جزئیات دومین جشنواره رسانهای امام رضا(ع) اعلام شد/ حضور در جهاد تبیین با حضور در رویدادی رسانهای
به گزارش خبرنگار حوزه دین و آیین گروه فرهنگ خبرگزاری آنا، نشست خبری دومین جشنواره رسانهای بین المللی امام رضا (ع) ظهر امروز در بنیاد موقوفات آستان قدس رضوی برگزار شد.محسن هوشمند دبیر اجرایی جشنواره، اکبر نصراللهی دبیر علمی این رویداد فرهنگی و حمیدرضا مقدمفر و عبدالکریم خیامی از اعضای هیئت داوران جشنواره رسانهای امام رضا(ع) از دیگران حاضران در این برنامه بودند.
در ابتدای این نشست، دبیر اجرایی این جشنواره با اشاره به این که قرنها است در مجموعه حرم مطهر امام رضا (ع) گروههای مردمی متعددی در حوزههای مختلف مشغول خدمترسانی به زائران هستند یکی از این گروهها که سالهای سال هست به خدمت زائران مشغولند اهالی رسانه هستند که با تولید محتوا و خبررسانی زمینه بسط و نشر معارف رضوی را فراهم کرده و در عین حال حلقه واسطه مجموعه مدیریت آستان قدس رضوی و زائران نیز هستند.
محسن هوشمند افزود: بر همین اساس، از چند سال پیش پویشی تحتعنوان «همه خادم الرضائیم»راه اندازی شد و بر اسا این پویش، جشنواره رسانهای امام رضا(ع) نیز کار خود را اغاز کرد. اولین دوره جشنواره در سه بخش رسانههای خبریتحلیلی، رسانه مجازی و رسانههای صوتی تصویری امسال برگزار شد و برگزیدگان آن در دهه کرامکت معرفغی شدند.
وی درباره اهداف جشنواره توضیح داد: دبیرخانه این جشنواره در دومین دوره برگزاری، ۴ هدف مهم را تعیین کرده که شامل این موارد است: «شناسایی و شبکهسازی خادمان رسانهای و تعامل بیشتر با تولید و توزیعکنندگان محتوای رسانهای مرتبط با فرهنگ رضوی»، «تعمیم و گسترش تولیدات رسانهای مرتبط با سیره رضوی در بستر رسانههای گوناگون به ویژه رسانههای نوین»، «شبکهسازی و حمایت از پدیدآورندگان آثار رسانهای رضوی» و «عمقبخشی به محتوای رسانهای مرتبط با سیره و معارف رضوی».
وی اظهار کرد: دومین جشنواره رسانهای امام رضا (ع) شامل 4 بخش و محورهای مرتبط با آن شامل خبرنگاران مطبوعات و خبرگزاریها است که در محورهای خبر، گزارش، مصاحبه، سرمقاله و یادداشت و همچنین بخش ویژه تیتر میتوانند آثار خود را ارائه کنند.
به گفته هوشمند، بخش فعالان رسانههای صوتی و تصویری با تمرکز بر تولیدات این رسانهها با تأکید بر محتواهای تولید و پخش شده در رسانه ملی و شبکههای تلویزیونی برون مرزی و بینالمللی برگزار میشود. در بخش رسانههای مجازی، توجه اصلی بر تولیدات کاربران در بستر فضای مجازی و در بخش عکس و گرافیگ عکس خبری، گرافیک و بخش ویژه اینفوگرافی است.
جهاد تبیین با حضور در یک رویداد فرهنگی
در ادامه این نشست خبری، حمیدرضا مقدمفر از اعضای هیئت داوران دومین جشنواره امام رضا (ع) گفت: خدا را شاکرم که توفیق داد در کاروان جشنواره امام رضا(ع) به عنوان خدمتگزار قرار بگیرم و اسم ما هم در زمره این حرکت فرهنگی قرار بگیرد.
وی اظهار کرد: دومین جشنواره امام رضا (ع) عرصه جهاد تبیین است که مقام معظم رهبری نیز اخیراً در جلسهای که با مداحان و فعالان هیئتی داشتند به آن اشاره کردند و رسانهها با حضور در این جشنواره در قالب آثار مختلف،در واقع حضور جهادی خود را به نمایش میگذارند؛حضوری برای جهاد تبیین معارف دینی. چون دشمنان با بهرهگیری از ابزارهای رسانهای،تلاش میکنند مردم ما را از معارف قرآنی و سیره ائمه اطهار(ع) دور کنند.
مقدمفر با اشاره به پیامدهای شهادت حاج قاسم سلیمانی و تشییع باشکوه این شهید بزرگوار گفت: حاج قاسم خود را خادم امام رضا (ع)میدانست و به آن افتخار میکرد.سردار سلیمانی هم در عرصه دفاع سخت و هم در دفاع از دین و معارف اهل بیت،جزو کسانی است که عالیترین مقام را دارد و سخنانش در دفاع از اهل بیت (ع) به نوعی جهاد تبیین بود.همان مقوله ای که چند روز پیش در باینات مقام معظم رهبری هم برآن تاکید شد. این سخنان در وصیتنامه این شهید عزیز به خوبی بیان شده است.
وی یادآور شد: ماهیت این جشنواره مثل شرکت در جشنوارههای دیگر و یک رقابت صرف نیست،بلکه افتخار خادمی امام رضا (ع) است.دوستان رسانهای این تولیدات را به حساب خدمت بگذارند. امروز حرم امام رضا (ع) و آستان قدس رضوی کانون و مرکز معنویت و نشر معارف اسلامی و تشیع است و از این رو جشنواره رسانهای امام رضا (ع) هم اهمیت دوچندان مییابد. این حرم فقط یک زیارتگاه نیست و کانونی است که مردم را به عالم معنا متصل میکند.
در ادامه، اکبر نصراللهی و عبدالکریم خیامی توضیحاتی را درباره شرایط ارسال اثر به دومین جشنواره رسانهای بینالمللی امام رضا (ع) ارائه کردند.
آن گونه که در این نشست اعلام شد محورهای موضوعی جشنواره شامل ۴ بخش «سیره رضوی»، «زائر و زیارت رضوی»، «وقف و نذر رضوی» و «خدمت رضوی» است که جزئیات آن به این شرح است:
۱. سیره رضوی: تبیین و بررسی نمودهای مختلف فرهنگ و آموزههای سیره وجود مبارک حضرت امام رضا(ع) در محصولات رسانهای با تأکید بر بررسی نسبت مفاهیم بنیادین و مسائل روز با آموزههای رضوی به ویژه در حوزه انقلاب اسلامی، جهاد، مقاومت، ایثار و شهادت، اخلاق و تعامل.
۲. زائر و زیارت رضوی: تبیین، تجلیل و نمایش آثار و برکات زیارت امام رضا (ع) در زائرانی که به اشکال مختلف حضوری و غیر حضوری (زیارت از بعید)، با بارگاه منور رضوی ارتباط برقرار میکنند، با تأکید بر پویش جهانی چهارشنبههای امام رضایی و زائران غیرایرانی.
۳. وقف و نذر رضوی: بررسی آثار و برکات موقوفات و نذورات به ساحت مقدس امام رضا (ع) و ترویج سنت حسنه وقف و نذر در راستای خدمترسانی به زائران و مجاوران و نیازمندان، به نام مبارک امام رضا (ع).
۴. خدمت رضوی: تبیین و بررسی مفهوم خدمت کریمانه در سیره رضوی و بررسی نمودهای عینی آن در عرصههای مختلف خدمات آستان قدس رضوی، در کنار ترویج خدمت کریمانه به نیازمندان به نام مبارک امام رضا(ع).
بخشهای اصلی ارسال آثار
دومین جشنواره رسانهای امام رضا(ع) شامل ۴ بخش و محورهای مرتبط با آن خواهد بود که به این شرح تعیین شده است:
۱. مطبوعات و خبرگزاریها: شامل محورهای خبر، گزارش، مصاحبه، سرمقاله و یادداشت و همچنین بخش ویژه «تیتر».
۲. رسانههای صوتی و تصویری: این بخش با تمرکز بر تولیدات رسانههای صوتی و تصویری با تأکید بر محتواهای تولید و پخش شده در رسانه ملی و شبکههای تلویزیونی برون مرزی و بینالمللی برگزار میشود و شامل بخشهای زیر خواهد بود: آثار نمایشی رادیویی و تلویزیونی (نمایش رادیویی، فیلم کوتاه، مجموعه تلویزیونی، فیلم تلویزیونی)، برنامههای رادیویی و تلویزیونی (ترکیبی- مسابقه-گفتوگو محور)، پویانمایی و موشن گرافی، مستند، انواع نماهنگ و موسیقی تصویر، گزارش خبری رادیویی، گزارش خبری تلویزیونی و همچنین بخش ویژه «طرح برنامه رادیویی و تلویزیونی».
۳. رسانههای مجازی: در این حوزه، توجه اصلی بر تولیدات کاربران در بستر فضای مجازی میباشد و محصولات تولید شده در قالببندی متناسب با فضای مجازی مورد توجه خواهد بود. بر این اساس این حوزه شامل این بخشها است: پُستهای منتشر شده در شبکههای اجتماعی ( اینستاگرام ،توییتر ،....)، حساب کاربری در شبکههای اجتماعی (اینستاگرام ،توییتر ،....) و همچنین بخش ویژه «طرح بازی و نرم افزار(رایانه و تلفن همراه)».
۴. عکس و گرافیگ: عکس خبری(تک عکس و گزارش تصویری)، گرافیک (پوستر، طرح جلد) و بخش ویژه «اینفوگرافی».
تقویم زمانی و نحوه ارسال آثار به جشنواره
طبق برنامهریزی صورت گرفته، اختتامیه دومین جشنواره رسانهای امام رضا(ع) در خرداد ماه سال آینده برگزار خواهد شد و بر این اساس، اصحاب رسانه و عموم کاربران فضای مجازی تا ۱۵ فروردین ماه ۱۴۰۱ برای ارسال آثار فرصت خواهند داشت. ثبتنام در سایت mediafest.razavi.ir، گام اول برای شرکت در جشنواره است و پس از آن، شرکت کنندگان میتوانند آثار بخش رسانههای خبری و تحلیلی و فضای مجازی را از طریق ارائه فایل و لینک، در سایت جشنواره ثبت کنند. همچنین در صورت بالا بودن حجم آثار، علاوه بر تکمیل فرم در سایت، لازم است آثار شرکتکنندگان در دو نسخه دی.وی.دی به دبیرخانه جشنواره به نشانی «خراسان رضوی، مشهد، بولوار سجاد، سجاد یک، مرکز ارتباطات و رسانه آستان قدس رضوی، دبیرخانه جشنواره رسانهای امام رضا(ع)، کدپستی۹۱۸۷۷۹۳۱۱۲ و شماره تلفن ۳۷۶۴۲۳۵۴-۰۵۱» ارسال شود. شرکتکنندگان در بخش رسانههای صوتی و تصویری نیز باید آثار خود را در قالب دو دی.وی.دی به دبیرخانه ارسال کنند.
دعوت از عموم اصحاب رسانه و کاربران فضای مجازی
دبیرخانه دومین جشنواره رسانهای امام رضا(ع)، از همه اصحاب رسانه و کاربران فضای مجازی دعوت میکند با شرکت در این جشنواره، در افزایش کمی و کیفی آثار تولیدی این حوزه سهیم باشند تا به لطف و عنایت حضرت رضا(ع)، بتوانیم با همکاری گسترده خادمان رسانهای حضرت ثامن الحجج(ع) در جای جای ایران اسلامی و اقصی نقاط جهان، برای ترویج فرهنگ و سیره رضوی گامهای بلندی برداریم. بر اساس اعلام دبیرخانه جشنواره، در کنار این اجر معنوی و توفیق خدمت در عرصه ترویج فرهنگ رضوی، همانند دوره نخست، برای تجلیل از نفرات برتر دومین دوره جشنواره نیز جوایز نقدی پیشبینی شده است.
لازم به یادآوری است اطلاعات تکمیلی شامل شرایط عمومی و اختصاصی شرکت در جشنواره، در پایگاه اطلاعرسانی mediafest.razavi.ir قابل مطالعه است و لازم است شرکتکنندگان با مطالعه آن، نسبت به این شرایط مطلع شوند.
انتهای پیام/۴۱۰۴/
انتهای پیام/