دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
23 فروردين 1400 - 13:50
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس در گفت‌وگو با آنا:

غنی‌سازی در ایران متوقف نخواهد شد/توافق گام به گام قابل پذیرش نیست

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس با اشاره به حضور وزیر امور خارجه کشورمان در جلسه کمیسیون متبوعش گفت: هیچ مذاکره مستقیم و غیر مستقیمی بین ایران و آمریکا صورت نخواهد گرفت.
کد خبر : 574355
ابوالفضل عمویی نماینده مجلس شورای اسلامی

 گروه سیاسی خبرگزاری آنا- سارا خانمحمدی؛ ابوالفضل عمویی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه مجلس با اشاره به جزئیات جلسه امروز ظهر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با حضور محمدجواد ظریف گفت: این جلسه با توجه به رعایت پروتکل‌های بهداشتی در سالن مشروطه مجلس با رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی با حضور محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان برگزار شد.


نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در این جلسه در خصوص برنامه جامع همکاری ایران و چین که بین وزرای خارجه این دو کشور امضا شده، روند مذاکراتی که بین ایران و ١+۴ در حال انجام است و همچنین حادثه رخ‌داده در سایت هسته‌ای نطنز  مباحثی مطرح شد.


وی با اشاره به اظهارات وزیر امور خارجه کشورمان در خصوص همکاری ایران و چین، گفت: وزیر امور خارجه در این جلسه به روند جابه‌جایی قدرت در دنیا که به‌سرعت در حال رخ دادن است، اشاره کرد و گفت که چین به‌عنوان یکی از کشورهای مهم در آینده جهان بین‌الملل شناخته می‌شود و ما باید روابط خود را با چینی‌ها فارغ از مواضع سایر کشورها به یک رابطه مستقل و پایدار تبدیل کنیم.


روابط پایدار بین ایران و چین در حال پیگیری است


وی ادامه داد: طبق گفته وزیر امور خارجه، سند همکاری بین ایران و چین شامل دیدگاه‌های دو کشور برای توسعه همکاری‌ها خواهد بود و کمک می‌کند که یک رابطه پایدار و بلندمدت بین این دو کشور شکل بگیرد.


سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: وزیر امور خارجه کشورمان در این جلسه همچنین گزارشی از روند گفت‌وگوهایی که در سال‌های گذشته بین ایران و چین برای رسیدن به این سند انجام شده بود، ارائه کرد.


این نماینده مردم در مجلس یازدهم با بیان اینکه در این جلسه درباره ابعاد حادثه نطنز بحث و تبادل نظر صورت گرفت، گفت: ابعاد مختلف این حادثه همچنان در حال بررسی است اما ارزیابی‌های اولیه نشان می‌دهد که یک اقدام جنایتکارانه و تروریسم هسته‌ای انجام شده و از این جهت، چنین اقدامی می‌توانست آسیب‌هایی را بزند.


اقدامی تروریستی در سایت هسته‌ای نطنز رخ داده است


عمویی تأکید کرد: هیچگونه نشت مواد در سایت هسته‌ای نطنز رخ نداده اما اقدام تروریستی صورت‌گرفته با هدف ایجاد خرابکاری در برق سایت هسته‌ای نطنز سعی داشته‌اند که روند غنی‌سازی در این سایت را تحت تأثیر قرار دهند.


سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اظهارات وزیر امور خارجه در این جلسه گفت: واکنش ایران به حادثه نطنز به گفته ظریف این است که غنی‌سازی هیچ‌وقت در کشورمان متوقف نخواهد شد و ما تلاش می‌کنیم که این تهدید را با جایگزینی سانتریفیوژهای جدیدتر و با توان بالاتر به جای سانتریفیوژهای نسل اول به یک فرصت تبدیل کنیم.


عمویی همچنین با اشاره به بخش دیگر جلسه مذکور و با یادآوری اظهارات ظریف گفت: در خصوص مذاکرات هسته‌ای بین ایران و گروه ۱+۴  وزیر امور خارجه گفت در حال حاضر ما ایده توافق گام به گام را نمی‌پذیریم و هیچ گام میانی برای اجرای تعهدات آمریکا قبول نداریم و سیاست نظام این است که باید کلیه تحریم‌ها لغو و سپس راستی آزمایی صورت بگیرد.


تعهدات ایران در برجام مشخص است


عمویی ادامه داد: در مذاکرات بین ایران و گروه ۱+۴ موضوع اول این است که چه تحریم‌هایی وجود دارد که باید رفع شود و در مرحله دوم اقدامات ایران در مسئله هسته‌ای چه خواهد بود و موضوع سوم نیز این است که مکانیزم راستی‌آزمایی چگونه است که بین ایران و گروه ۱+۴ این سه موضوع مورد بحث و گفت‌وگو قرار می‌گیرد.


وی تأکید کرد: در همین چارچوب، ظریف تأکید کرد اقدامات و تعهدات ایران در برجام کاملاً روشن شده و اقدامات طرف مقابل را هم باید به صورت دقیق و روشن باشد.


سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی یادآور شد: طبق گفته وزیر امور خارجه در این مذاکرات، بین ایران و آمریکا هیچ گونه گفت‌وگوی مستقیم و غیر مستقیم صورت نخواهد گرفت بلکه طرف گفت‌وگوی ایران، کشورهای ۱+۴ هستند و این کشورها باید اقدامات آمریکا را مطالبه کنند چرا که اقدامات ایران کاملاً مشخص و روشن است.


وی افزود: در این جلسه اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی و سایر نمایندگان حاضر در جلسه به طرح دیدگاه‌ها و نقطه نظرات خود پرداخته و بر حفظ مواضع اصولی ایران در مذاکرات و لغو کلیه تحریم‌ها و راستی‌آزمایی دقیق از لغو تحریم‌ها تأکید کردند.


سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در پایان یادآور شد: نمایندگان مجلس در این جلسه بر اجرای دقیق قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها تأکید کرده و به طرح سایر دیدگاه‌های خود از جمله ضرورت پیگیری موضوع زندانیان ایرانی در خارج از کشور، مذاکرات وزیر امور خارجه در کشورهای آسیای میانه و موضوع سد کمال خان در افغانستان پرداختند.


انتهای پیام/۴١۵١/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته