رویکرد وزارت علوم احیای فضای کاری دانشگاهها به منظور ایجاد محیطی خلاق است
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا به نقل از پایگاه اطلاعرسانی وزارت علوم، دکتر وحید احمدی، معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در مراسم نکوداشت هفته پژوهش دانشگاه خوارزمی با تبریک هفته پژوهش گفت: «دانشگاه خوارزمی با اتکا به سابقه طولانی و تاریخی خود که نزدیک به یک قرن است، دوران مختلفی را پشت سر گذاشته و مسیر رشد و حضور فعال درصحنه فعالیتهای علمی را دنبال میکند.»
او افزود: «درحال حاضر تقاضا برای ورود به دورههای دکتری به میزان قابل توجهی افزایش یافته که با سرمایه گذاری روی دورههای کارشناسی به منظور جهتدهی به دانشجویان برای روی آوردن به نوآوری، میتوان میزان زیاد تقاضا برای ورود به دورههای دکتری را کاهش داد.»
احمدی خاطر نشان کرد: «تأکید ما در وزارت علوم بر ارتقای کیفیت است، در حال حاضر کشور ما در منطقه، رتبه اول دارد و حتی از ترکیه در همه زمینهها جلوتر است، اما باز هم لازم است کیفیت تحصیلات تکمیلی در دانشگاههای ما ارتقا پیدا کند. به همین منظور برنامههایی در وزارت علوم درحال اجراست که از جمله آن میتوان به ایجاد فرصت مطالعاتی برای استادان اشاره کرد، بر اساس این فرصت مطالعاتی استادان به جای این که به خارج از کشور سفر کنند، میتوانند وارد بخش صنعت کشور شوند و این فرصت مطالعاتی را در داخل صنعت بگذرانند و در پایان یک سفر به خارج از کشور داشته باشند.»
معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم عنوان کرد: «همچنین بورسیهها را کاهش و بخشی از اعتبارات آن را به فرصتهای مطالعاتی دورههای نه ماهه دکتری اختصاص دادهایم و بحث دانشگاههای معین را مطرح کردهایم که براساس آن، صنایع مختلف مانند برق و آب منطقهای برای توسعه فعالیتهای خود ملزم شدهاند که با یک دانشگاه معین قرارداد ببندند.»
او افزود: «براین اساس بیش از 1500 طرح بین وزارت دفاع و دانشگاهها هم اکنون در حال اجراست و برخی از دانشگاههای کشور نیز با وزارت کشاورزی قراردادهایی در این زمینه امضا کردهاند.»
معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم به وضعیت نیروی انسانی در دانشگاهها اشاره کرد و افزود: «درحال حاضر از لحاظ وضعیت نیروی انسانی دانشگاهی (فارغالتحصیل یا تربیت شده دانشگاه) رتبه چهارم و پنجم را در دنیا داریم که رتبه خوبی است و نشان دهنده ظرفیت بالای کشور ماست.»
او تشریح کرد: «کشور ما با جمعیت 78 میلیون نفر دارای 8/4 میلیون دانشجو است درحالی که کشوری مانند ژاپن با 120 میلیون جمعیت تنها 7/2 میلیون دانشجو دارد.»
احمدی اظهار کرد: «این آمار به این معناست که ما حجم زیادی جوان مستعد داریم که میتوانیم روی آنها برنامهریزی کنیم. همچنین اگر برای این تعداد جوان مستعد برنامهریزی نشود، میتواند در آینده برای کشور به دلایلی مانند اشتغال مشکل آفرین باشد و یا اینکه کشور با مهاجرت یا مشکلات دیگری در رابطه با آنها مواجه شود.»
او افزود: «به طور کلی رویکرد وزارت علوم این است که فضای کاری دانشگاهها را به منظور ایجاد محیطی خلاق احیا کند، نظام آموزشی کارآمدتر شود و همچنین توسعه پژوهش و فناوری مورد توجه بیشتر قرار گیرد. از نظر تعداد مقالات، مراکز رشد و پارکهای علم و فناوری، تولید مقاله و حضور در مجامع علمی، در منطقه از وضعیت بسیار مناسبی برخورداریم که این نشان دهنده توانمندی دانشگاههای ماست.»
به گفته احمدی، طبق اعلام اسکوپوس، ایران در منطقه رتبه اول را در این زمینه دارد، در بین کشورهای غیرمتعهد (52 کشور) بعد از هند و در کل دنیا رتبه آن 16 است.
معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم خاطر نشان کرد: «دربخش ارتباط بینالمللی نیز وضعیت بهبود یافته است؛ به طوری که تقاضاهای زیادی از کشورهای مختلف دنیا مانند اتریش، کانادا، فرانسه و ایتالیا برای برقراری ارتباطات دانشگاهی ارائه شده است.»
او به برخی از آمارهای منتشرشده درباره ثروت و منابع کشورهای مختلف اشاره کرد و افزود: «براساس این اعلام، از 66 کشور ثروتمند که حدود 80 درصد ثروت دنیا را در اختیار دارند، ثروت مربوط به منابع نامشهود آنها به طور متوسط 80 درصد است. همچنین براساس این اعلام، منابع فیزیکی و طبیعی این کشورها نیز به ترتیب 16 و 3 درصد است، این در حالی است که 42 کشوری که تنها یک درصد ثروت دنیا را در اختیار دارند، میانگین منابع نامشهود آنها 50 درصد ثروت آنها را تشکیل میدهد.»
احمدی اظهار کرد: «بر این اساس ثروت ایران از بخش منابع طبیعی 54 درصد و از بخش نامشهود 12 درصد است که از میزان بینالمللی، پایینتر است. رتبه ایران در جهان در بخش ثروت طبیعی 7، ثروت فیزیکی 27 در ثروت نامشهود 63 و به طور کلی 36 است.»
او ادامه داد: «منابع ثروتی جهان به سه دسته تقسیم میشوند منابع طبیعی شامل منابع نفتی، طلا، مراتع، منابع فیزیکی شامل راهها، زیرساختها و کارخانهها و منابع نامشهود شامل منابع انسانی که میتوانند مالکیتهای فکری و توانمندیهای نوآوری و خلاقیت ایجاد کنند.»
احمدی در پایان افزود: «در دنیای امروز دستهبندی که برای کشورهای پیشرفته و غنی و کشورهای توسعه نیافته و فقیر صورت میگیرد، عمدتا بر مبنای ثروتهای نامشهود آنها و توسعه یافتگی و دستاوردهای علمی آنهاست.»
انتهای پیام/