دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
آنا بررسی می‌کند؛

رمزگشایی از بهبود نرخ بیکاری در مقابل کاهش مشارکت اقتصادی/ چرا جمعیت غیرفعال بیشتر شده است؟

کاهش نرخ بیکاری در زمستان ۹۹ نسبت به مدت مشابه سال گذشته نه حاکی از ایجاد اشتغال بلکه ریشه در روند نزولی نرخ مشارکت در اقتصاد دارد.
کد خبر : 572588
بیکاری

به گزارش خبرنگار حوزه اقتصاد کلان و بودجه گروه اقتصادی خبرگزاری آنا، طبق گزارش مرکز آمار نرخ بیکاری در زمستان ۹۹ به ۹.۷ درصد رسیده است که در مقایسه با نرخ بیکاری زمستان ۹۸ و با رقم اعلامی ۱۰.۶ درصد، ۰.۹ درصد کاهش یافته است.


حال سوال اینجاست که در شرایطی که نه تنها اقتصاد ایران بلکه اقتصاد سایرکشورهای جهان تحت تاثیر اپیدمی کووید-۱۹ متحمل آسیب و خسارت‌هایی شده است کاهش نرخ بیکاری از واقعیت‌های جامعه و بازار کار خبر می‌دهد؟


واقعیت بازار کار ایران در اسفند ۹۹


هر چند نرخ بیکاری در اسفند ۹۹ تک رقمی اعلام شده اما طبق نتایج طرح آمارگیری نیروی‌کار مرکز آمار، جمعیت غیرفعال افزایش یافته است بنابراین نرخ تک رقمی اختصاص داده شده به تغییرات شاخص بیکاری در آخرین ماه سال گذشته بیانگر بهبود بازار کار نیست.


همچنین با نگاهی به تغییرات شاخص نرخ مشارکت اقتصادی می توان به این نتیجه دست یافت که رقم ۹.۷ درصدی اعلام شده از سوی مرکز آمار برای نرخ بیکاری در زمستان ۹۹ حاکی از ایجاد و یا بهبود فضای اشتغال نیست چرا که نرخ مشارکت اقتصادی در آخرین ماه سال ۹۹ با کاهش ۳.۸ درصدی نسبت به بهار ۹۸ به ۴۰.۹ درصد رسیده است.




بیشتر بخوانید:





 همچنین با مقایسه نرخ مشارکت اقتصادی زمستان ۹۹ با زمستان ۹۸ شاهد کاهش ۱.۵ درصدی این شاخص مهم اقتصادی هستیم که نقش مهمی در سیاست‌گذاری سیاست گذاران حوزه اشتغال دارد و نشان می‌دهد شغل جدید در فضای کسب و کار کشور ایجاد نشده است.


سومین مولفه ای که نشان دهنده واقعیت نرخ بیکاری است تعداد جمعیت شاغلان ۱۵ ساله و بیشتر است که میزان آن در زمستان ۹۹ طبق گزارش مرکز آمار ۲۳ میلیون و ۱۳۵ هزار نفر اعلام شده که نسبت به جمعیت شاغلان ۱۵ ساله و بیشتر در زمستان ۹۸، ریزش ۳۰۰ هزار نفری داشته است.


بررسی روند جمعیت شاغل در سال‌های ۹۸ و ۹۹


در تابستان ۹۸ نسبت به بهار ۹۸، ۲۸۹ هزار نفر به جمعیت شاغلان کشور افزوده شده است.


در پاییز ۹۸ نسبت به تابستان ۹۸، ۳۰۵ هزار نفر از جمعیت شاغلان کشور کاسته شده است.


در زمستان ۹۸ و همزمان با شروع اپیدمی ویروس کرونا جمعیت شاغلان نسبت به پاییز ۹۸ بیش از یک میلیون نفر کاسته شده است.


در بهار ۹۹ نسبت به زمستان ۹۸، ۴۷۲ هزار نفر از جمعیت شاغلان کشور کاسته شده است.


در تابستان ۹۹ نسبت به بهار ۹۹، ۵۷۹ هزار نفر به جمعیت شاغلان کشور اضافه شده است.


اما در پاییز ۹۹ نسبت به تابستان ۹۹، ۱۲۹ هزار نفر و در زمستان ۹۹ نسبت به پاییز ۹۹، ۲۷۸ هزار نفر از جمعیت شاغلان کشور کاهش یافته است.


جمعیت فعالان غیرفعال در زمستان ۹۹


طبق آمار در زمستان ۹۹، ۹.۷ درصد از جمعیت فعال (شاغل یا بیکار) ۱۰ ساله و بیشتر (۱۵ ساله و بیشتر)  بیکار بوده اند که این شاخص در بهار ۹۸، ۱۰.۹ درصد گزارش شده است.


همچنین در زمستان ۹۹، ۲۳.۶ درصد از فعالان گروه سنی ۱۵ تا ۲۴ سال و ۱۶.۸ درصد از فعالان گروه سنی ۱۸ تا ۳۵ سال بیکار بوده‌اند.


درباره سهم اشتغال ناقص هم باید گفت که در زمستان ۹۹، ۱۰.۸ درصد از جمعیت شاغل کشور (جمعیت ۱۵ ساله و بیشتر) به دلایل اقتصادی نظیر فصل غیرکاری، رکود کاری، پیدا نکردن کار با ساعت بیشتر کمتر از ۴۴ ساعت در هفته کار کرده‌اند.


همچنین ۳۳.۹ درصد از شاغلان ۱۵ ساله و بیشتر به میزان ۴۹ ساعت و بیشتر در هفته کار کرده‌اند.


گرچه به علت شیوع ویروس کرونا در فضای کسب و کار تمامی کشورها نرخ بیکاری کاهش یافته است اما آنچه باید در زمینه مورد سنجش و هدف برنامه ریزی قرار بگیرد نرخ مشارکت اقتصادی است که متاسفانه در اقتصاد ما روند نزولی به خود گرفته است.


انتهای پیام/

انتهای پیام/

برچسب ها: نرخ بیکاری کرونا
ارسال نظر
هلدینگ شایسته