دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

زنگنه: قیمت خوراک پتروشیمی در وزارت نفت نهایی شد/ سود سال گذشته پتروشیمی‌ها 30 درصد بوده است

وزیر نفت از نهایی شدن قیمت خوراک پتروشیمی در وزارت نفت خبر داد و گفت: با تأیید معاون اول رئیس‌جمهوری قیمت خوراک به‌زودی اعلام خواهد شد.
کد خبر : 57334

به گزارش گروه اقتصادی آنا به نقل از شانا، بیژن زنگنه صبح امروز در نشست اتاق بازرگانی تهران که به منظور بررسی مشکلات حوزه انرژی از منظر این بخش برگزار شد، با بیان اینکه تعیین قیمت خوراک پتروشیمی در وزارت نفت به پایان رسیده و هم اکنون در اختیار اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری برای تأیید نهایی است، تصریح کرد: با تأیید شدن قیمت، بخش خصوصی بزودی در جریان قیمت خوراک قرار خواهد گرفت.


وی با تاکید بر این موضوع که توسعه صنعت پتروشیمی و جذب سرمایه‌گذاری در این بخش از ضرورت‌های مورد توجه وزارت نفت است، اظهار کرد: من مسئول توسعه این صنعت هستم، نه سود بردن شرکت‌های بخش خصوصی که در این زمینه فعالیت می‌کنند.


وزیر نفت با بیان اینکه من تحت فشار عده‌ای برای تعیین قیمت خوراک پتروشیمی قرار نخواهم گرفت، افزود: من به دنبال محبوبیت و زنده باد، مرده باد شنیدن نیستم بلکه می‌خواهم کاری کنم که وجدانم نزد خدا و ملت ایران آسوده باشد.


وی عنوان کرد: عده‌ای خاص برای افزایش سود به من اصرار می‌کنند تا قیمت خوراک را پایین بیاوریم و این موضوع میسر نخواهد شد.


زنگنه گفت: سود برخی شرکت‌های پتروشیمی در سال گذشته بیش از ٣٠ درصد بوده است در حالی که آنها مدعی‌ا‌ند، زیانده هستند.


وی با بیان اینکه منافع دو طرف باید در این تصمیم در نظر گرفته شود، تصریح کرد: من نمی‌توانم در این موضوع فقط از یک بخش حمایت کنم و قیمت خوراک را پایین بیاورم اما جالب اینجاست که ما با خصوصی‌ها راحت‌تر از خصولتی‌ها کار می‌کنیم!


وزیر نفت ادامه داد: هیچ‌یک از پالایشگاه‌های کشور به بخش خصوصی واگذار نشده بلکه صرف رد دیون و واگذاری به صورت سهام عدالت شده است.


وی اظهار کرد: میزان بدهی پالایشگاه‌های کشور تا سال ٩٢ بیش از ده‌ها هزارمیلیارد تومان می‌شود.


زنگنه با بیان اینکه بابت این بدهی وزارت نفت باید هم اکنون پاسخگو باشد، خاطرنشان کرد: وزیر اقتصاد از ٣٦٥ روز سال ٣٦٠ روز حساب‌های ما را می‌بندد اما باید پرسید این پول کجاست؟ خورده‌اند، رفت، تمام شد.


وی با تاکید بر اینکه من تحت فشارها کوتاه نخواهم آمد و اینکه این تصمیم در درازمدت آثار خود را نشان خواهد داد، افزود: در صورت گرفتن یک تصمیم اشتباه، بعدها جامعه می‌گوید این نوع قیمت‌گذاری غلط بود و نباید چنین تصمیمی گرفته می‌شد.


وزیر نفت هزینه تولید هر مترمکعب گاز در پارس جنوبی را با هزینه‌هایی از جمله حفاری، شیرین‌سازی و بهره‌برداری ١٢ تا ١٥ سنت اعلام کرد و گفت: به این ترتیب دولت بخشی از این هزینه را به عنوان سوبسید پرداخت می‌کند.


زنگنه به ضعیف شدن شرکت ملی نفت اشاره و اظهار کرد: بدهی شرکت ملی نفت ایران هم اکنون ٥٠ میلیارد دلار است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته