دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
15 فروردين 1400 - 14:09
عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس در گفت‌وگو با آنا:

خط به خط توافق ایران و چین در مجلس بررسی می‌شود/ترس از ملغی شدن تحریم‌ها وادادگان غرب را نگران کرده‌ است

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس از بررسی خط به خط توافق ایران و چین در مجلس خبر داد و گفت: دلواپسان توافق ایران و چین وابستگان غرب هستند.
کد خبر : 572501
رحیمی جهان آبادی

جلیل رحیمی جهان‌آبادی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه مجلس گروه سیاسی خبرگزاری آنا، با یادآوری امضای سند تفاهم ٢۵ ساله ایران و چین، گفت: ایران در سال‌های اخیر تحت شدیدترین تحریم‌ها قرار داشته و علی رغم اینکه به تمام مفاد برجام و تعهدات خود عمل کرده باز هم مورد بدعهدی غربی‌ها قرار گرفته است.


نماینده مردم تربت جام در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه پس از بدعهدی غربی‌ها ایران دو راه بیشتر پیش رو ندارد، افزود: ایران بعد از این بدعهدی‌ها یا باید تسلیم خواسته‌های غرب شده و به ناحق حقوق مردم خود را نادیده بگیرد و آنچه را که غربی‌ها به‌زور از  ایران طلب می‌کردند مهیا کند یا تصمیم بر این تداوم مقاومت بگیرد که مردم و دولت راه مقاومت را پیش گرفتند.


رحیمی‌ جهان‌آبادی ادامه داد: ایران پس از بدعهدی‌های مکرر از ظرفیت‌های جدید استفاده کرد و برای حل مشکلات خود وارد مراوده با قطب قدرتمند و بزرگ چین شد.


این نماینده مردم در مجلس یازدهم با تاکید بر اینکه چین با ما مشکل امنیتی و سیاسی خاصی نداشته و در بسیاری از مسائل اتمی چالش‌هایی که ایران با غرب داشت در کنار ما بوده است، تصریح کرد: چین اکنون قطب بزرگ سیاسی و اقتصادی دنیا بوده و همکاری خود را در قالب یک قرارداد درازمدت در یک برنامه و در یک چارچوب هدفمند تعریف کرده است.


جزییاتی از توافق ایران و چین در دست نیست


وی ادامه داد: توافق میان ایران و چین یک قرارداد از کلیات همکاری‌های بین دو کشور است و جزئیات کاملی از آن در دسترس نیست از این رو برای اجرای هر بخشی از آن باید مذاکره صورت گرفته و قرارداد امضا شود.


این نماینده مردم در مجلس یازدهم با بیان اینکه تفاهم ٢۵ ساله ایران و چین در کمیسیون‌های تخصصی مجلس و در نهایت صحن علنی مورد بررسی قرار خواهد گرفت، گفت: پس از بررسی این توافق در صحن علنی مجلس جهت تایید نهایی به شورای نگهبان ارجاع خواهد شد و هر بخشی نیز که مربوط به این قرارداد چند ساله بوده و قرار بر اجرا باشد نیز باید به مجلس ارجاع شود.


وی ادامه داد: طبق قانون اساسی تمامی قراردادها و همچنین معاهدات باید به مجلس رسیده و مورد بررسی واقع شود.


این نماینده مردم در مجلس یازدهم با بیان اینکه در جامعه دو دسته افراد در خصوص آینده توافق ایران و چین دست به ایجاد التهاب می‌زنند، گفت: یک دسته که واقعا دلسوز بوده اما تجربه ناخوشایند تاریخی با قرارداد با قدرت‌های بزرگ را دارند و وقتی حرف از قرارداد با قدرت‌های بزرگ می‌شود یاد ترکمنچای و گلستان و همچنین قراردادهای استعماری می‌افتند.


وی ادامه داد: دسته دوم که دست به ایجاد التهاب در خصوص توافق مذکور می‌زنند می‌دادند که قرارداد مشکلی ندارند ولی با علم به اینکه این قرارداد تحریم غربی‌ها را ملغی کرده و آن‌ها را در موضع ضعف قرار می‌دهد دست به ایجاد التهاب می‌زنند.


مزایای توافق ایران و چین


رحیمی‌ جهان‌آبادی با بیان اینکه با تفاهم با چین حجم زیادی پول و سرمایه‌گذاری به کشور سرازیر خواهد شد، گفت: با این حجم از ورود منابع مالی به کشور در نتیجه این توافق عملا فشار و تحریم غرب به کلی از بین خواهد رفت و غربی‌ها هم به همین دلیل به دست و پا افتاده و کسانی که همراهی و هم فکری با غرب دارند نیز همین دلیل به ایجاد التهاب اقدام می‌کنند.


وی ادامه داد: با این قرارداد میان ایران و چین هر چه غرب رشته بود پنبه خواهد شد زیرا این  قرارداد فرصت‌های عظیم اقتصادی را برای ایران فراهم خواهد کرد کما اینکه این قرارداد فواید بسیاری برای چین نیز از جمله تامین انرژی به صورت مطمئن از ایران و همچنین بحث سودی که از این سرمایه‌گذاری‌های مشترک در بخش‌های مختلف ایجاد می‌شود در بر خواهد داشت.


این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با تاکید بر اینکه بحث واگذاری سرزمین در این قرارداد مطرح نبوده و چنین اظهارنظرهایی ناشی از تبلیغات نادرستی است، تصریح کرد: قطع به یقین در کمیسیون‌های تخصصی مجلس خط به خط این قرارداد بررسی خواهد شد و کسانی که در مذاکرات مربوط به این قرارداد نقش داشته و حتی بررسی‌کنندگان آن منافع ملی و امنیت کشور را مدنظر قرار خواهند داد.


انتهای پیام/۴١۵١/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
نظرات بینندگان ۰ نظر
mk
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۱۵ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۸:۳۲
۰
کاش این پولها رو خرج مملکت میکردند بعضی جاده ها از خیابونهای افغانستان بدتره ازبس جاده ها بده کامیونها ازسمت چپ جاده حرکت میکنند واین باعث تصادف میشه ..کاش به شهرهای جدید که حومه شهرها ساخته شده بیشتر رسیدگی میکردند مردم این شهرها به خاطر اینکه نمتونند توی شهر زندگی کنند مجبورند حومه زندگی کنند وبامشکلات زیادی مواجه باشند ?..ای کاش مسولین به فکر مردم بودند نه به فکر جیب خودشون وآقازادهاشون..ما وبچه هامون چه گناهی کردیم ..وای کاش های دیگه .....?
هلدینگ شایسته