لزوم جهش صادرات صنایع دانشبنیان/ دانشگاهیان باید در حوزه تولید و صادرات حضور پررنگ داشته باشند
به گزارش خبرنگار نظام دانشگاهی گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، دانشگاهها با داشتن اساتید، دانشجویان نخبه و با انگیزه و شرکتهای دانشبنیان میتوانند اقدامات مؤثری در حوزه علم و فناوری انجام دهند و همیشه در مسیر اعتلای علم و پژوهش ایران اسلامی گام بردارند.
اگر دانشگاهیان مسئلهمحور باشند ایدهپردازی و کارآفرینی ترویج مییابد، علم با تکنولوژی روز ارتقا پیدا میکند و منجر به رشد پرشتاب علمی کشور میشود. در این راستا سازمان بسیج مستضعفین و سازمان بسیج دانشجویی برای تقویت رویکرد مسئلهمحوری، رویداد نمایشگاهی «تا ثریا» را در اسفندماه 99 برگزار کردند.
این رویداد با محوریت پشتیبانی و تجاریسازی ظرفیتهای فناورانه و مبتکرانه بسیجیان با تمرکز بر حل مسائل جهش تولید بود که در مرکز رویداد شهید فخریزاده سفارت سابق آمریکا برگزار شد. شعار رویداد «تا ثریا» از قلب سفارت سابق آمریکا تا ثریا و نمایش کارآمدی انقلاب اسلامی در حل فناورانه و خلاقانه مسائل کشور در مقابل افول آمریکا بود.
همچنین پیرو بیانات رهبر معظم انقلاب مبنی بر اینکه «زنجیره از ایده و فکر سپس علم و سپس فناوری و سپس تولید و سپس بازار را ما باید تکمیل بکنیم، این زنجیره کار علمی تا تولید و بازار بایستی دنبال بشود» و نیز با توجه به مأموریت شرکت پیشگامان بنیاد تعاون بسیج جهت پشتیبانی تجاری از هستههای مبتکر و فناور مسئلهمحور و کمک به نقشآفرینی تخصصی آنها، این مجموعه بهعنوان بازوی تجاریسازی و سرمایهگذاری دانشبنیان در تعامل با اقشار دانشور بسیج اعم از بسیج علمی و بسیج دانشجویی، رویداد نمایشگاهی «تا ثریا» را برگزار کرد.
از اهداف این رویداد میتوان به الگوسازی هستههای برتر خودکشش حل مسئله، پشتیبانی از هستههای فناور و مبتکر بسیجی با قید منزلتزایی و اقتدارآفرینی و رویکرد کمک به تکمیل چرخه تبدیل علم به فناوری و تجاریسازی مبتنی بر حل مسائل اصلی کشور، پشتیبانی از ایجاد سامانهها و فناوریهای با قابلیت حکمرانی نرم از طریق اتصال به شبکه حامیان و ایجاد زمینه مناسب برای بروز خلاقیت و بستری برای رشد و پرورش ایدههای نو بر مبنای دانش از طریق ایجاد بسترهای تعاملی بین صاحبان مسئله و مجموعه فناور توانمند در پاسخگویی به مسئله اشاره کرد.
در همین راستا خبرگزاری آنا با خلیل پیری، مدیرعامل یک شرکت مدیریت صادرات که در نمایشگاه «تا ثریا» طرح خود را ارائه کرده بود، به گفتوگو نشسته است که در ادامه میخوانید.
اقتصاد ایران نیازمند حرکت به سمت اقتصادی تولیدگرا و صادراتمحور
آنا: درباره طرح یا محصول خود که در نمایشگاه «تا ثریا» به نمایش گذاشته شد، توضیح دهید. حوزه کاربردی طرح شما چیست؟ چه نیازی از جامعه را رفع میکند؟
پیری: مجموعه ما بهعنوان شرکت مدیریت صادرات، با بهروزرسانی شرکتهای مدیریت صادرات بر اساس شرایط سیاسی و اقتصادی ایران و کشورهای منطقه (کشورهای هدف صادراتی) اقدام به باز تعریف شرکتهای مدیریت صادرات کرده که در این طرح مسائل مهم صادرات بهویژه صنایع دانشبنیان و محصولات با ارزش افزوده بالا امکان عرضه بهتری در کشورهای هدف صادارتی داشته باشند.
بهطور مثال وجود خدمات پس از فروش، ایجاد کانالهای توزیع سراسری در کشورهای هدف، جذب سرمایهگذار خارجی یا F.D.I بازگشت ارز حاصل صادرات و بسیاری موارد دیگر از وظایف تعریف شده شرکت ماست. امروزه تولیدکنندگان بهخصوص صنایع دانشبنیان بدون داشتن صادرات نوین امکان رشد شاید نداشته باشند و در این راستا صادرات و دسترسی به بازارهای فرامرزی و مزایای آن از ارزآوری تا ارتقای کمی و کیفی تولیدات همگی در نتیجه صادرات اتفاق میافتد.
امروزه اقتصاد ایران شدیداً نیازمند حرکت به سمت اقتصادی تولیدگرا و صادراتمحور است. مجموعه ما با بسترسازیهای مناسب طی بیش از یک دهه حضور رسمی در کشورهای هدف صادارتی آمادگی دارد بهعنوان بازوی صادرکننده بنگاههای تولید، صادرات محصولات این بنگاهها را انجام دهد. این بستر فراهم شده و نتیجه بیش از یک دهه حضور رسمی در کشورهای اولویت صادرات است. همچنین اشتغال، ارزآوری، اتکا به قدرت نرم در روابط بینالملل همگی با صادرات صنایع دانشبنیان ممکن است و تقریباً برای اقتصاد ایران، نفت دیگر نمیتواند جوابگو باشد.
ضرورت کاربردی شدن آموزشهای آکادمیک در حوزه صادرات
آنا: دانشجویان چگونه میتوانند به شما کمک کنند؟
پیری: مجموعه ما تلاش کرده صادرات سنتی حاکم بر SME ها را به صادرات نوین بر اساس متدهای روز دنیا باز تعریف کند در این راستا علاوه بر تحقیقات بازار که مجموعه ما در صنایع مختلف هر ساله انجام میدهد نیازمند مطالعات میدانی است که دانشجویان می توانند در این تحقیقات بسیار تأثیرگذار باشند.
امیدواریم با کمک گرفتن از وزارت علوم علاوه بر استفاده از پتانسیل دانشجویا، بحث مهم صادرات و آموزش این موضوع مهم عملیاتیتر و کاربردی تر شود تا صادرت نوین در کشور فراگیر شود. از مشکلات بزرگ این حوزه کاربردی نبودن آموزشهای آکادمیک است.
دانشگاهیان باید در حوزه تولید و صادرات حضوری پررنگ داشته باشند
آنا: برای تشویق دانشجویان به سمت شرکت در جشنوارههای علمی و پژوهشی در سطح ملی و بینالمللی چه راهکارهایی وجود دارد؟
پیری: صنایع دانشبنیان ما که نتیجه ارتباط بین دانشگاهیان و صنعت است در داخل به بلوغ حداقلی رسیده است و زمان آن رسیده حضور دانشگاهیان بهعنوان نمایندگان صنایع دانشبنیان در عرصه بینالمللی پررنگتر شود. برای تحقق این امر و حضور مستمر در عرصه بینالمللی، این صنایع باید به ثبات مالی برسند تا بدون نیاز به کمکهای بخش دولتی بتوانند حضور خود را در مجامع بینالمللی معنا ببخشند. تحقق همه اینا مستلزم صادراتی با ثبات و رو به رشد است.
تولید و صادرات دو کلمه کلیدی توسعه پایدار اقتصاد ماست که هر دو مستلزم حضور پررنگ دانشگاهیان است. اگر شرکتهای دانش بنیان با صادراتی با ثبات در عرصه بینالملل حضوری قوی داشته باشند، مسیر و راه برای حضور پژوهشها و مقالات نیز هموار خواهد شد. چرا که صنایع دانشبنیان برای رشد هر چه بیشتر دائماً نیازمند پژوهش و بهروز شدن تحقیقات هستند.
لزوم نزدیک شدن صنعت و دانشگاه به یکدیگر
آنا: رویکرد وزارت علوم را در خصوص حمایت کردن از دانشجویان و شرکتهای دانشبنیانچگونه ارزیابی میکنید؟
پیری: وزارت علوم پتانسیل نهفته بزرگی دارد در زمینه پژوهشهای دانشگاهی دارد. همچنین با نزدیک شدن هر چه بیشتر صنعت و دانشگاه بیشک نتایج ملموسی در پی خواهد داشت. اما متأسفانه تاکنون بهصورتی که شایسته دانشگاهیان باشد، این ارتباط برقرار نشده است.
آنا: نمایشگاه علمی «تا ثریا» که توسط بسیج برگزار شد را چگونه ارزیابی میکنید؟ آیا رویکرد مسئلهمحوری در طرحها و محصولات وجود داشت؟
پیری: بهعنوان نخستین رویداد نمایشگاهی بسیج در حوزه مسئلهمحوری، تلاشها و دستاوردهای خوبی بهدست آمد. حضور شرکتهای دانشبنیان و جوانان با انگیزه نوید اتفاقی خوب در صنعت کشور در سالهای آتی است. امیدواریم این رویداد هر ساله با قدرت هر چه بیشتر و با حضور شرکتهای خوب برگزار شود.
آنا: در پایان اگر نکتهای دارید بفرمایید.
پیری: اقتصاد ایران در شرایط حساسی قرار دارد و نیاز مبرم امروزه کشور حرکت به سمت اقتصادی تولیدگرا و صادراتمحوراست. در واقع تولید باید به سمت ایجاد ارزش افزوده حرکت کند و اتفاق خوبی که سالهای اخیر افتاده، شرکتهای دانشبنیان است که علاوه بر رفع نیازهای داخلی میتوانند با ایجاد ارزشافزوده به ارزآوری کشور کمک بسیاری کنند. در واقع صنایع دانشبنیان به بلوغ حداقلی جهت حضوری قوی و رقابتی در عرصه بینالملل رسیدهاند و انتظار میرود با شرکتهای صادراتی تعامل خوبی داشته باشند.
انتهای پیام/4118/
انتهای پیام/