دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
وزیر صنعت،‌معدن و تجارت مطرح کرد

نیاز سالانه 4 میلیارد دلار سرمایه گذاری در صنعت دریایی

وزیر صنعت،‌ معدن و تجارت با تاکید بر وجود امکانات در کشور برای حمایت از صنعت دریایی کشور تصریح کرد: امروز شرایط صنایع ما با دو سال قبل متفاوت است و با تعهد به وظایف و ایجاد اعتماد در سرمایه‌گذاران می‌توان به توسعه بیشتر آنها کمک کرد.
کد خبر : 57362

به گزارش گروه اقتصادی آنا به نقل از شاتا، محمدرضا نعمت‌زاده در مراسم افتتاحیه هفدهمین همایش صنایع دریایی و دریانوردی در کیش به برخی مشکلات آموزش متخصصان این حوزه پرداخت و افزود: در حوزه تربیت نیروی انسانی در بخش‌های مختلف توانمندی‌های خوبی در کشور ایجاد شده است اما همچنان شرکت‌های خدماتی با کمبود نیروی انسانی مواجه‌اند.


وی یکی از مشکلات را پذیرش دانشجو توسط دانشکده‌های خدمات کشتیرانی و رشته‌های عملیاتی دانست و گفت: با توجه به اینکه نظام آموزش دریایی در هیچ‌یک از رشته‌های آموزشی کشور وجود ندارد، پذیرش دانشجو تنها از راه بورسیه انجام می‌شود.


وزیر صنعت، ‌معدن و تجارت ادامه داد: به منظور حل این مشکل امسال برای نخستین بار در دفترچه کنکور سراسری پذیرش دانشجو به صورت غیربورسیه محقق شد و نتیجه آن در سال‌های بعد برای این صنعت بسیار ارزشمند خواهد بود.


به گفته وی، ‌با وجود حجم گسترده جوانان آماده اشتغال و تحصیل‌کرده همچنان 20 درصد نیروهای متخصص و فعال در شرکت‌های کشتیرانی کشور، خارجی هستند.


نعمت‌زاده با تاکید بر وجود بخش علمی مناسب به‌ویژه حضور دانشکده‌های خوب در صنایع دریایی کشور تصریح کرد: انجمن مهندسی دریایی برای پیشرفت این صنعت تلاش‌های خوبی را در دست اقدام دارد.


وی به برخی نواقص موجود در حوزه صنایع دریایی اشاره کرد و گفت: رهبر معظم انقلاب در بیانات خود در حوزه اقتصاد مقاومتی با رویکرد درون‌زا بر پنج رویکرد اصلی تاکید دارند و باید این تاکیدات در صنعت دریایی مورد توجه قرار گیرد.


وزیر صنعت،‌ معدن و تجارت این صنعت را با ظرفیت قابل توجهی روبه‌رو دانست و خاطر نشان کرد: وجود پنج هزار و 800 کیلومتر خط ساحلی و هفت استان ساحلی که 25 درصد خاک ایران زمین را در برگرفته است و جمعیتی که عمده آنها در مناطق فاقد امکانات و تسهیلات متمرکز شده‌اند از عواملی هستند که باید به طور جدی مورد توجه قرار گیرند.


نعمت‌زاده اظهار کرد: باید جمعیت این استان‌ها به نواحی ساحلی جذب شده تا توسعه مورد تاکید رهبر معظم انقلاب و تاکید ایشان بر توجه جدی به سواحل جنوبی به‌ویژه توسعه سواحل مکران محقق شود.


وی تامین مالی برای خرید شناورها، تجهیزات دریایی و فراساحلی را مهم ارزیابی کرد و گفت: بر این اساس سالانه نیازمند سه تا چهار میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در این حوزه هستیم.


وی افزود: این مبلغ را باید از منابع خارجی تامین کنیم در حالی که نظام بانکی و صندوق توسعه ملی نیز باید در این مورد کمک کنند تا سریعتر سیستم راه اندازی و داخلی شود.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته