دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
01 دی 1394 - 11:11
با حضور وزیر علوم صورت گرفت

برگزاری جلسه شورای اجرایی کمیسیون ملی یونسکو

با حضور دکتر محمد فرهادی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری جلسه شورای اجرایی کمیسیون ملی یونسکو صبح امروز در محل این کمیسیون برگزار شد.
کد خبر : 57305

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، فرهادی در این جلسه با تبریک آغاز امامت امام مهدی(عج)، یونسکو را سازمانی وابسته به سازمان ملل دانست که به دلیل شرح وظایف و غیرسیاسی بودن با سایر ارگان‌های بین‌المللی متفاوت است و اظهار کرد: «جمهوری اسلامی در شرایط پس از برجام با فعالیت‌های مطلوب وزارت امور خارجه در سازمان ملل و با رای بالا به عضویت شورای اجرایی درآمد.»


او ادامه داد: «کمیسیون ملی یونسکو تشکیلاتی است که با برقراری ارتباطات با سازمان‌های بین‌المللی و استفاده از امکانات آن‌ها می‌تواند به ما کمک شایانی کند. بنابراین لازم است تا مسئولان سازمان‌ها به مسئولیت‌ها، برنامه‌ها و اهداف آن واقف شوند.»


رئیس شورای اجرایی یونسکو، عضویت ایران در شورای اجرایی یونسکو را فرصت مغتنمی ارزیابی کرد که در عین حال بار سنگینی را بر دوش ما می‌گذارد و ما را ملزم می‌سازد تا با ارائه ایده و طرح‌های نو، در کنفرانس عمومی حرف‌های نو برای گفتن داشته باشیم.


در ادامه دکتر سعدا... نصیری قیداری، سرپرست کمیسیون ملی یونسکو – ایران در ابتدا، جایگاه این کمیسیون را جایگاه ویژه‌ای دانست که به دلیل عدم توجه کافی، این جایگاه اندکی سست شده است.


او تصریح کرد: «کمیسیون ملی یونسکو امسال توانست در کنفرانس عمومی یونسکو نقش خود را به طور فعال ایفا کند و دستاوردهای خوبی داشته باشد.»


دکتر نصیری با مهم خواندن اهمیت جایگاه کمیته‌های تخصصی کمیسیون یونسکو یکی از وظایف شورای اجرایی را تصویب شرح وظایف کمیته‌ها برشمرد.


سرپرست کمیسیون ملی یونسکو – ایران با اشاره به عضویت در شورای اجرایی یونسکو بیان کرد: «کمیته‌های تخصصی اگر متوجه نقش کلیدی خود باشند و خوب فعالیت کنند می‌توانند ایجاد هم افزایی کرده و افکار نو و طر‌ح‌های خوبی ارائه کنند.


او بر همکاری موثر و مفید کمیسیون ملی با دفتر نمایندگی دائمی ایران در یونسکو و همچنین دفتر منطقه‌ای یونسکو در ایران اشاره کرد و از برنامه‌های مشترک در زمینه‌ها و اهداف یونسکو خبر داد.


در این جلسه علاوه بر ارائه گزارش فعالیت کمیسیون ملی یونسکو و سی و هشتمین اجلاس کنفرانس عمومی یونسکو، درباره تصویب شرح وظایف کمیته‌های ملی، تعامل و همکاری سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها با دفتر منطقه‌ای یونسکو در تهران، اصلاح اساسنامه کمیسیون ملی یونسکو، تشکیل کمیته‌های استانی و بررسی عضویت وزارتخانه‌ها و سازمان‌های جدید در شورای عالی و اجرایی بحث و تبادل نظر شد.


گفتنی است در شورای اجرایی یونسکو وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، معاون محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست، قائم مقام وزیر آموزش و پرورش در امور بین‌الملل و رئیس مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور، معاون صدای سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران و مدیر کل محیط زیست و توسعه پایدار وزارت امور خارجه عضویت دارند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب