دبیر: گزارش 6 ماهه پروژههای دارایی شهرداری تهران در سال 94 تهیه شده است
به گزارش خبرنگار اجتماعی آنا، علیرضا دبیر در جریان دویستوهجدهمین جلسه امروز شورای شهر تهران اظهار کرد: هدف اصلی از تهیه گزارش مالی تعیین مشکلات اجرایی از مرحله انتخاب تا پایان اجرای پروژههای سرمایهای و ارائه راهکار رفع مشکلات با پیشنهاد طرحها و لوایح مورد نیاز به شورای اسلامی شهر تهران و همچنین نظارت کمیسیون برنامه و بودجه بر کمیت، کیفیت و عملکرد پروژهها است.
وی با اشاره به ضرورت انجام به موقع، صحیح و هماهنگ امر نظارت و رسیدن به اهداف پیش بینی شده افزود: بازبینی و به روز رسانی سامانه نظارت شورا بر پروژهها، ایجاد دسترسی به سامانه نظارت برای واحدهای اجرایی، انتخاب پروژهها به منظور نظارت به تفکیک واحدهای اجرایی و به تفکیک مستمر و غیر مستمر، انجام هماهنگی کارشناسان با مناطق و معاونتها برای تعیین برنامه زمانی نظارت میدانی، انجام بازدید میدانی کارشناسان شورا از تاریخ چهارم مرداد ماه تا ۱۹ مهرماه، ورود اطلاعات به سامانه و تهیه گزارش از جمله اقدامات انجام شده برای رسیدن به این اهداف بوده است.
دبیر اضافه کرد: هزار و 537 پروژه مستمر و ۸۱۸ پروژه غیرمستمر در شهر تهران در حال اجرا است. از دو هزار و 355 پروژه تعداد هزار و 960 پروژه در مناطق و ۳۹۵ پروژه در معاونت های شهرداری تهران اجرا میشود.
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران با اشاره اینکه تنها ۱۰۰ پروژه توسط کارشناسان کمیسیون بازدید نشده عنوان کرد: پروژههای بررسی نشده مربوط به پروژههایی است که اعتبار آنها توسط شهرداری به واحد اجرایی ابلاغ نشده است.
وی تاکید کرد: میانگین پیشرفت فیزیکی مورد انتظار در زمان بازدید از پروژههای غیرمستمر در مناطق شهرداری تهران ۵۰ درصد بود اما کارشناسان با پیشرفت ۳۶ درصدی پروژه ها مواجه شدند و ۱۴ درصد عقب ماندگی در پروژههای مناطق مشاهده شد.
دبیر تصریح کرد: عقب ماندگی پروژههای غیرمستمر در معاونتهای شهرداری تهران منفی ۲۲ درصد مشاهده شد یعنی میانگین پیشرفت مورد انتظار در زمان بازدید حدود ۵۶ درصد بود اما پروژههای غیرمستمر معاونتها حدود ۳۳ درصد پیشرفت فیزیکی داشتند.
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران بیان کرد: به طور کلی میزان پیشرفت مورد انتظار در کل پروژههای غیر مستمر شهرداری حدود ۵۴ درصد بود اما با میانگین پیشرفت ۳۴ درصدی پروژهها در شش ماهه اول سال مواجه شدیم.
وی ادامه داد: مشکلات مربوط به زمین، طراحی و برنامه ریزی، پیمانکار، اجرا و مالی از مهم ترین مشکلات شناسایی شده برای پیشرفت پروژه های غیرمستمر شهرداری تهران بوده است.
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران در این باره توضیح داد: مهم ترین دلیل عقب ماندگی پروژهها مشکلات مالی و کمبود نقدینگی بوده است. به طوری که بیش از ۴۰ درصد پروژهها با مشکل مالی مواجه شدهاند.
دبیر تصریح کرد: حدود یک چهارم پروژههای مناطق و معاونتها به دلیل عدم ابلاغ اعتبار شروع نشده است. همچنین ۲۳درصد پروژههای شهرداری دارای تغییر هستند. به این معنی که ۱۸ درصد پروژهها درباره سال اتمام پروژه از طرح و پیش بینی اولیه منحرف شدهاند.
وی درباره وضعیت مطالعات پروژههای غیرمستمر شهرداری توضیح داد: در شش ماهه اول سال ۹۴ مطالعات بیش از ۶۰ درصد پروژههای کل شهرداری تهران توسط شهرداری انجام شده و مطالعات کمتر از ۳۰ درصد پروژهها به مشاور سپرده شده است.
دبیر با اشاره به جدول مقایسهای بین وضعیت اجرایی پروژهها در سالهای ۹۰، ۹۱،۹۲،۹۳ و ۹۴ بیان کرد: سال جاری بیشترین درصد پروژه هایی که فعالیت اجرایی ندارند را شاهد هستیم. سال ۹۰ در چنین تاریخی حدود ۵ درصد پروژهها فعالیت اجرایی نداشتند، در سال ۹۱ حدود ۱۳ درصد،درسال ۹۲ حدود ۱۹ درصد، درسال ۹۳ حدود ۲۸ درصد و امسال حدود ۳۲ درصد پروژههای غیرمستمر شهرداری در مقطع بازدید یا متوقف بودند و یا شروع نشدند.
وی درباره نحوه ارجاع کار پروژههای سرمایهای غیر مستمر از سالهای ۹۰ تا کنون تصریح کرد: ۳۶ درصد پروژهها در سال ۹۴ با مناقصه عمومیف ۸ درصد با مناقصه محدود، ۳۳ درصد استعلامی، ۱۱ درصد ترک تشریفات (واگذاری به شرکت های دولتی و خصوصی)، ۹ درصد واگذاری به شرکتها و سازمانهای وابسته اجرا شده است.
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه با اشاره به اینکه در این موضوع حرکت رو به رشدی ندیده ایم، عنوان کرد: ما از شهرداری تهران در این خصوص گله مندیم. این شیوههای اجرای پروژهها در حسابرسیها خودش را نشان میدهد.
پیرهادی با طرفداری از سخنان دبیر گفت: شهرداری تهران قراردادهای بزرگ را تبدیل به قراردادهای کوچک میکنند و به جای برگزاری مناقصه محدود استعلامی واگذار می کنند و این روش خوبی نیست.
دبیر در ادامه پس از این صحبت پیرهادی درباره پیشرفت فیزیکی پروژه های مستمر گفت: میانگین پیشرفت فیزیکی پروژههای مستمر در مناطق ۴۱ درصد در معاونتها ۳۴ درصد و به طور کلی ۳۹ درصد بوده است. این در حالی است که میانگین پیشرفت فیزیکی مورد انتظار در زمان بررسی ۵۰ درصد بوده است.
وی اتمام پروژههای نیمه تمام را اولویت شهرداری تهران دانست و افزود: بررسیها نشان میدهد علت عقب ماندگی ۲۸ درصد پروژهها به دلیل مشکلات مربوط به پیمانکار و ۵۳ درصد مربوط به کمبود نقدینگی است.
دبیر وضعیت پیشرفت فیزیکی پروژههای تملک دارایی سرمایهای شهرداری (مستمر و غیر مستمر) را به طور کلی تشریح کرد و گفت: درصد پیشرفت برنامهای مورد انتظار ۵۲ درصد بوده و میانگین پیشرفت کل پروژهها ۳۶ درصد است. به این معنی که بیش از ۱۰ درصد عقب ماندگی در کل پروژههای شهرداری وجود دارد.
وی درخصوص درصد مبالغ پیمان پروژههای سرمایهای به تفکیک نوع پیمان توضیح داد: ۶۵ درصد پروژهها با مناقصه عمومی، ۵.۹ درصد با مناقصه محدود، ۳.۵ درصد از راه واگذاری به موسسات وابسته، ۱۶.۶ درصد با ترک تشریفات و ۹ درصد به صورت استعلامی اجرا شده است.
دبیر به قراردادهای غیرمرتبط با موضوع پروژه اشاره کرد و گفت: متاسفانه در مناطق بودجه را بابت انجام کار دیگری از شورا گرفته است اما این اعتبار را برای کار دیگری هزینه میکند. ۲۱ درصد پروژههای غیرمستمر مناطق شهرداری تهران و ۱۵ درصد پروژههای مستمر مناطق قراردادهای غیرمرتبط با موضوع پروژه دارند. به این معنی که بیش از هزار و ششصد پروژه در مناطق با قراردادهای غیر مرتبط با موضوع پروژه واگذار شده اند.
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه درباره وضعیت قراردادها در معاونتها توضیح داد: تعداد قراردادهای غیرمرتبط با موضوع پروژهها در معاونتها کمتر است. ۶ درصد پروژهها غیر مستمر و ۳ درصد پروژههای مستمر معادل ۵۴ پروژه در معاونتها قرارداد غیرمرتبط با موضوع پروژه دارند.
وی با اشاره به اینکه بودجه نقد در بودجه کل 65 درصد است و بودجه غیر نقد 35درصد کل بودجه است، بیان کرد: درآمد غیرنقدی شهرداری تهران ۵ درصد بیش از حد انتظار شش ماهه و درآمد نقدی ۱۰ درصد کمتر از انتظار شش ماهه محقق شده است.
دبیر تصریح کرد: اگر شورا از کمیسیون حمایت کند و کمیسیون نظارت نیز به کمیسیون بودجه کمک کند ما در موضوع فروش ملک میخواهیم وارد شویم.
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه با مقایسه اعتبارات مصوب و ابلاغی به تفکیک نوع عنوان کرد: شهرداری تهران در ابلاغ اعتبارات هزینهای، تملک دارایی سرمایهای و تملک دارایی مالی جلوتر نرفتهاند.
دبیر گفت: در رتبه بندی مناطق شاخصههای متفاوتی را نسبت به شهرداری انتخاب کردهایم. پیشرفت فیزیکی، پیشرفت ریالی قطعی، پیشرفت ریالی صورت وضعیت، درصد عدم تغییر، درصد پروژههای شروع شده شاخصههای مورد نظر کمیسیون برنامه و بودجه برای انتخاب مناطق برتر بوده است.
وی با بیان اینکه در مناطق کار انجام میشود اما انگیزه کافی برای ثبت مالی کارهای انجام شده وجود ندارد، عنوان کرد: این موضوع از بحث تخلفات جدا است. ما تلاش کردیم پیشنهادات دوستان را در این گزارش لحاظ کنیم.
چمران در ادامه با بیان اینکه گزارشهای شش ماهه دید کلی از پروژههای شهر ارائه میدهد، عنوان کرد: من از تیم شما و تیم شهرداری برای همکاری در تهیه این گزارش تشکر میکنم.
پیرهادی نیز اظهار کرد: کاری که در کمیسیون بودجه انجام شد این بود که هزینه های فاقد در سال ۹۴ بسیار کاهش داده شد و این به همت کمیسیون برنامه و بودجه و شخص آقای دکتر قالیباف بود.
وی از رییس کمیسیون برنامه و بودجه خواست ادبیات گزارش دهی را به شهرداری و استانداردهای معمول نزدیک کنند.
پیرهادی تاکید کرد: قرار ما با شهرداری این بود که اگر زمینی وضعیت مالکیت نا مشخص دارد این پروژه را تعریف نکند اما ۱۳ درصد پروژهها به دلیل مشکلات زمین اجرا نشده است. وقتی پروژهای در شورا مصوب میشود شهرداری نمیتواند با اختیار خود پروژهها را از دستور کار خارج کند.
عضو هیات رئیسه شورا ادامه داد: تغییر معاملات بزرگ به متوسط و متوسط به خرد در شهرداری تهران جزو انتقادات کمیسیون نظارت و سازمان بازرسی است که البته روند آن در ۱۰ سال گذشته روند مثبتی بوده است. ما طی سه نامه ترک تشریفات و ترک مناقصه را متذکر شدهایم این روند از ۷۰ درصد به ۹ درصد کاهش پیدا کرده اما انتظار ما این است که شرایط به صورتی باشد که بخش خصوصی امکان ورود به پروژهها را داشته باشد.
انتهای پیام/