تقاطع طرح «پایان بازی» برجام با موضع قطعی نظام/ بایدن به تهدید نظامی ایران روی میآورد؟
گروه جهان خبرگزاری آنا – حسین ارجلو؛ درحالیکه برخی محافل رسانهای و جریانهای شیفته غربگرا با ذوقزدگی، خبر از رفع تحریمها میدهند و منتظر گشایشهای اقتصادی با سرانگشت فرمان اجرایی بایدن هستند، شواهد و قرائن نشان میدهند آنچه کاخ سفید علیه جمهوری اسلامی تدارک دیده، با تصورات خوشبینانه تفاوت فاحشی دارد. در این خصوص گفتنی است که؛
۱. دولت بایدن سیاست دائمی تحریم علیه ایران را تا حصول همه مطالباتش ادامه خواهد داد و قصدی برای تخفیف در نظامات تحریمی بهمنظور جلب نظر کشورمان ندارد. رئیسجمهور آمریکا برای اینکه آب پاکی را روی دست طرفهای برجامی بریزد، در گفتگو با نورا اودانل، خبرنگار شبکه سی. بی. اس تأکید کرد واشنگتن حاضر نیست برای بازگرداندن ایران به میز مذاکره، تحریمها را لغو کند و افزود این موضوع مشروط به توقف غنیسازی از سوی جمهوری اسلامی است. افزون بر این، بایدن به دنبال ازسرگیری سیاست فشار برای واداشتن کشورمان به مذاکره است و نمیخواهد با بازگشت به توافق هستهای، این برگ برنده را بسوزاند؛ به همین دلیل برای ورود دوباره به برجام کاملاً خونسرد است و عجلهای در این خصوص ندارد.
بیشتر بخوانید:
خبرگزاری رسمی ژاپن: طرح «پایان بازی» به ابتکار ایران در دستور کار کمیسیون مشترک برجام قرار دارد
عراقچی: آمریکا در حال بررسی برداشتن کامل تحریمهاست
۲. خبری به نقل از خبرگزاری کیودو در رسانهها منتشر شده که گویا ایران طرحی موسوم به «پایان بازی» برای احیای برجام پیشنهاد کرده است. بهاینترتیب که آمریکا در بیانیهای، لغو تحریمهای دوره ترامپ را اعلام کرده و یک روز بعد، ایران در بیانیهای دیگر بازگشت به تعهدات برجامی را آغاز میکند. این خبر هنوز از سوی مقامات رسمی تأیید یا تکذیب نشده اما راهبرد تحریم بهمنظور امتیازگیری همچنان برای کاخ سفید اصالت دارد و طرح واشنگتن این است که با طراحی مذاکراتی طولانیمدت، از ایران بخواهد درباره مباحث منطقهای و موشکی نیز مذاکره کند. در این راستا، حداکثر اتفاقی که خواهد افتاد رفع تحریمها روی کاغذ و یا در بهترین حالت، ارائه امتیازات جزئی و در حوزههای غیر مرتبط است تا از این طریق، ایران به رفع تحریمها مجاب شود. این سناریو یک بار پیش از این، در ماههای پس از تصویب و اجرای برجام نیز رخ داد و آمریکا با رفع صوری فشارها در کنار معتبر نگهداشتن ابزار تحریم، کوشید ایران را پای میز «برجام ۲» بنشاند.
۳. هرچند سید عباس عراقچی و ظریف بر رفع همه تحریمها و راستیآزمایی آنها بهمنظور توقف غنیسازی تأکید کردهاند؛ اما طرح موضوع راستیآزمایی یکروزه (بر اساس خبر خبرگزاری کیودو) و انتشار اعلامیه بازگشت ایران به همه تعهداتش یک روز پس از اعلامیه الغای کل تحریمهای ایران، موضوعی غیرممکن به نظر میرسد. پیچیدگیهای فنی رفع تحریمها که الزاماً باید در بستر زمانی حداقل سهماهه موردبررسی قرار گیرند، اساساً با راستیآزمایی یکروزه مغایرت تام و تمام دارد و چنانچه طرح «پایان بازی» تیم مذاکرهکننده پیش از پایان توافق موقت ایران و آژانس بینالمللی انرژی هستهای در کمتر از دو ماه به نتیجه برسد، آشکارا با موضع قطعی اعلامشده از سوی رهبر معظم انقلاب در تضاد است.
این طرح زمانی دارای وجاهت خواهد بود که دولت آمریکا از همین امروز تمام تحریمهای اعمالشده و برچسبگذاریشده را رفع کند و طی مدت حدوداً دو ماه راستیآزمایی شوند که بر اساس پیشگفتهها، ناشدنی است و گفته رابرت مالی، رئیس گروه اقدام علیه ایران در نشست اخیر کمیسیون مشترک برجام مبنی بر اینکه ایران بر رفع همه تحریمها اصرار نکند، گواهی بر این حقیقت به شمار میرود.
جمعبندی دولت آمریکا این است که پیشبرد راهبرد فشار و تحریم، باعث خواهد شد ایران به محدودیتهای جدید تن دهد؛ لذا رفع یا کاهش تحریمها در عرض این هدف قرار میگیرد.
۴. برجام از منظر ایران نیز توافقی ناکارآمد است که نمیتواند به همه خصومتهای غرب با کشورمان پایان دهد. گسترش دامنه موضوعی تحریمها به حوزههای دیگر همچون حقوق بشر، تروریسم در کنار خیز سناتورها برای تبدیل کردن دستورات اجرایی رئیسجمهور آمریکا به قوانین مصوب کنگره، همگی حاکی از این است که برنامه جامع اقدام مشترک از ظرفیت لازم برای پایان دادن به تهدیدات اروپا و آمریکا علیه جمهوری اسلامی برخوردار نیست و لذا تأکید صرف بر بازگشت آمریکا به برجام از طرف برخی مقامات کشور درست همین چند ماه پیش و از سوی دستهای از سیاستمداران جبهه اصلاحات درحالیکه این توافق حتی روی کاغذ نیز نمیتواند منافع ایران را تأمین کند، موضوعی قابلتأمل محسوب میشود.
۵. جمعبندی دولت آمریکا این است که پیشبرد راهبرد فشار و تحریم، باعث خواهد شد ایران به محدودیتهای جدید تن دهد؛ لذا رفع یا کاهش تحریمها در عرض این هدف قرار میگیرد و در نتیجه نمیتوان به حاتمبخشی کاخ سفید امیدوار بود. از طرفی، سیاست بایدن در قبال ایران همچون اوباما و ترامپ بر تغییر محاسبه مردم و مسئولین بهویژه ایجاد تقابل و شکاف میان این دو قرارگرفته است. دولت دموکرات آمریکا همزمان تلاش خواهد کرد تا از قدرت اجماعسازی خود برای تحتفشار قرار دادن ایران بهمنظور کلید زدن مذاکرات احتمالی آینده با هدف یکسره کردن چالشهای غرب با جمهوری اسلامی استفاده کند.
۶. و بالاخره اینکه در کنار بهکارگیری و فعالسازی همه ظرفیتهای بروکسل و واشنگتن، آمریکا گزینه تهدید نظامی را همچنان روی میز قرار داده و پیشبینی میشود که در آینده نزدیک، بایدن نیز علناً ایران را به حمله نظامی تهدید کند. این تهدید گرچه شانسی برای عملیاتی شدن ندارد اما با جریانسازی از رهگذر شبکههای اجتماعی و ماهوارهای، بهزعم تصمیمسازان و تصمیمگیران کاخ سفید، بخشی از پازل جنگ نرم علیه ایران را تکمیل خواهد کرد.
انتهای پیام/۴۱۰۶/پ
انتهای پیام/