دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
08 فروردين 1400 - 00:13

مربیان جوان ایرانی در سرآشیبی سقوط/سازمان لیگ چقدر مقصر است؟

مربیان جوان ایرانی مسیری را در پیش گرفته‌اند که شانس موفقیت آنها را به حداقل می‌رساند.
کد خبر : 571534
عکس خاص

به گزارش گروه ورزشی خبرگزاری آنا،سید حمید صادق‌زاده؛ پیروزی در هر کار و حرفه‌ای هرگز بدون مقدمه میسر نخواهد شد. میسر هم شود استمرار نخواهد داشت. بنابر این برای ورود به هر حرفه ای باید در حوزه مربوطه مطالعه، آموزش، تجربه و هر اقدامی که منجر به ارتقاء سطح کیفی و فنی شخص شود باید مدنظر قرار گیرد. 


حرفه مربیگری در فوتبال هم در همین زمره قرار می گیرد؛ شما حتی اگر بازیکن بزرگی در فوتبال بوده باشید امکان این که بدون آموزش و کسب تجربه های لازم در عرصه مربیگری نیز بتوانید موفقیت‌های قابل ذکری کسب کنید خیلی کم است. البته انکار نمی کنیم که در این بین استثناهایی هم وجود دارند اما هرگز چارچوب موفقیت در یک شغل مثل مربیگری در فوتبال با استثناها تعریف نمی‌شود. شاهد این ادعا هم مربیان جوانی هستند که در لیگ های مختلف ایران از راه نرسیده سوخت می شوند که در نهایت به ضرر فوتبال ایران تمام می شود.



برای بازیکنان حرفه ای و بازنشسته که قصد ورود به دنیای مربیگری را دارند، اخذ مدارک چهارگانه فوتبال، کسب تجربه در کادرفنی تیم های فوتبال باشگاهی و کار به عنوان دستیار با مربیان صاحب سبک باید در اولویت باشد. همه اینها مقدمه کار محسوب می شود و هوش و استعداد ذاتی هر شخص هم در زمینه ای از جمله عرصه مربیگری می تواند باعث برداشتن قدم های بلندتری شود. در این بین هر چه زمان آموزش هدفدار، کسب تجربه و کار با مربیان صاحب سبک بیشتر به طول بینجامد، کوله بار آن بازیکن مدعی حضور در جمع مربیان آینده فوتبال پربارتر خواهد بود. او که تا دیروز و در رختکن کنار کمدش می نشست تا شنونده دستورات تاکتیکی یک سرمربی باشد حالا باید بایستد و به عنوان مربی برای 23 بازیکن که کنار کمد لباس خود در رختکن نشسته اند نکات تاکتیکی را گوشزد کند. در این بین نیز باید فن بیان و قدرت ایجاد ارتباط موثر با شاگردان خود را داشته باشد.



بدون اینکه در این مقال خواسته باشیم به ریز نکات مربیگری بپردازیم مشاهده می کنیم که کلی موارد تاثیرگذار قطار شده است تا چه رسد به اینکه بخواهیم همه موارد را ریز به ریز ردیف کنیم. تازه همه موارد را هم اگر مدنظر قرار دهیم و آموزش ها هم کافی باشد اما آیا تضمینی برای شروع پیروزمندانه وجود دارد. البته که امید هایی وجود دارد اما هرگز تضمین قابل اتکایی وجود نخواهد داشت. با این تفاصیل اگر یک بازنشسته عرصه بازیگری در فوتبال با عجله و طی نکردن مراحل یاد شده بخواهد در راس کادر مربیگری یک تیم قرار گیرد حتی با رانت باید بدون تعارف گفت او به وجهه نداشته مربیگری خود و هویت تیم مربوطه امکان دارد حتی در کوتاه مدت ضربه بدی بزند یعنی بلایی که در هر فصل  از جمله در فصل جاری بر سر چندتن از مربیان جوان فوتبال باشگاهی آمد و متاسفانه وجهه فنی آنان را منفی جلوه داد.


در فوتبال هم کافی است شما یک شروع بد داشته باشید. پس از آن اعتمادها به شما کمرنگ تر می شود. در ادامه اگر بازهم شانس بیاورید و به شما تیمی را بسپارند آنگاه ظرفیت و حوصله مدیریت باشگاه و هواداران آن تیم حتما کمتر از گذشته خواهد بود. و اگر اینبار هم برکنار شوید اعتماد بنفس خودتان هم آسیب جدی می بیند و در سرآشیبی لغزنده ای گرفتار می شوید. پس همان بهتر که کار را محکم تر و باحوصله تر شروع کنید تا بلکه از فرصت های پیش آمده در عرصه مربیگری سود ببرید و روی صندلی مربوطه بتوانید دوام مقبولی داشته باشید.


در این میان نباید نقش سازمان لیگ فوتبال را هم کم دانست، از این جهت که این سازمان خیلی راحت به مربیان جوان اجازه می‌دهد بدون مدرک مربیگری و یک شبه سرمربی شوند و روی نیمکت تیم‌های لیگ برتری بنشینند در حالی که اگر قوانین سخت‌تری لحاظ شود هر بازیکنی نمی‌تواند با تعویض لباس سرمربی شود!


انتهای پیام/

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته