دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
30 آذر 1394 - 11:53

مجلس شرایط و نحوه انتخابات الکترونیکی را تعیین کرد/ هیئت‌های اجرایی برگزاری انتخابات مجلس و خبرگان در شهرستان‌ها یکسان شد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در ادامه نشست علنی صبح امروز پارلمان، ایرادات شورای نگهبان به طرح اصلاح قانون انتخابات مجلس را رفع کردند و با الحاق چند ماده به این طرح موافقت کردند.
کد خبر : 57069

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری آنا، وکلای ملت برای تأمین نظر شورای نگهبان تصویب کردند در انتخابات الکترونیکی پس از ثبت‌نام رأی‌دهنده و بعد از تأیید نماینده هیئت نظارت، تعرفه رأی به صورت کارت الکترونیکی مورد تأیید نماینده فرماندار و ناظر صادر و تحویل رای‌دهنده شود.


براساس تبصره این ماده با توجه به انجام تمامی کنترل‌ها توسط سامانه و عدم وجود تعرفه کاغذی و صدور تعرفه به صورت کارت الکترونیکی نیاز به اخذ اثر انگشت از رای‌دهنده در تعرفه نمی‌باشد و پرینت رای الکترونیکی از صندوق در حکم برگه رای می‌باشد.


بر اساس دیگر مصوبه مجلس، در انتخابات الکترونیکی پس از اعلام رسمی پایان رأی‌گیری شمارش آرا با دستور نماینده فرماندار و نماینده هیئت نظارت با امضای الکترونیکی آنها توسط صندوق الکترونیکی انجام می‌شود.


بهارستان‌نشینان در مصوبه دیگری مقرر کردند پس از پایان انتخابات بلافاصله صورت‌جلسه الکترونیکی نتیجه انتخابات با امضای الکترونیکی هیئت اجرایی مرکز حوزه انتخابیه و هیئت نظارت بر انتخابات حوزه مربوطه تهیه می‌شود و نسخه چاپی آن در پنج نسخه تهیه می‌شود که یک نسخه نزد هیئت حوزه انتخابیه می‌ماند و بقیه برای هیئت نظارت بر انتخابات مزبور و وزارت کشور (دو نسخه) و هیائت مرکزی نظارت بر انتخابات ارسال می‌شود.


وکلای ملت در مصوبه دیگری مقرر کردند پس از شمارش آرا صندوق الکترونیکی و صندوق ثبت با نظارت ناظرین پلمپ و همراه نسخه چاپی صورتجلسه الکترونیکی نتیجه انتخابات برای بخشداری و فرمانداری مرکز حوزه انتخابیه ارسال می‌شود.


بر اساس مصوبه مجلس، در صورت اختلال رای‌گیری الکترونیکی در یک شعبه اخذ رای یا یک صندوق با پیشنهاد رئیس شعبه و تصویب فرماندار و تایید هیئت نظارت حوزه انتخابیه، انتخابات به صورت غیرالکترونیکی انجام می‌شود.


نمایندگان مجلس تصویب کردند در انتخابات الکترونیکی تمامی فرآیندهای انتخابات شامل فرآیندهای قبل از روز اخذ رای، فرآیندهای روز اخذ رای و فرآیندهای بعد از روز اخذ رای از طریق سامانه جامع اتوماسیون انتخابات و به صورت الکترونیک انجام می‌شود.


هیئت‌های اجرایی برگزاری انتخابات مجلس و خبرگان در شهرستان‌ها یکسان شد


نمایندگان مجلس شورای اسلامی در ادامه جلسه علنی صبح امروز پارلمان ماده دیگری از این طرح را اصلاح کردند.


طبق مصوبه مجلس برای تأمین نظر شورای نگهبان مقرر شد: در دوره‌هایی که انتخابات شورای مجلس اسلامی همزمان با انتخابات مجلس خبرگان رهبری برگزار می‌شود، هیئت اجرایی مرکز حوزه انتخابیه و حوزه فرعی در انتخابات مجلس شورای اسلامی در صورت عدم مخالفت مجلس خبرگان رهبری، حسب مورد همان هیئتی‌های اجرایی شهرستان و بخش در انتخابات مجلس خبرگان رهبری است.


وکلای ملت در ادامه برای تامین شورای نگهبان ماده مربوط به تشکیل کمیسیون بازرسی تبلیغات انتخابات که مسئولیت نظارت و کنترل بر نحوه تبلیغات نامزدها و هزینه آن را برعهده داشت را حذف کردند.


ثبت شماره ملی در سامانه، ملاک رای در انتخابات الکترونیکی شد


همچنین وکلای ملت در ادامه برای تامین نظر شورای نگهبان مصوب کردند که در انتخابات الکترونیکی، ملاک اخذ رای‌دهنده احراز عدم شماره ثبت رای‌دهندگان در سامانه انتخاباتی است.


بعد از ثبت شماره ملی رأی‌دهنده در سامانه، شناسنامه وی ممهور به مُهر ستاد انتخاباتی کشور می‌شود.


بر اساس اصلاح مجلس، شماره ملی یا کارت ملی برای اخذ رای در انتخابات الکترونیکی به همراه شناسنامه ضروری است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته