دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
02 فروردين 1400 - 01:04
در گزارش آنا بخوانید؛

اقتصاد و تولید دغدغه پرتکرار رهبری در سال‌های اخیر/تحقق شعار سال در گرو نگاه به درون

سال و سده جدید در حالی آغاز شد که مانند سال‌های اخیر شعار سال معطوف به تولید ملی و اقتصاد مقاومتی بود.
کد خبر : 570832
رهبر

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری آنا، در دهه اخیر و با توجه به تحریم‌های ظالمانه آمریکا علیه ایران اقتصاد و معیشت مردم تبدیل به مسئله اصلی کشور شده است. عده‌ای علاج کار را در مذاکره با قدرت‌های غربی و رفع تحریم‌ها می‌دانستند تا آنجا که دولت یازدهم و دوازدهم با شعار مذاکره و رفع تحریم‌ها نظر مردم را به خود جلب کرده و سکانداری دولت را برای ٨ سال بر عهده گرفت.


در چند سال اخیر تمام توجه و پتانسیل دولت و کشور بر روابط خارجی معطوف شده و عملا دولت تدبیر و امید برنامه دیگری غیر از مذاکره برای اداره کشور نداشت اما همانطور که پیش‌بینی می‌شد طرف مقابل به تعهدات خود پایبند نبود و عدم نتیجه‌گیری برجام را می توان در اوضاع امروز کشور و مردم مشاهده کرد. اما موضع رهبر انقلاب از همان ابتدا حمایت از تولید ملی و اقتصاد مقاومتی در کنار بدبینی به آمریکا و متحدانش بود و تقریبا در تمام بیانات و سخنرانی‌های چند ساله اخیر خود به این موضوع اشاراتی داشتند که نمود اصلی آن را می‌توان در انتخاب شعار سال توسط ایشان مشاهده کرد.


تکرار مضامین اقتصادی در شعار سال نشان از اهمیت موضوع دارد


با نگاهی اجمالی به شعار سال‌های اخیر که از سوی مقام معظم رهبری با مضامین اقتصادی مزین شده می‌توان به اهمیت نگاه به داخل از سوی رهبر انقلاب پی برد به گونه‌ای که حضرت آقا سال ۱۳۹۵ را اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل، سال ۱۳۹۶ را اقتصاد مقاومتی تولید-اشتغال، سال ۱۳۹۷ حمایت از کالای ایرانی، سال ۱۳۹۸ رونق تولید، سال ۱۳۹۹ جهش تولید و در نهایت سال ۱۴۰۰ تولید، پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها نام‌گذاری کردند که شاید این نام‌گذاری تلنگری برای مسئولان در مسیر بهبود شرایط شود.


جدا از اینکه دولت تمام تخم‌مرغ‌های خود را در سبد برجام و بیگانگان قرار داده اما عده‌ای از مسئولان نیز بر خلاف سایرین هم در حرف و هم در عمل دعوت رهبری را لبیک گفته و در این راه قدم‌های مثبتی برداشتند که مصداق آن در ریاست جدید قوه قضائیه و روی کار آمدن شخص آیت‌الله رئیسی و همچنین آغاز به کار مجلس یازدهم مشهود است.


احیای کارخانجات تعطیل گام مثبت دستگاه قضا برای تحقق شعار سال


در سال‌های اخیر احیای بسیاری از کارخانجات تعطیل شده از جمله کارخانه آسفالت سیریز زرند کرمان، کارخانه لبنیات افتخار گلستان، شرکت تولید آجر سفال گرگان، کارخانه فرآوری زیتون در شهرک صنعتی مینودشت، کارخانه آجر سفال گنبدکاووس، تنها کشتارگاه استان ایلام، معدن سنگ کرومیت در شهرستان کهنوج، کارخانه تبریز کف و اشتغال به کار ۱۱۰ نفر از کارگران و پرسنل مجموعه، کارخانجات فولاد شهرستان زرند، کارخانه آجر دهدشت، آرتاویل تایر اردبیل و بازگشت ۱۲۷ کارگر به واحدهای تولیدی در خراسان شمالی نمونه‌هایی از دغدغه‌مداری رئیس دستگاه قضا برای تحقق شعار سال بوده است که در جریان آن ضمن آغاز به کار مجدد واحدهای تولیدی بیکاری قشر اعظمی از کارگران نیز به اشتغال بدل شده است.


در ساعات ابتدایی نام‌گذاری سال جاری با نام تولید، پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها محمدباقر قالیباف رئیس مجلس نیز اعلام کرد که «در روزهای آغازین سال ۱۴۰۰ برای پشتیبانی از تولید، طرح مهم «جهش تولید مسکن»‌ را تصویب می‌کنیم و حذف موانع قانونی صدور مجوزهای کسب و کار را کلید می‌زنیم. در سال تولید تلاش خواهیم کرد حمایت قانونی از تولید را به طور عملیاتی در اولویت بدانیم و به مردم گزارش دهیم.


حال با توجه به آمادگی مجلس و دستگاه قضا برای تحقق شعار سال جاری باید ببینیم برنامه دولت به عنوان دستگاه مجری که بیشترین وظیفه را در این حوزه بر عهده دارد چیست هر چند که چند ماهی به پایان عمر دولت فعلی باقی نمانده اما باز هم فرصت برای بهبود شرایط وجود دارد.


انتهای پیام/۴١۵١/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته