دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در نشست مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت

وزیر علوم: نظام حکم‌روا یکی از چالش‌های اصلی آموزش عالی است

وزیر علوم در نشست راهبردی مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت به چهار چالش اصلی آموزش عالی کشور اشاره کرد و گفت: نظام حکم‌روا و واگرا در حوزه آموزش عالی و پژوهش یکی از چالش‌های اصلی است.
کد خبر : 57437

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، دکتر محمد فرهادی در مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت با قدردانی از مقام معظم رهبری برای توصیه الگوی پیشرفت بیان کرد: «باید برای تأسیس این مرکز شکرگزار بود زیرا نظریه‌های پیشرفت به صورت علمی در این مکان پیگیری می‌شود. همچنین با توجه به مطالعه‌ای که درباره برنامه این مرکز داشته‌ام پژوهش‌های کارآمدی برای رسیدن به یک الگوی پیشرفت درست در اینجا تدوین می‌شود.»


وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به جنبه‌های مختلف توسعه پایدار ادامه داد:‌ «توسعه پایدار تاکنون تنها درباره مسائل مادی از جمله رفاه بررسی شده است اما موضوعی مثل پیشرفت در این بحث جایگاه ویژه‌ای دارد و نشان می‌دهد توسعه پایدار علاوه بر جنبه‌های مادی وجوه دیگری نیز دارد.»


فرهادی با تأکید بر ایده‌ها و بحث‌های مطرح در مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت عنوان کرد: «با توجه به برنامه آینده‌پژوهی و آینده‌نگری باید برای کشور یک افق در نظر گرفت تا مسیر این پیشرفت استمرار داشته باشد. موضوع پیشرفت در سه حوزه علم، عقلانیت و معنویت تعریف می‌شود که باید با توجه به مسائل کشور و آسیب‌شناسی موضوعات آن را پیگیری کرد.»


او به سند چشم‌انداز توسعه اشاره و اظهار کرد: «باید به صورت جامع با برنامه‌ریزی دقیق بر روی تمام این مسائل کار شود. امروز بیش از پیش بحث علم برای اداره جامعه، زندگی و پیشرفت مطرح است. همه چیز باید مبتنی بر دانایی باشد و توانایی و قدرت یک کشور باید مبنای علمی داشته باشد.»


وزیر علوم درباره وضع علمی آموزش عالی کشور افزود: «مطالعه دقیق و جامعی در حوزه آموزش عالی،‌ علم، تحقیقات و فناوری صورت گرفته و مشکلات بررسی و دسته‌بندی شده و برای هر کدام از آنها راهکارهای مناسب در نظر گرفته شده است.»


چالش‌های اصلی آموزش عالی


فرهادی ادامه داد: «مشکلات آموزش عالی کشور چهار چالش اصلی دارد یکی از آنها آموزش عالی عرضه‌محور و ضعیف در پاسخگویی به نیازهای کشور است البته برای این چالش‌ها برنامه‌های راهبردی تدوین شده است.»


او دومین مشکل اصلی آموزش عالی را گستره پهناور آموزش عالی و پژوهش در یک نظام بسته و بدون انتظام‌بخشی نامید و افزود:‌ «سومین مسئله ما نظام حکمروا و واگرا بدون همگرایی و هم‌افزایی است. همچنین کاهش سرمایه اجتماعی و ضعف در کارایی رویکردهای فرهنگی دیگر مسئله سیستم آموزش عالی کشور است.»


راهبردهای مشکلات آموزش عالی


فرهادی با توجه به برنامه‌های راهبردی و بلندمدت وزارت علوم برای رفع مشکلات موجود خاطر نشان کرد: «ارتقای کیفیت در جهت پاسخگویی به نیازهای کشور، آمایش آموزشی در گستره جغرافیایی، پی‌ریزی سامانه سپهر برای هم‌افزایی و هم‌گرایی و همچنین کاستن مراجع و مراکز متعدد در تصمیم‌سازی‌ها از برنامه‌های میان‌مدت و بلندمدت وزارت علوم است.»


او تصریح کرد: «ارتقای وضع فرهنگی و اجتماعی دانشگاهیان و مفتخر شدن آنها به خود و جامعه ایرانی از دیگر برنامه‌های رفع مشکلات آموزش عالی خواهد بود.»


فرهادی بیان کرد: «برای این مسائل مدل مفهومی با توجه به سند آمایش آموزشی طراحی شده است که آموزش عالی براساس نیازهای کشور و با توجه به اسناد بالادستی ارتقا پیدا کند.»


او ادامه داد: «این مسائل جزو مأموریت‌های پارک‌های علم و فناوری، شرکت‌های دانش‌بنیان و مؤسسات آموزش عالی است تا وضع کنونی به شکل بهتری بررسی و ارتقا یابد.»


وزیر علوم درباره همکاری مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت با آموزش عالی تأکید کرد: «این مرکز باید از ظرفیت استادان و دانشگاهیان برای رسیدن به یک الگوی ایرانی اسلامی کارآمد استفاده کند.»


او ادامه داد: «این برنامه‌ها کار کوتاه‌مدت نیست بلکه باید طبق گفته‌های مقام معظم رهبری افق را مدنظر قرار دهیم تا استمرار در این موضوعات وجود داشته باشد حتی بهتر است برخی از الگوهای آزمایشی به صورت پایلوت اجرا شود.»


دانشگاه‌ها رتبه‌بندی می‌شوند


وزیر علوم درباره رتبه‌بندی و وضعیت علمی کشور عنوان کرد: «توسعه کمی به اندازه کافی صورت گرفته و امروز زمانه توسعه کیفی است. با توجه به اینکه 4 میلیون و 800 هزار دانشجو در بیش از 2000 مؤسسه آموزش عالی در حال تحصیل هستند و سالی نزدیک به یک میلیون نفر فارغ‌التحصیل می‌شوند کیفیت بیش از پیش مهم می‌شود.»


او با اشاره به سند آمایش افزود:‌ «ما باید همزمان با ارتقای آموزش عالی دانشگاه‌ها را رتبه‌بندی کنیم. این کار در وزارت علوم در حال انجام است تا به نیازهای کشور در حوزه‌های بین‌المللی، منطقه‌ای، ملی و محلی پاسخ داده شود.»


فرهادی با تأکید بر رتبه‌بندی و مأموریت‌گرا شدن دانشگاه‌ها مطرح کرد: «به طور مثال مسئله آب یکی از موضوعات مورد توجه در دانشگاه‌ها است که باید در وجوه مختلف بررسی شود.»


او درباره اعتبار، امکانات و زیرساخت‌های آموزش عالی خاطر نشان کرد: «در سال آینده بیش از پیش امکانات مخصوصاً در زمینه پژوهش و فناوری ارتقا خواهد یافت. همچنین بُعد بین‌المللی و دیپلماسی علمی نیز با جدیت مدنظر قرار گرفته است تا برای دانشگاه‌هایی که توان این کار را دارند زیرساخت‌ها مهیا شود.»


فرهادی تاکید کرد: «در کنار تمام این موضوعات باید پیوست‌های فرهنگی لازم نیز وجود داشته باشد همچنین تمام مدیریت‌های اجرایی باید با در نظر گرفتن الزامات فرهنگی اجرا شود.»


وزیر علوم همچنین بیان کرد: «ما می‌خواهیم یک جامعه سالم و متفکر داشته باشیم بنابراین باید ابعاد همه چیز دیده شود تا به سمت یک جامعه قدرتمند و پر توان پیش رویم.»


او افزود: «امروز دیگر نمی‌شود مرزی بین علوم گذاشت بنابراین تمام متدهای آموزشی دچار تغییر شده است و از سوی دیگر، علم آن‌قدر پیشرفت کرده است که باید همگام با تغییرات در برنامه‌ریزی‌ها پیش رفت.»


فرهادی در پایان بر همکاری مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت و آموزش عالی تأکید کرد و افزود: «آنچه نتیجه کار این مرکز است یک سند سرابالادستی خواهد بود که تمام برنامه‌های کشور براساس آن تهیه می‌شود.»



انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب