دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
30 آذر 1394 - 12:29
مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران:

تاکنون هیچ سرمایه ملی برای نوسازی بافت‌های فرسوده هزینه نشده است

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران در جلسه کمیته امنیتی حقوقی ستاد بازآفرینی شهری پایدار کلانشهر تهران گفت: تاکنون هیچ سرمایه ملی برای تأمین زیرساخت‌ها و نوسازی در بافت‌های فرسوده هزینه نشده است.
کد خبر : 57084

به گزارش گروه اجتماعی آنا به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل سازمان نوسازی شهر تهران، عبادالله فتح اللهی در جلسه کمیته امنیتی حقوقی که با حضور ریاست کمیته و معاون امنیتی استاندار تهران، معاون استاندار و فرماندار تهران، معاون رئیس کل دادگستری استان تهران، مدیر ستاد بازآفزینی شهر تهران، دبیر کمیته امنیتی و حقوقی و جمعی از مقامات و مسئولان برگزار شد، ابعاد شکل گیری و مأموریت‌های در نظر گرفته شده برای این کمیته را تشریح کرد.


مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران بیان کرد: ستاد ملی بازآفرینی پایدار کشور در پاسخ به خلاء هماهنگی مجموعه دستگاه‌های ذی مدخل در نوسازی بافت‌های فرسوده تشکیل شده است.


فتح اللهی با اعلام این که طبق مصوبه سال 1388 شهرداری و دولت ملزم به نوسازی سالانه 10درصد از بافت‌های فرسوده کشور شده‌اند، یادآور شد: بافت فرسوده با سه مؤلفه ریزدانگی، نفوذناپذیری و عدم استحکام تعریف می‌شود و هر محله‌ای که 51 درصد از آن دارای این سه ویژگی باشد، محله فرسوده شناخته می‌شود.


مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران اضافه کرد: بر مبنای این تعاریف 77 هزار هکتار بافت فرسوده در کشور و 3268 هکتار در تهران وجود دارد که با توجه به طرح تدقیق صورت گرفته این رقم به 3768 هکتار می‌رسد.


وی با تأکید بر این که شهرداری تهران تاکنون برای نوسازی بافت‌های فرسوده اقدامات گسترده‌ای انجام داده و ضمن چشم پوشی از منافع اقتصادی خود تخفیفات، عوارض و تشویقات زیادی را برای انجام این مهم لحاظ شده است، تصریح کرد: 32 دستگاه اجرایی در نوسازی بافت های فرسوده ذی مدخل و دارای مسئولیت هستند اما هنوز هیچ یک پای کار نیامده‌اند.


فتح اللهی در ادامه به زلزله بم اشاره کرد و افزود: علیرغم این که دولت پس از زلزله 50 میلیون ریال برای شهر بم که جمعیت آن تنها حدود 100 هزار نفر است هزینه کرده، اما رضایت کامل شهروندان هنوز حاصل نشده است.


مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران ضمن مقایسه شهر تهران با بم و تأکید بر الزام پیشگیری قبل از وقوع بحران، تصریح کرد: شهر تهران حدود 7 تا 8 میلیون جمعیت قانونی و 10 میلیون جمعیت واقعی دارد که یک میلیون و 150 هزار نفر از آن در بافت‌هایی که واجد سه مؤلفه فرسودگی هستند، سکونت دارند و در 14 هزار هکتار بافت ناپایدار موجود در این شهر 3 تا 4 میلیون نفر ساکن هستند، اما تاکنون هیچ سرمایه ملی‌ برای تأمین زیرساخت‌ها و نوسازی در بافت‌های فرسوده هزینه نشده است.


وی همچنین اظهار کرد: پس از نوسازی، تراکم جمعیت دو برابر می‌شود لذا در صورت عدم سرمایه گذاری بخش عمومی در این بافت‌ها، فقدان زیرساخت‌های لازم و کمبود سرانه‌های خدماتی باعث ایجاد نارضایتی ساکنان خواهد شد.


مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران 2 نقش را برای کمیته امنیتی حقوقی ستاد بازآفرینی پایدار کلانشهر تهران بر شمرد و اذعان کرد: این کمیته هم نقش پیشگیرانه دارد که حاضر هستیم محله به محله آن را احصاء کنیم تا از شکل گیری بافت‌های فرسوده جدید جلوگیری کنیم و هم نقش حمایت از دستگاه های اجرایی که این دستگاه ها را برای انجام شایسته مأموریت های خود در بافت‌های فرسوده حمایت کند.


عیسیفرهادی معاون استاندار و فرماندار تهران در این جلسه اضافه کرد: بافت فرسوده شهر، سال‌هاست که در هم تنیده شده و حال ما بر آن هستیم تا آن را از نظر فرهنگی، اقتصادی، قومی، قبیله‌ای، آداب و رسوم تغییر دهیم و این امر جز با حمایت دستگاه‌های ذی مدخل امکان پذیر نخواهد شد.


معاون استاندار و فرماندار تهران ضمن تأکید بر ضرورت جلوگیری از ایجاد بافت‌های فرسوده جدید در حاشیه و اطراف شهرها، تصریح کرد: نوسازی بافت نیاز به نوسازی و ایجاد امکانات زیرساختی جدید نیز دارد، لذا شایسته است بودجه و اعتبارات لازم جهت تأمین زیرساخت‌ها و جبران کسری خدمات در این فرآیند مورد توجه قرار گیرد.


صفر علی براتلو، رئیس کمیته حقوقی و معاون امنیتی استاندار در این جلسه از تدوین پیش نویس آئین نامه اجرایی کمیته تشکر کرد و گفت: اعضای کمیته امنیتی حقوقی ستاد باز آفرینی پایدار کلانشهر تهران مستحضر باشند که کاری زیربنایی و حائز اهمیتی را انجام می دهند و اگر جایی از این کار به هر دلیلی ناقص انجام شود، قطعاً در گام‌ها و پروژه‌های بعدی نیز موفقیت حاصل نخواهد شد.


معاون امنیتی استاندار تهران ضمن تأکید بر الزام ورود دستگاه های اجرایی در فرآیند نوسازی، اظهار کرد: بحث نوسازی بافت‌های فرسوده، یک بحث ملی است لذا ضروری است تا تمامی دستگاه‌های اجرایی برای انجام این مهم کمک کنند.


در خاتمه و پس از طرح مباحث کارشناسی و بررسی دستورات جلسه، مقرر شد این جلسات بصورت ماهانه و مستمر ادامه یابد و پیگیری مصوبات گذشته، تدوین گزارشات مربوط به برنامه‌ها و اقدامات پیشگیرانه هر دستگاه در جهت نوسازی و همچنین برنامه‌ها و اعتبارات شهرداری و دستگاه‌های اجرایی در حوزه نوسازی در جلسه آتی این کمیته مطرح و مورد بررسی قرار گیرد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب