربه و تبحر لازم و کافی برای آموزش و حمایت از مهارتآموزان برخوردار باشند. وظایف مربیان و استادکاران در این طرح این است که باید نظارت مستمر بر کار مهارتآموزان داشته و گزارشهای لازم را هر سه ماه به مسئولان ذیربط در صنعت یا بنگاه اقتصادی و دانشگاه ارائه کنند.
آنا: امتیازهای طرح پویش برای مهارتآموزان یا دانشجویان را نام ببرید.
پیرستانی: آشناشدن با علایق حرفهای هر دانشجو، آشناشدن با محیط کار همزمان با تحصیل، توانمندسازی و ارتقای مهارت کار، ایجاد انگیزه تحصیلی، ظهور ایدههای جدید دانشبنیان و کارآفرینی و در اولویت استخدام قرارگرفتن و کسب درآمد از طریق دریافت کمکهزینه تحصیلی ازجمله امتیازهای این طرح برای دانشجویان یا مهارتآموزان است.
آنا: و امتیازهای طرح پویش برای مرکز یا بنگاه اقتصادی محل آموزش چیست؟
پیرستانی: مشارکت در افزایش مهارت دانشجویان، استفاده از نیروهای جوان با آموزشهای روز، شناسایی افراد دارای شایستگیهای شغلی، تربیت نیروی ماهر برای آینده خود، حل مسائل صنعت از طریق هدفمندکردن پژوهشهای دانشگاهی(پایش)، هدفمندکردن پروژههای تحقیقاتی، ایجاد شرکتهای دانشبنیان جدید با مشارکت نیروهای جوان معرفیشده و استفاده از ظرفیت نیروهای انسانی توانمند در راستای مأموریتهای آموزشی ازجمله امتیازهای طرح پویش برای مرکز یا بنگاه اقتصادی محل آموزش است.
آنا: از چالشها و موانع اجرای طرح پویش و راهکارهای اتخاذشده بگویید.
پیرستانی: با توجه به رایزنیهای انجام گرفته با بنگاههای اقتصادی و نهادهای اجتماعی، اکثر این بنگاهها و نهادها دغدغه مسئله روابط کار و بیمه تأمین اجتماعی دانشجویان این طرح را داشتند. از طرفی با توجه به مشارکت خوب اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان ارتباط خوبی بین دانشگاه و صنایع در این طرح ایجاد شد که با جلسات متعدد منجر به توجیه آن بنگاههای اقتصادی شده و حتی باعث رغبت بسیار عالی بنگاهها در این طرح شد. مسئله روابط کار و همه جوانب طرح پویش در اداره کل کار، تعاون و امور اجتماعی و اداره کل تأمین اجتماعی استان ارائه و مورد استقبال فراوان ادارات قرار گرفت.
پس از بررسی همهجانبه طرح با ادارات کل، برای ارائه راهحل مسئله روابط کار و بیمه تأمین اجتماعی دانشجویان، مقرر شد که این طرح در قالب کارآموزی و یا کارورزی در ردههای مختلف تحصیلی انجام شود. بهدنبال آن پس از استعلام از سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی درباره اخذ مجوز دروس مازاد کارآموزی و کارورزی در قالب طرح پویش اقدام و مجوزات لازم در یخشنامههای اخذ شد.
پیرو این موضوع با ارائه کامل طرح پویش در کارگروه اشتغال استانداری استان اصفهان در نامهای نداشتن مشمولیت روابط کار و تأمین اجتماعی این طرح برای بنگاهها و نهادهای همکار به ادارات کار و تأمین اجتماعی استان اعلام شد که با بررسیهای میدانی، استقبال بینظیر صنایع، بنگاه و نهادهای مرتبط را به همراه داشت.
انتهای پیام/۴۱۲۱/۴۰۶۲/
انتهای پیام/