دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

کاهش 5/5 درصدی نرخ سود بازار بین‌بانکی در بازه زمانی پایان مهر تا پایان آذر

در راستای اقدامات بانک مرکزی برای بهبود وضعیت بازار بین بانکی ریالی، نرخ سود مرجع از 27 درصد در مهرماه امسال به 21.5 درصد در پایان آذرماه کاهش یافته است.
کد خبر : 57539

به گزارش گروه اقتصادی آنا به نقل از روابط‌عمومی بانک مرکزی، گزارش کاهش نرخ سود مرجع در بازار بین بانکی در جلسه شورای پول و اعتبار ارایه شد و این شورا ضمن تایید رویکرد بانک مرکزی، نسبت به تداوم فعالیت این بانک در بازار بین بانکی تاکید کرد.


نظر به تنگنای اعتباری سیستم بانکی، رشد تقاضای بازار پول در سال گذشته، میانگین نرخ سود معاملات بازار بین بانکی در پایان سال 93 و اوایل سال جاری به میزان 29 درصد، شورای پول و اعتبار مقرر کرد بانک مرکزی نسبت به ساماندهی اضافه برداشت بانک‌ها و تعدیل نرخ سود در بازار بین بانکی مداخله و اقدام لازم را به عمل آورد.


در کنار ساماندهی اضافه برداشت بانک‌ها طی ماه‌های اخیر، مدیریت کارآمد بازار بین بانکی در دستور کار قرار گرفت و مجموعه اقدام‌های به عمل آمده موجب کاهش نرخ سود معاملات بازار بین بانکی تا مرز 21.5 درصد در پایان آذرماه شده است.


انتظار می‌رود با ادامه این روند همراه با اقدامات اخیر بانک مرکزی در کاهش نسبت سپرده قانونی بانک‌های تجاری‌، آثار کاهشی نرخ بازار بین بانکی بر کاهش نرخ سود سپرده‌ها و تسهیلات بانکی هم به زودی نمایان شود چراکه علاوه بر کاهش نرخ سود بازار بین بانکی و گرایش آن به سمت کاهش، پایداری لازم در این نرخ نیز مشاهده می‌شود.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته