وی افزود: یکی از نهاد سازی های خوب در جامعه، شکل گیری مجلس دانش آموزی است از آنجا که دانش آموزان بخش وسیعی از جامعه را تشکیل می دهند، وجود این نهاد بسیار سنجیده می تواند زمینه رشد دانش آموزان را فراهم کند.
حاجی میرزایی بر اهمیت بازخورد برنامه های نظام تعلیم و تربیت در میان دانش آموزان و دریافت دیدگاه های آنها تأکید و تصریح کرد؛ «مجلس دانش آموزی» یک نهاد تشریفاتی نیست بلکه نهادی ضروری است، بنابراین باید تلاش کنیم این مجلس تأثیر گذاری لازم را در تصمیمات، داشته باشد.
وی با اشاره به اهداف تربیتی مورد نظر «سند تحول بنیادین»، عنوان کرد: هدف کلی نظام تعلیم و تربیت؛ پرورش نسلی خوش فکر، خلاق، مستقل، آگاه، توانمند، سنجیده، متفکّر و دارای قدرت حل مسئله است.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به گزارش ارائه شده از فعالیتهای مجلس دانش آموزی، افزود: خبر فعالیت کمیسیونهای مجلس دانش آموزی در این شرایط کرونایی، خبر بسیار خوبی است که نشانه فعال بودن مجلس دانش آموزی است.
وی خطاب به اعضای مجلس دانش آموزی، اظهار کرد: وقتی ما در مقام حل یک مسئله هستیم و نیاز به انعکاس نظرات خود در خصوص آن مسئله را داریم؛ توقع می رود مجلس دانش آموزی جوانب آن مسئله را بسنجد و با افراد مختلف، گفت وگو کند و در نهایت ایده سنجیدهای را به ما ارائه دهد.
عضو کابینه تدبیر و امید اظهار کرد: قطعاً تحول واقعی در مجلس دانش آموزی زمانی است که مواجهه اش با مسائل یک مواجهه واقعی باشد، بنابراین؛ مجلس دانش آموزی باید برای حل مسائل، توان صورت بندی مسئله را داشته باشد و به خوبی بتواند ابعاد مختلف مسئله را تشریح و به آموزش و پرورش کمک کند.
وی ادامه داد: شیوع بیماری کرونا، قواعد کاری ما را دچار مشکل کرد و مسیرهایی را که برای دهههای مختلف تجربه کرده بودیم کنار زد و ما تلاش کردیم مأموریتهای جدیدی انجام دهیم؛ هرچند ساختار تشکیلاتی گذشته، تحقق اهداف را میسر میکرد اما با تغییرات ناشی از کرونا، ما باید پیوند شبکه گسترده نظام تعلیم و تربیت را برقرار میکردیم، بنابراین شبکه شاد را راه اندازی کردیم تا پیوند بین شبکه تعلیم و تربیت را برقرار کند.
حاجی میرزایی بر فراهم شدن زمینه پیوند نمایندگان مجلس دانش آموزی در شبکه شاد با هدف پالایش ایده ها و انتقال از صف به ستاد، تأکید و تصریح کرد: در شرایط کنونی همواره تلاش میکنیم تا هیچ دانش آموزی از آموزشها محروم نشود. ما با تجربهای نو درگیر هستیم که تاکنون سابقه نداشته است.
وی گفت: در شرایط کرونایی و آموزش های مجازی، برگزاری آزمون های پایانی باید به گونهای باشد که آموختههای دانش آموزان را به خوبی بسنجد، بنابراین تلاش می کنیم بهترین و دقیق ترین روش ها را در این خصوص به کار بگیریم.
وزیر آموزش و پرورش بر پردازش ایده ها از سوی مجلس دانش آموزی، قبل از ارائه، تأکید و اظهار کرد: مجلس دانش آموزی نباید به انتظار بنشیند تا دورهاش پایان یابد تا یک خروجی ارائه دهد، بلکه هر نشستی میتواند برای آنها یک خروجی خوب داشته باشد، بنابراین برای سنجش کارایی مجلس دانش آموزی، باید بررسی کرد؛ ایدههای دانش آموزان تا چه میزان بر تصمیمات آموزش و پرورش مؤثر بوده است.
وی در ادامه افزود: اینکه تعدادی از دانش آموزان، دسترسی به آموزش های مجازی ندارند، با مدیر مدرسه و معلم است، آنها باید بسنجند چه تعداد از دانش آموزان از طریق شبکه شاد، چه تعداد از طریق تلویزیون و چه تعداد از طریق بستههای آموزشی، درسهای خود را دنبال میکنند.
عضو کابینه تدبیر و امید، ارتباط معلمان با دانش آموزان را بسیار مهم و خاطرنشان کرد: مدیر و معلمان همان وظایفی که در زمان باز بودن مدارس داشتند در شرایط کرونایی و آموزشهای مجازی نیز دارند بنابراین مجلس دانش آموزی میتواند این مسئله را پیگیری و با مدرسه همکاری کند.
وی اهداف تعلیم و تربیت را مستقل از کنکور دانست و اظهار کرد: اهداف نظام تعلیم تربیت، پرورش افرادی؛ مستقل، توانمند و دفاع کننده از ارزشها و باورهاست، نه اینکه فردی را تربیت کند تا در کنکور موفق شود، بنابراین نباید اهداف تعلیم و تربیت به کنکور وصل شود.
حاجی میرزایی، مهم ترین چرخشی که در سند تحول باید اتفاق بیفتد را؛ «چرخش از آموزش محوری» به «مهارت محوری» بر شمرد و عنوان کرد: تلاش داریم فرهنگیان را در اولویت واکسیناسیون قرار دهیم زیرا اگر بخواهیم دانش آموزان در سال تحصیلی آینده در مدارس حضور یابند، این موضوع مهم بوده و باید محقق شود.
وی بازگشایی مدارس برای تحقق اهداف تعلیم و تربیت را لازم دانست و افزود: مهم ترین عامل مصونیّت در برابر آسیبهای اجتماعی، بعد از خانواده، «نهاد تعلیم و تربیت» است؛ زیرا افراد در دوره حساسی از زندگی خود در مدرسه حضور دارند بنابراین نظر به اهمیت موضوع پیشگیری از آسیبهای اجتماعی، «طرح غربالگری» را در مدارس اجرایی کردیم.
وزیر آموزش و پرورش بر رسانهای شدن بیشتر فعالیتهای مجلس دانش آموزی تأکید و اظهار کرد: نیازمند خلاقیت مجلس دانش آموزی هستیم باید تدبیری شود تا ایدههای دانش آموزان، بهصورت منسجم به دست ما برسد.
وی گفت: مجلس دانش آموزی باید بدون محدودیت به میادینی که در آنها میتواند به تعلیم و تربیت کمک کند وارد شود، اما نباید به میدانی وارد شود که نتواند از آن خارج شود.
اینکه در یک جامعه چگونه میتوان اهداف را محقق کرد و دیدگاهها را منتقل کرد مستلزم وقت گذاشتن و در میدان قرار گرفتن، است.
انتهای پیام/۴۱۲۷