دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
08 فروردين 1400 - 17:52
لاسجردی در گفت‌وگو با آنا:

همکاری با چین متغیرهای اقتصادی ایران را تقویت می‌کند/ تعامل با غرب به تعادل خواهد رسید

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی گفت: قطعاً تعامل اقتصادی با این کشور می‌تواند بر روی متغیرهای اقتصادی ایران که بسیار هیجانی هستند، تأثیرات مثبتی داشته باشد و به بهبود شرایط اقتصادی موجود کمک کند.
کد خبر : 571618
دکتر حسن لاسجردی

حسن لاسجردی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه سیاست داخلی گروه سیاسی خبرگزاری آنا، در واکنش به سند راهبردی ۲۵ ساله ایران و چین اظهار کرد: توافق ایران و چین، یک سند همکاری بین‌المللی است و در حال حاضر، طرفین هیچ‌گونه تعهد حقوقی نسبت به یکدیگر ندارند. سند همکاری به‌مثابه نقشه راه یا چشم‌انداز است و دولت‌ها درگذر زمان تلاش می‌کنند که مفاد آن را عملیاتی کنند.


وی ادامه داد: جریانی سعی دارد هر توافق یا همکاری بین‌المللی با کشورهایی به غیر از غرب را با ادبیات مانند سلطه و استعمار به حاشیه ببرد اما من باور دارم که سند راهبری «ایران و چین»، یک نقطه آغاز برای همکاری‌های بین‌المللی کشورمان در قرن جدید است.


عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی افزود: با توجه به تجربه ۴۰ ساله ایران در مواجه با کشورهای غربی، در شطرنج سیاست خارجه کشورمان، باید از عناصر و متغیرهای مختلفی استفاده شود تا در روابطمان با آمریکا و کشورهای اروپایی به نقطه تعادلی برسیم.


لاسجردی با بیان اینکه این سند آغازگر تغییر و تحول در مناسبات تجاری ایران با جهان است، گفت: در سالیان گذشته، مناسبات اقتصادی و سیاسی‌ ایران بیشتر با کشورهای غربی گره‌خورده بود و در دوران جهان دوقطبی، ایران ذیل غرب تعریف می‌شد اما امروزه، نظام‌های چندقطبی در جهان حاکم است و باید از ظرفیت‌ قدرت‌های بزرگ استفاده شود.


وی با تأکید بر اینکه کشور چین دارای یک اقتصاد نوظهور و پرقدرت است، بیان کرد: قطعاً تعامل اقتصادی با این کشور می‌تواند بر روی متغیرهای اقتصادی ایران که بسیار هیجانی هستند، تأثیرات مثبتی داشته باشد و به بهبود شرایط اقتصادی موجود کمک کند.


عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی با اشاره بر اینکه سندهای راهبردی نیازمند مدت‌زمان‌های طولانی هستند، افزود: توافقات استراتژیک باید طولانی‌مدت بسته شوند تا بتواند اثرگذاری مناسبی داشته باشند؛ فرآیند توسعه و تکمیل نیازمند زمان است و سند راهبردی ۲۵ ساله ایران و چین، می‌تواند نویدبخش تغییر مناسبات اقتصادی ایران با جهان باشد.


انتهای پیام/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته