دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

فیلم‌های باستر کیتون در موزه هنرهای معاصر تهران

فیلم‌های فصل زمستان دوره چهل و دوم با نمایش فیلم‌های دریانورد و شرلوک جونیور به کارگردانی باستر کیتون از روز شنبه 5 دی ساعت 17، در سالن سینماتک موزه هنرهای معاصر تهران به نمایش آغاز می‌شود.
کد خبر : 57436

به گزارش گروه فرهنگی آنا و به نقل از روابط عمومی موزه هنرهای معاصر تهران، برنامه نمایش فیلم در دوره چهل و دوم (زمستان 94) از روز 5 دی ماه در بخش‌های سینمای صامت (کمدینی با صورت سنگی) با 8 فیلم، یک فیلم ساز یک نگاه (مروری بر سینمای پدروکاستا) با 5 فیلم و سینمای مستند (سینمای سوم:یک بارگذاری مجدد) با 5 فیلم آغاز می‌شود.


در بخش‌های سینمای صامت (کمدینی با صورت سنگی)، فیلم دریانورد به کار گردانی باستر کیتون و دونالد کریسپ محصول سال 1924 به مدت 59 دقیقه و فیلم شرلوک جونیوربه کارگردانی باستر کیتون، محصول سال 1924 به مدت 43 دقیقه در روز شنبه 5 دی ماه ساعت 17/00 در سالن سینما تک موزه هنرهای معاصر تهران به نمایش در می‌آید.


در بخش‌های سینمای صامت (کمدینی با صورت سنگی)، یک فیلم ساز یک نگاه (مروری بر سینمای پدرو کاستا) و سینمای مستند (سینمای مستند: یک بارگذاری مجدد)؛ فیلم‌های هفت شانس، باتلر مبارز، جنرال، کشتی بخار بیل جونیور، فیلم بردار، کالج، خون، خانه‌ای از گدازه، استخوان‌ها، در اتاق واندا، جوانی، وقت آتش‌افروزی، بیست سال بعد، نبرد شیلی، سالوادور آندرو و قتل عام اجتماعی به نمایش در می آید.


در فیلم «دریانورد» قرار نیست که یک قصه‌ی قدیمی را دوباره ببینیم، همان کلیشه پسر و دختری که آرزوی ازدواج با هم را دارند و یکی از آن ها فقیر است و دیگری غنی، و چون یکی از آن‌ها وضعیت مناسب مالی ندارد همه‌ ماجرا و شوخی‌ها حول او بگردد. این دفعه ما دقیقاً داستان یک دختر و پسر مرفه را می‌بینیم، پسر مشتاق ازدواج با دختر است و او مدام جواب رد می‌دهد. این بار حتی از عشقِ سوزان هم خبری نیست! این یک داستانِ همراهیِ دو نفره است با شوخی‌های درجه یک که قرار است به جای هر چیز دیگری سیرِ آن شوخی‌ها بشود مسیرِ رسیدن این دو به هم. چیزهایی که لازم نیست واردشان شویم را هم نمی‌دانیم و خب دلیلی هم ندارد بفهمیم چرا دختر به کیتون جواب مثبت نمی‌دهد. اصل ماجرا این است: قرار است مسیرمان، همان مسیرِ امتحان‌ پس‌داده شده پیشین نباشد.


فیلم«شرلوک جونیور»، قطعاً منبع الهامی برای فیلم «رز ارغوانی قاهره»، محصول 1985، اثر وودی آلن است، جایی که ماجراجوی افسانه‌­ای، جف دنیل، پا از پرده نقره‌­ای بیرون گذاشته تا در خیال خود به میا فارو، زنی که زیر دست و پا لگدکوب شده، عشق بورزد. طرفداران این فیلم باید بدانند که این‌گونه ترفندها از کجا نشأت می‌­گیرند. سینمای صامت به سبک کیتون، جهانی، بدون زمان و دلنشین و سرگرم ­کننده است. مخصوصاً، استعداد کیتون و حس سوررئال وی در خلق ترفندهای خارق­‌العاده­، این فیلم صامت را در گذر زمان، تازه نگاه می‌­دارد.


علاقه‌مندان می‌توانند برای استفاده از برنامه‌های نمایش فیلم، به موزه هنرهای معاصر تهران واقع در خیابان کارگر شمالی مراجعه کنند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب