دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

مدیرعامل بورس کالا مطرح کرد؛ ضرورت‌های راه‌اندازی بازار مشتقه ارزی در اقتصاد ایران

مدیرعامل شرکت بورس کالای ایران با تاکید بر اینکه اندازه بازارهای مالی در همه دنیا یکی از نشانه‌های توسعه‌یافتگی به شمار می‌رود، گفت: آمارها نشان می‌دهد در کشورهای دارای بازارهای مالی، توسعه منابع به صورت مناسب‌تری انجام می‌شود.
کد خبر : 57578

به گزارش گروه اقتصادی آنا به نقل از روابط عمومی بورس کالای ایران، حامد سلطانی‌نژاد با تاکید بر اینکه حتی در تئوری‌های اقتصادی هم میان توسعه‌یافتگی کشورها و توسعه‌یافتگی بازارهای مالی رابطه مستقیمی وجود دارد، افزود: بر اساس بررسی‌های انجام‌شده و تجریبات جهانی، وجود بازار پوشش نوسانات نرخ ارز یکی از مهم‌ترین قطعات پازل توسعه به شمار می‌رود که ما در ایران آن را را در اختیار نداشته‌ایم؛ در شرایطی که با ایجاد بازار مشتقه ارزی، امکان هم‌افزایی برای سایر بخش‌های بازار مالی و تجهیز منابع فراهم می‌شود.


وی به تجربه موفق کره‌جنوبی برای راه‌اندازی بازار مشتقه ارزی اشاره و تصریح کرد: کشور کره با راه‌اندازی بازار مشتقه ارزی توانست بازار اوراق قرضه خود را به دنیا معرفی و از این طریق، منابع خارجی بیش‌تری را جذب کند. به طوری که امروز به یک الگو در دنیا تبدیل شده که دلیل اصلی آن راه‌اندازی بازار مشتقات ارزی در این کشور است.


سلطانی‌نژاد ادامه داد: به اعتقاد بسیاری از کارشناسان در شرایط فعلی، اقتصاد ایران به جذب منابع مالی و سرمایه‌های خارجی نیاز دارد و قطعا برای تامین بخش عمده‌ای از منابع مالی مورد نیاز به منظور تحقق هدف رشد هشت درصدی اقتصادی باید از منابع خارجی استفاده کند.


مدیرعامل بورس کالای ایران بیان کرد: از سویی برای جذب سرمایه‌گذاران خارجی، قطعا باید زیرساخت‌ها فراهم باشد. سرمایه‌گذاران خارجی توجه ویژه‌ای به ساختارهای مالی کشورها دارند.


وی عنوان کرد: از سوی دیگر واردکنندگان و صادرکنندگان نیز به شدت نیازمند فضایی امن برای پوشش ریسک نوسانات نرخ ارز هستند. در اینجا باید توجه کرد که سرمایه‌گذار خارجی به دنبال ساختار می‌گردد و نمی‌توانیم ساختارهای خودمان را به آنها تحمیل کنیم.


سلطانی‌نژاد تاکید کرد: بر این اساس بازاری مطابق با الگوهای بین‌المللی راه‌اندازی کنیم تا بتوانیم اعتماد و اطمینان سرمایه‌گذاران خارجی را کسب کنیم.


وی تصریح کرد: بورس کالا تجربیات ارزشمندی در حوزه دانش بازار مشتقات طی 8 سال گذشته در اختیار دارد؛ ضمن اینکه تجربه بورس کالا در ایجاد بازار آتی سکه به اذعان اغلب کارشناسان تجربه موفقی بوده است.


مدیرعامل بورس کالای ایران به یکی دیگر از ضرورت‌های تشکیل بازار مشتقه ارزی اشاره و خاطر نشان کرد: اگر می‌خواهیم به سمت بازار محوری در اقتصاد حرکت کنیم، یکی از گام‌های اصلی در این مسیر، ایجاد بازار مشتقه ارزی است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته