دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
17 فروردين 1400 - 09:21
پای درس اخلاق میرزا عبدالکریم حق‌شناس/10

دین از لندن نمی‌آید

نبی اکرم(ص) خبر داده زمانی می‌رسد که دانشمندان و عالمان را ترور می‌کنند. مرحوم میرزای نوری این روایت را نقل کرده، کسانی که به راه، هدایت می‌کنند و به شما راه را نشان می‌دهند، کشته خواهند شد.
کد خبر : 572910
حق شناس حق‌شناس

گروه جامعه خبرگزاری آنا؛ فرمود قوام دنیا به چهار چیز است؛ اول،‌ عالم ناطق. باید عالمی باشد که برنامه دینی شما را آن‌طور که امام علیه‌السلام دستور داده، بیان کند. دین را که از لندن و آمریکا نمی‌آورند.
همه فتنه‌ها را برای مسلمان‌ها ساخته‌اند؛ کشمیر، افغانستان، بالا، پایین. شما می‌دانید، من هم می‌دانم.
فرمود: دوم، فقر صابر. سوم، غنی. چهارم، متعلم.


«زَعَمَ الَّذِینَ کَفَرُوا أَنْ لَنْ یُبْعَثُوا قُلْ بَلَی وَرَبِّی لَتُبْعَثُنَّ ثُمَّ لَتُنَبَّؤُنَّ بِمَا عَمِلْتُمْ وَذَلِکَ عَلَی اللَّهِ یَسِیرٌ»(1)
این یک آیه، یک آیه هم آخر سوره تغابن است: «إِنَّما أَمْوالُکُمْ وَ أَوْلادُکُمْ فِتْنَةٌ»(2) و «فَاتَّقُوا اللَّهَ مَا اسْتَطَعْتُمْ وَ اسْمَعُوا»(3).


امیرالمؤمنین(ع) در بیان اهمیت موعظه گفت: «یا حسن؛ احی قلبک بالموعظة» قلب می‌میرد یا دایم زنده می‌ماند؟ قلب می‌میرد و علامت مردن آن این است که موعظه را از این گوش می‌گیرد و از گوش دیگر خارج می‌کند.


«لم تستقر فی القلب»؛ موعظه در قلب برده نمی‌ماند داداش! گناه، دشمن قلب است. می‌گوید اگر ما اینها را به گناه‌شان بگیریم، «عصبنا بذنوبهم فهم لایسمعون» دیگر نمی‌شوند. موعظه الهی را دیگر نمی‌شنود. هر چه بگویید، فایده ندارد.


آخر آیه می‌گوید: «فَاتَّقُوا اللَّهَ مَا اسْتَطَعْتُمْ وَ اسْمَعُوا»، یعنی اگر خدا را شناختید، قلب شما را احیا می‌کند و آن را زنده نگه می‌دارد. ولی همین زنده نگه داشتن، مراقبت می‌خواهد عزیز من!
اگر رقصیدن کسی را تماشا کنید، خب رقصیدن حرام است. باید مسئله را از مرجع تقلیدتان بپرسید، نه از کسی که از چیزی خبر ندارد. باید بپرسید.
عده‌ای در حلقه‌هایی دور هم می‌نشینند و با هم صحبت می‌کنند؛ زن و مردم محرم و نامحرم. همین چیزهای ساده، دل را می‌میراند.


قلب را زنده نگه دار


«أَحْیِ قَلْبَکَ بِالْمَوْعِظَةِ»، زنده بودن قلب را باید نگه دارید عزیز من! می‌گوید رقص که چیزی نیست، بزن و برقص و راحت باش.


من که نباید در این‌باره به شما حرفی بزنم. گفت: «کونوا احلاس بیوتکم»، نمی‌گوید چفت در را بیندازید، خودتان چفت در باشید. یعنی در خانه بمانید. بهترین صومعه شما، در خانه ماندن است.


بمانید و قرآن بخوانید که زندگی قلب شما تداوم پیدا کند، نه اینکه بگذارید قلب‌تان بمیرد.


این کتاب معروف جامعه‌شناسی را یک بار خواندم، از اول تا آخرش یک حرف حساب نبود. جز این‌که از قول دکارت فرانسوی نقل قول می‌کند اگر می‌خواهی حقیقت را پیدا کنی، همه چیز را منکر شو تا دلیلی بر صحت آن پیدا کنی، یعنی از جنبه نفی سراغ موضوع برو، نه اثبات.


لعنت خدا بر قاتل دانشمندان


نبی اکرم(ص) خبر داده زمانی می‌رسد که دانشمندان و عالمان را ترور می‌کنند. مرحوم میرزای نوری این روایت را نقل کرده، کسانی که به راه، هدایت می‌کنند و به شما راه را نشان می‌دهند، کشته خواهند شد.


چقدر دانشمندان ما را ترورکردند؟ «وَ مَنْ یَقْتُلْ مُؤْمِناً مُتَعَمِّداً فَجَزاؤُهُ جَهَنَّمُ خالِداً فِیها»، لعنت خدا بر آنها که دست‌شان به خون عالمان آغشته است.


در سوره «ذاریات» می‌گوید: «إِنَّهُمْ کَانُوا قَبْلَ ذَلِکَ مُحْسِنِینَ»، یک معنی آیه این است که اباعبدالله به ما یاد داد: «اِن لم یکن لکم دین و کنتم لا تخافون المعادَ کونوا احراراً فی دنیاکم»به زن و بچه‌ها چه کار دارید؟


صورت برزخی اینها درنده و وحشی است. حیف شیر و پلنگ که به اینها بگویم. دنیای متمدن هم نگاه می‌کند و چیزی نمی‌گوید. در تلویزیون نشان دادند سگی توی آب افتاد. 10 بار تلفن کردند که گروه‌های نجات بیایند و سگ را بیرون بکشند. آمدند و سگ را بیرون کشیدند که غرق نشود. آن‌وقت این همه آدم که در دنیا کشته می‌شوند، برای اینها اندازه یک سگ هم ارزش ندارد.


نبی اکرم(ص) گفت: علاوه بر این‌که مردم را از اخبار پس پرده تذکر می‌دهید، آنها را از اخبار روز هم آگاه کنید. «وَ ذَکِّرْ فَإِنَّ الذِّکْری‏ تَنْفَعُ الْمُؤْمِنینَ».


شما می‌دانید، من هم می‌دانم. اما به یاد آوردن، شما را متنبه می‌کند.


تنظیم: ایمان جابری


انتهای پیام/4076/

انتهای پیام/

برچسب ها: درس اخلاق
ارسال نظر
هلدینگ شایسته