دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
01 دی 1394 - 13:25

افشای جزئیات عملیات ترور سمیر قنطار

با وجود آنکه منابع رسمی در اسرائیل جزئیاتی از عملیات ترور سمیر قنطار ارائه نداده‌اند، برخی روزنامه‌های چاپ سرزمین‌های اشغالی گزارش‌هایی از چگونگی انجام این عملیات منتشر کرده‌اند.
کد خبر : 57359

مجتبی اسماعیلی، گروه بین‌الملل: روزنامه هاآرتص اسرائیل گزارش کرده است که رژیم اسرائیل با استفاده از موشک‌های هوا به زمین «اسپایس» (SPICE) و «پاپی» (Popeye) که توسط جنگنده‌های F15 حمل می‌شوند، از فضای هوایی لبنان استفاده کرده است و منطقه جرمانا در سوریه را، جایی که آپارتمان محل سکونت سمیر قنطار در آن واقع شده بود، هدف قرار داده است.


دو روز پیش سمیر قنطار، مبارز لبنانی، با شلیک موشک‌هایی که تا پیش از این هویت‌شان نامشخص بود، ترور شد.


به نوشته این روزنامه، جنگنده‌های اسرائیلی بدون آنکه وارد آسمان سوریه شوند، با شلیک موشک‌هایی که 60 کیلومتر برد دارند، قنطار و فرحان الشعلان را ترور کرده‌اند.


موشکی که توسط خلبانان صهیونیست برای ترور قنطار به کار برده شده دقیقا برای چنین عملیات‌هایی طراحی شده است. نیروی هوایی اسرائیل نام دیگر موشک‌های هدایت‌شونده اسپایس را موشک‌ «بن‌بست» گذاشته است.


منابع غربی تایید کرده‌اند که اسرائیل در دو حمله اخیر خود به سوریه از این نوع موشک‌ها استفاده کرده و از مرز هوایی لبنان، عملیات پرتاب موشک را به‌وسیله جنگنده‌های پیشرفته فالکون «اف 15» به اهداف از پیش تعیین‌شده انجام داده است. به‌عنوان نمونه، موشک «پاپی» (Popeye‌) که موشک هوا به زمین است، با نصب دوربین و سنسور مادون قرمز به سوی هدف شلیک می‌شود. این نوع موشک در هواپیماهای فالکون «اف 15» و جنگنده‌های «ثاندر» (Thunder‌) استفاده می‌شود.



از سوی دیگر موشک «اسپایس» (مخفف کلمات smart/precise impact/cost-effective) دقت فوق‌العاده‌ای در هدف قرار دادن مواضع با قابلیت نقطه‌زنی دارد و احتمال خطای آن تنها سه متر است. از این موشک هوا به زمین تنها برای هدف قرار دادن مکان‌های دارای ارزش استراتژیک و اهداف ارزشمند استفاده می‌شود. همچنین این موشک‌ها دارای یک بانک اطلاعات قدرتمند است که می‌تواند داده‌ها و تصاویر توپوگرافی را در خود ذخیره و در مواقع لزوم از آن بهره‌برداری کند.


موشک «اسپایس» تکنولوژی‌های پیشرفته‌ای برای شناسایی اهداف به‌وسیله رادار دارد. بدین‌وسیله خلبان می‌تواند با خیال آسوده از اینکه موشک به هدف برخورد می‌کند، به هدایت جنگنده بپردازد. علاوه بر این، موشک می‌تواند بر پارازیت‌های ارسالی از سوی سیستم شناسایی موقعیت GPS غلبه یابد و حتی در اوضاع اضطراری همچون بارش برف و باران به هدف خود اصابت کند.


از این موشک، دو نوع ساخته شده است، نخست «اسپایس 1000» که 100 کیلومتر برد دارد و «اسپایس 2000» که 60 کیلومتر برد دارد و در سال 2003 وارد عملیات‌های نظامی شد.


از منظر عملیاتی، پرتاب و استفاده از موشک اسپایس نیازمند داده‌های اطلاعاتی دقیق است تا بتواند با ضریب خطای پایینی به اهداف ضربه بزد. معمولا این داده‌ها از دو منبع مهم و اصلی جمع‌آوری می‌شود:


نخست، اطلاعات انسانی یا داده‌های افرادی موسوم به «مخبر» از مکان دقیق هدف و قدرت فرد مخبر در شناسایی آن و توصیف جزئیات پدیده‌های اطراف.


دوم، اطلاعات فنی که از اطلاعات تلفن همراه شخص هدف و بررسی موقعیت مکانی وی با استفاده از شبکه «GSM» به‌دست می‌آید.داده‌های ارسالی از یک سایت اینترنتی پیام‌رسان همچون ایمیل، واتس‌آپ، ایستاگرام، توییتر، فیسبوک و دیگر شبکه‌های اجتماعی نیز می‌تواند در این زیمنه کمک‌رسان باشد.


به محض اینکه فرد با دستگاه تلفن همراه، لپ‌تاپ و یا آی‌پد خود به اینترنت متصل شود جزئیات دقیق هدف همچون شماره تلفن همراه و یا کاربری فرد هدف به مقصد ارسال می‌شود.


این داده‌های فنی به موشک این قدرت را می‌دهد که حتی با وجود برخی محدودیت‌ها در محیط تا رسیدن به هدف، از آنها عبور و به‌طور دقیق موضع را تخریب کند.


سمیر قنطار مبارز، قدیمی لبنانی، در در حمله موشکی اسرائیل به جرمانا واقع در حومه دمشق شهید شد. منابع وابسته به حزب‌الله لبنان نیز این خبر را تایید کردند.


قنطار که قدیمی‌ترین زندانی لبنانی در زندان‌های اسرائیل به‌شمار می‌رفت، پس از آزادی از زندان‌های اسرائیل در چارچوب تبادل زندانیان در سال 2008 به حزب‌الله لبنان پیوسته بود.


انتهای پیام/

برچسب ها: سمیر قنطار
ارسال نظر
هلدینگ شایسته