دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
17 فروردين 1400 - 16:54

کاربرد رصد و تحلیل فضای مجازی برای بانک‌ها و موسسات مالی

در دنیا ابزارهای زیادی هستند که به بسیاری از موسسات مالی و بانک‌ها اطلاعات مهمی از فضای مجازی ارائه می‌دهند تا بتوانند راندمان کاری خود را افزایش دهند.
کد خبر : 573112
1

به گزارش گروه رسانه های دیگر خبرگزاری آنا آیا تا به حال به این موضوع فکر کرده‌اید که شبکه‌های اجتماعی چه نفعی برای سازمان‌های مالی و بانک‌ها دارند؟ در دنیا ابزارهای زیادی هستند که به بسیاری از موسسات مالی و بانک‌ها اطلاعات مهمی از فضای مجازی ارائه می‌دهند تا بتوانند راندمان کاری خود را افزایش دهند. واقعیت اینست که این موسسات برای توسعه استراتژی‌های خود به ذهن‌خوانی مشتریان و اطلاع از نظرات آن‌ها نیاز دارند. البته استفاده از یک ابزار خارجی برای شرکت‌های ایرانی هزینه‌بر است و ممکن است نتایج آن هم به دلیل محدودیت‌های استخراج متون فارسی دقیق نباشد. در عوض یک ابزار ایرانی وجود دارد که بانک‌های خصوصی یا دولتی و موسسات مالی می‌توانند اطلاعات سودمندی را برای کسب و کار خود از آن استخراج کنند. در ادامه با ما همراه باشید تا شما را با کارکردهای این ابزار برای بانکداری الکترونیک آشنا کنیم.


چرا بانک‌ها به رصد فضای آنلاین نیاز دارند؟


زمانی که شبکه‌های اجتماعی روی کار آمدند بسیاری به عنوان یک پلتفرم سرگرمی به آن‌ها نگاه می‌کردند. اما مدیران موسسات و شرکت‌ها آن‌ها را به عنوان ابزاری برای توسسعه کسب و کار خود می‌دانستند. تغییر نقش رسانه‌های اجتماعی و در اختیار گرفتن آن‌ها برای خدمات مالی و بانک‌ها یکی از اتفاقاتی است که در سال‌های اخیر رخ داده است. به طوری که در کشورهای صنعتی عملکرد بیش از 74% از سازمان‌های مالی و بانک‌ها به اطلاعات حاصل از شبکه‌های اجتماعی وابسته است.


این موضوع در مورد موسسات مالی و بانک‌های ایرانی هم صادق است. تا جایی که اکنون این رسانه‌ها یک بستر امن برای مدیریت ریسک و افزایش درآمد این موسسات محسوب می‌شوند.


کاربرد ابزار رصد فضای مجازی برای بانک‌ها


یکی از راهکارهایی که ابزار رصد فضای مجازی به بانک‌ها و موسسات مالی ارائه می‌دهد، حفظ اطلاعات مشتریان است. شاید بپرسید این کار چطور ممکن است؟ در واقع این ابزارها در زمینه پیشگیری از ورود هکرها به برنامه و سایت‌های موسسات مالی، جلوگیری از خطرات امنیتی از جمله فیشینگ، تصاحب حساب، دزدی از حساب کاربران و کلاهبرداری پیشگیری می‌کند.


کاهش این خطرات از طریق بررسی قبل و بعد از انتشار، تاییدیه‌های طبقه‌بندی‌شده، دریافت هشدار به موقع، بررسی مسیرهای حسابرسی و بایگانی انجام می‌شود. به طور کلی کاربرد ابزارهای مانیتورینگ شبکه‌های اجتماعی برای بانک‌ها را می‌توان به شکل زیر توضیح داد:


اطلاع سریع از هرگونه کلاهبرداری و جعل اطلاعات کاربران


بسیاری از مشتریان بانک‌ها ممکن است اطلاعاتشان توسط هکرها و افراد سودجو مورد سوءاستفاده قرار بگیرد. حتی از حساب برخی از مشتریان هم به مقدار کمی پول برداشت می‌شود. برای مثال ممکن است در یک روز از 10 هزار نفر 10 هزار تومان پول برداشته شود. در حالی که هیچکدام از این افراد شکایت کردن برای این مقدار پول را به صرفه نمی‌دانند. اما در فضای مجازی در مورد آن صحبت می‌کنند. فرض کنید 100 نفر از این افراد در مورد وجهی که به طور غیر قانونی از حسابشان کسر شده است، صحبت کنند.


اگر مدیران بانک یا یک موسسه مالی اخبار فضای آنلاین را پیوسته رصد کنند، به خبری در این رابطه برخورد می‌کنند. حال بدون فوت وقت شروع به بررسی علت کم شدن پول از حساب مشتریان می‌پردازند. چه کسی این پول را از حساب مشتریان برداشته است؟ پیدا کردن فرد کلاهبردار در همان روزها و ساعت‌های اول کلاهبرداری می‌تواند از فرار و یا سوءاستفاده‌های بعدی پیشگیری کند. ابزارهای رصد فضای مجازی این قابلیت را در اختیار مدیران موسسات مالی و بانک‌ها قرار می‌دهند تا در سریع‌ترین زمان از مشکلات مشتریان خود آگاهی یابند. از سوی دیگر با کمک این ابزارها امنیت سایبری بانک هم می‌تواند افزایش ‌یابد. به طوری که از اطلاعات مشتریان در برابر حملات سایبری محافظت شود.


کمک به مشتریان برای حل مشکلات بانکی


بسیاری از کاربران در مورد وام و اعتباراتی که از سوی بانک‌ها و موسسات مالی ارائه می‌شود در فضای مجازی با هم گفتگو می‌کنند. حتی به یکدیگر در مورد اینکه در کدام بانک افتتاح حساب و یا سرمایه‌گذاری کنند با ارائه دلیل مشاوره می‌دهند. ابزارهای مانیتورینگ فضای آنلاین این قابلیت را دارند تا هر گفتگویی را که حول یک بانک یا موسسه مالی انجام شود، گردآوری کنند. این گفتگوها می‌تواند مبنای بخشی از تحقیقات بازار یک کسب و کار قرار گیرد.


همچنین اگر مدیرعامل یک بانک خصوصی یا دولتی به دنبال بررسی مشکلات مشتریان و تحلیل احساسات آن‌ها باشد، می‌تواند از این ابزارها استفاده کند. برای مثال ممکن است برخی از مشتریان در مورد محاسبه سود وام‌های بانکی براساس درصد سود دچار ابهام باشند. بانک می‌تواند با انتشار محتوایی در این خصوص مشکل آن‌ها را برطرف کند. با این روش اعتماد کاربران نیز جلب می‌شود.


ایجاد روابط مناسب با مشتریان


وقتی اطلاعات دقیقی از مشتریان خود را در اختیار داشته باشید، مسلما می‌توانید روابط بهتری نیز با آن‌ها برقرار کنید. در فضای آنلاین ممکن است در مورد یک بانک خاص توسط برخی کاربران مشکلاتی مطرح شود. برای مثال عدم پرداخت وام و یا ارائه وام با سود بالا و موارد مختلف دیگر. حتی ممکن است در مورد نحوه خدمت‌رسانی یک شعبه بانک در خیابان X و یا در شهر Y نیز شکایاتی داشته باشند که فقط آن را در فضای مجازی مطرح کنند.


مدیران موسسات مالی و بانک‌ها با رصد مداوم شبکه‌های اجتماعی می‌توانند بفهمند در اطراف آن‌ها چه می‌گذرد. کارکنانشان چطور به مشتریان خدمات می‌دهند و میزان رضایت مشتریان از عملکرد بانک یا موسسه آن‌ها چقدر است؟ در واقع با کمک ابزارهای رصد فضای مجازی می‌توان روابط مناسبی را با مشتریان برقرار کرد.


بهترین ابزار برای رصد فضای مجازی فارسی


یکی از این ابزارها رصد و آنالیز شبکه‌های اجتماعی دیتاک نام دارد. ابا استفاده از دیتاک نه تنها می‌توانید امنیت کاربران خود را تأمین کنید، بلکه حتی در برنامه‌ریزی‌های آتی، پاسخگویی به مشتریان و تعامل با آن‌ها نیز کاربرد زیادی دارد.


مزیت این ابزار نسبت به نمونه‌های خارجی هزینه بسیار کمتر و دیتای فارسی و کاربردی جامع و کامل‌تر است. همچنین دیتاک با رصد مداوم و کامل فضای مجازی شامل توییتر، تلگرام، اینستاگرام و وبسایت‌های خبری امکان ایجاد گوش‌سپار را برای کسب‌وکارها جهت آگاهی از منشن‌های نام برند،خدمات و محصولات برند و ... فراهم می‌آورد.


در نهایت در دنیای آنلاین امروز، می‌توان گفت کسب و کارهایی که از بهره‌برداری از فضای مجازی غافل شوند، رقابت سخت و شاید غیرممکنی در صنعت خود خواهند داشت.


انتهای پیام/4127

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته